Compressor gekocht, nu nog gereedschap...

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
Na jaren toch maar eens een compressor gekocht. Wel zo prettig om je machines eens schoon te kunnen spuiten ipv stofzuigen en alle aanverwante miserie.

Na wat opzoekwerk heb ik gekozen voor de Javac tx3: http://javac.eu/product/tx-3-4hp-compressor/
Geeft met zijn 4pk vlot 10 bar druk en werkt op 230v. De prijs vind ik ook wel leuk en vooral het feit dat de firma op geen 20 minuten rijden van bij mijn atelier zit, dus service zit wel goed.

Ik heb ook ineens een blaaspistooltje en een bandenpomp erbij gekocht, maar je hebt natuurlijk nog veel meer gereedschappen die op lucht werken.

Wat is volgens jullie een groeide basis om mee te vertrekken qua houtbewerking? Een tacker interesseert me wel, maar dan wel eentje die weinig sporen nalaat (bradtacker of afwerktacker?). Verder ben ik ook niet zo goed op hoogte wat nu de betere merken zijn in de luchtwereld. Ik hoor graag jullie ervaringen!
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Schuur je veel? Je zou kunnen overwegen om dat op luchtte doen, weet alleen niet of de compressor daar genoeg lucht voor levert.
Kwa tackers, tja. Je kan het zo duur maken als je zelf wil. Over het algemeen kan je stellen dat duurder beter is, maar je moet je afvragen of het je dat waard is. Ik heb zelf een paar van die dingen van de Ecotools en voor het af en toe gebruik zijn die dingen zeer prima
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Een tacker is erg handig. Om dingen definitief vast te zetten, of voorlopig als er geschroefd of gelijmd wordt.
Neem wel geen combitacker (nietjes en spijkers). Die kunnen geen van beide goed.
 

Atmoz

Actieve deelnemer
Ik heb sinds anderhalve week een Senco (1.6mm) nageltacker. Is m'n eerste tacker, en ook de eerste keer dat ik met een tacker heb "gewerkt" (even uitgetest ;)) maar het beviel heel goed.
't Ding kostte echt geen drol en werd zelfs met koffer en al geleverd. Wat een fijn apparaat! Had eerst weken liggen stoeien met diverse leveranciers voor een Bosch Blauw tacker, maar die kon steeds niet worden geleverd, dus uiteindelijk maar voor een Senco gekozen. Nog 0,0 spijt van gehad, echt een aanrader!
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Als je de druk instelt van hoog naar laag moet je voor een beetje verbruik zorgen. De overtollige druk die achter de drukregelaar zit moet afgebouwd worden.
Dus even het blaaspistool er op en dan instellen met het pistool in werking.
 

Wooper

Actieve deelnemer
4 jul 2011
183
0
Gemiddelde lucht schuurmachine gebruikt zo'n 170liter/min dus also je hier mee wilt gaan werken zal je compressor constant aan het draaien zijn.
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Even opletten wat het debiet is bij welke druk. Een debiet van 400ltr/m bij 10bar is nou niet bepaald een bandenpompje, dat is best wel serieus.

Schuren op lucht lijkt mij niks, maar dat is persoonlijk. Bandenpomp, luchtspuit, tacker en eventueel een kitspuit gebruik je wel het meeste. Alleen denk ik dat je deze compressor niet mobiel gebruikt, dan zal een kitspuit niet snel gebruikt worden, of je moet bedrijfsmatig veel verwerken. Een verfspuit is ook een optie, alleen moet je daar schone lucht voor hebben.

Zowel olie als luchtvervuiling dien je te filteren, om een goed resultaat te krijgen. Sommige apparatuur hebben juist oliesmering nodig, zet een olienevelaar altijd vlak voor je verbruiker, anders zitten je slangen ook vol olie. Dat wordt vaak vergeten, en bij verfspuiten gaat het dan hopeloos mis.

Nog een suggestie als je wel eens wielen wisselt van een auto, een slagmoersleutel. Zelf heb ik een accuvariant, mijn compressor is niet zwaar genoeg, maar die van jouw trekt dat wel.

Wat de druk betreft, de meeste persluchtapparatuur heeft een maximum werkdruk van 6bar. Ik zou de reduceer van de compressor hier ook op instellen.
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.535
254
Draai de knop eens linksom net zolang totdat je gesis hoort. Dan zie je ook je ingestelde waarde terugzakken. Laat hem verder terugzakken dan je ingesteld wilt hebben. Draai de knop dan weer rechtsom om je waarde in te stellen.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.058
2.584
We praten hier over de rode knop, die aan de zijde van de motor zit. Dus als je je slang hebt aangesloten aan de kant van je schakelaar, dan kun je niets regelen. Verder zoals boktor hierboven al zei. Je hoeft geen luchtflow te hebben om een andere druk in te stellen. Er zit een gaatje in de behuizing, waardoor de lucht weg kan. Reken met een luchtopbrengst van een liter of 250 bij 10 bar. Het rendement van een zuigercompressor loopt snel terug bij hogere drukken. Dit is vooral door warmteontwikkeling.
 

gasman

Actieve deelnemer
1 feb 2012
201
2
Schoonebeek
Gemiddelde lucht schuurmachine gebruikt zo'n 170liter/min dus also je hier mee wilt gaan werken zal je compressor constant aan het draaien zijn.
Perslucht is eigenlijk een hele inefficiente energiedrager voor gereedschap.

Daar zitten heel veel verliezen in om van stroom perslucht te maken en weer die schuurmachine aan te drijven.
Een compressor heeft heel veel warmteverliezen.
Een fatsoenlijke grote elektrische schuurmachine (rotex ofzo) heeft een vermogen van 750W ofzo.
De compressor van Sam is 3000W, die draait normaal gesproken niet continu want als de buffertank zijn druk bereikt heeft dan hoort de compressor af te slaan, maar bij gebruik van een luchtschuurmachine zal de compressor zowat continu draaien, een simpele rekensom leert ons dat het niet echt efficient is om met een 3000W compressor een schuurmachine aan te drijven als het ook met 750W elektrisch kan.
En laten we het optimistisch houden dat de machine wel genoeg lucht levert en af en toe afslaat, als de compressor 2x zoveel capaciteit heeft dan de schuurmachine verbruikt dan zit je nog op 50%.(wat onwaarschijnlijk is, meestal geven de compressorfabrikanten de capaciteit nogal optimistisch op)
Is nog steeds 1500W

Linkje over het lage rendement van perslucht:
http://www.duurzaammkb.nl/tips/tip/803/vervang-pneumatische-door-elektrische-apparaten/

Begrijp mij niet verkeerd, ik heb zelf ook een professionele compressor in de schuur staan, en hij heeft zeker goede toepassingen, maar het is wel iets om rekening mee te houden.
SamPonette heeft ook een bedrijf(je) volgens mij, en als goed ondernemer moet je ook je energieverbruik in de gaten houden...:rolleyes:
 
Laatst bewerkt:

Sang

Actieve deelnemer
19 mrt 2013
600
15
Berkel en Rodenrijs
Inderdaad Gasman.

Het grote voordeel van perslucht moet je vooral zien in het feit dat de kracht per direct beschikbaar is.
Spijkerapparaat, bam bam bam en er zitten drie spijkers in het hout.

maar continue draaien is electrisch veel efficienter
Uitzondering in mijn ogen is dan wel een slagmoersleutel, winterbandjes verwisselen gaat zo veel sneller met een pneumatisch slagmoersleuteltje
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.