TV meubel mdf en beuken

Leroowj

Actieve deelnemer
1 apr 2016
392
0
Goedemorgen,

Ik heb recent een plank beuken gekocht recht van de boom gezaagd, afmetingen zijn 250 x 70 x 7 cm. Deze wil ik gebruiken als bovenblad voor een tv-meubel.
Ik zou deze graag 'zwevend' boven op de tv meubel maken, zodat ik tussen de plank en de tv meubel de ps4, tv kastje etv kwijt kan.
De tv meubel wilde ik van mdf maken, zodat deze mooi wit geschilderd kan worden en tevens het kostenplaatje verminderen.
De tv meubel wordt simpel: vanaf de voorkant gezien een rechthoekig meubel met staand in het midden een plank en horizontaal in beide vakken een plank.
Nu mijn vragen:
- Is dit idee uberhaupt mogelijk?
- Welke diktes mdf moet ik aan denken?
- Ik wilde groeven frezen waar de planken invallen en zo het hele tv meubel maken, is dit voldoende qua belasting die het meubel te verduren krijgt van de grote beuken plank?
- Om de beuken plank zwevend te maken, wilde ik iets verzinnen als een rvs staanders/draadeinden oid, die ik boven op het meubel monteer en vervolgens in de onderkant van de plank verdiepingen maken waar de staanders invallen. Ideeën?

Ik zie jullie opmerkingen/reacties/antwoorden heel graag tegemoet,

Mvg Leroy
 

korte

Actieve deelnemer
2 sep 2015
295
0
Waarom hang je de plaat beuken niet vast aan de muur? 4 draadeinden zetten over een grote lengte en met het gewicht van zo'n plaat beuken weet ik niet hoe stabiel het blijft? Ruimte tussen je tvmeubel en die plaat zal al snel 10-15cm zijn wil je alles netjes weg kunnen zetten. Dan zal je forse dikte draadeind moeten gebruiken om het stabiel te krijgen en daarmee verlies je het "zwevende" idee denk ik.... Geen idee hoor maar dat ik hoe dat ik het voor me zie.

Wat betreft de constructie van het tvmeubel, ik heb er nog nooit een gemaakt dus kan er weinig zinnigs over zeggen. Wat ik hier veel zie en lees is dat mdf koud op elkaar wordt gelijmd met behulp van lammello's of deuvels.

Succes, ben benieuwd naar het resultaat. Leuk idee.
 

Leroowj

Actieve deelnemer
1 apr 2016
392
0
Bedankt voor je snelle reactie Korte, ik woon in een huurhuis en de muur waar hij tegenaan komt te staan is tevens de muur naar de slaapkamer en hier komt de tv ook al aan te hangen. Heb weinig zin in gatenkaas als ik ga verhuizen.
Om de plank zwevend te maken heb ik, denk ik, maximaal een cm of 8 nodig.
 

Jelte89

Actieve deelnemer
29 okt 2015
326
3
35
Rijssen
Maar je wil de plank zwevend maken, maar daarvoor niet in de muur boren? Blijft alleen het plafond over ;)

Ik vind metaal altijd wel goed te combineren met hout en wit... mogelijk dat je een driehoek pootje kunt toepassen? waarvan 2 punten op het meubel rusten, en 1 punt in het midden van het blad?
 

Jelte89

Actieve deelnemer
29 okt 2015
326
3
35
Rijssen
Ik denk dat het inderdaad niet heel stabiel blijft wanneer je er op leunt, maar ik dacht om ook in die punt een schroef te draaien, en ipv 3 steunen, 2 steunen te gebruiken bij het begin en op het eind, volgens mij gaat dat het met het doorhangen wel goed...
 

lhoornweg

Actieve deelnemer
14 aug 2014
468
7
kun je zwevend definiëren?

wil je per sé dat er geen contact is tussen de kast en het blad? dan zal je idd het blad aan je muur moeten bevestigen. wat je ook zou kunnen doen is een constructie maken bijvoorbeeld een U vorm van metaal en deze in dezelfde kleur maken als je muur:

Naamloos.jpg
als je de kast tegen de muur zet zal je vrijwel geen verschil zijn, het is sowiezo te donker om verschil te kunnen zien.

houd er rekening mee, 2500x700x70 masief beuken is een heel flink gewicht.
een huurwoning zou ik niet zulke platen gaan ophangen dmv draadheinden aan de muur of kabels aan plafond je zal eerder je muur afbreken met dat gewicht dan dei plank hangend houden
 

Leroowj

Actieve deelnemer
1 apr 2016
392
0
Dat zal een flink U-profieltje moeten worden dan, als het een kilo of 80 omhoog moet houden. Het idee is goed, maar wil toch iets verzinnen dat het gewoon op 4 pootjes oid op de meubel wordt gemonteerd.
Iemand ideeën op de dikte van het MDF of de verbindingen?
 

lhoornweg

Actieve deelnemer
14 aug 2014
468
7
Dat zal een flink U-profieltje moeten worden dan, als het een kilo of 80 omhoog moet houden. Het idee is goed, maar wil toch iets verzinnen dat het gewoon op 4 pootjes oid op de meubel wordt gemonteerd.
Iemand ideeën op de dikte van het MDF of de verbindingen?

idd zal het een flink u-profieltje worden, maarja, je wil het graag onzichtbaar hebben, ik denk dat dit dan één van de weinige oplossingen is. het profiel als hierboven getekend is het lange stuk 200mm, dan 150mm en dan 100mm, nu ik er naar kijk zou uk de onderste eerder 30mm maken ivm hefboomeffect. je zou dit op maat kunnen laten maken, je kan ook 10mm rvs plaatmateriaal op maat bestellen en dan zelf of laten lassen. pootjes zal je altijd zien, zeker gezien het gewicht van het blad.
 

elmo 45

Actieve deelnemer
25 mrt 2016
73
3
Noord Holland
Hallo,

Misschien kan je een zwevend effect maken door ronde plexieglas staafjes tussen het meubel en het blad. In Noord Holland verkrijgbaar bij Elmaplast.

Voor het meubel zou ik 18 of 22mm mdf gebruiken. Neem V313 hiervan zijn de plaat zijkanten netter af te werken met minder werk.
Inlaten zou ik niet doen. Heb je een lamello frees ter beschikking? Dan is het makkelijk.

Groet.
 

Leroowj

Actieve deelnemer
1 apr 2016
392
0
Bedankt voor het materiaaladvies Elmo, daar ga ik eens naar kijken. Betreft de montage van de plank, ik ga een klein frame lassen en deze zal ik verdiept onder de plank gaan monteren. Niet helemaal zwevend, maar als het idee er maar is.
Maar ik heb geen beschikking over een lamello frees, jammer genoeg. Maar als ik 18 of 22 mm mdf ga gebruiken en de planken in inlaten, verzwak ik dan de constructie? Thuis is besloten dat de plank niet in zijn geheel gebruikt gaat worden, maar deze zal ik gaan verzagen tot 1750 x 500 x 70, wat theoretisch gezien een gewicht zal krijgen van ca. 44 kg.
 

Leroowj

Actieve deelnemer
1 apr 2016
392
0
Iemand nog advies mbt de verbindingen? Lamello is geen optie, want deze heb ik niet tot mijn beschikking.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.769
738
Enschede, Twente
ALs je 'speciale' mdf-vuller gebruikt (van dat wit/oranje merk) kun je het onzichtbaar afschuren. Vervolgens een beetje extra aandacht bij het primen en aflakken en je moet er met de loupe bovenop om er nog wat aan te 'zien'.
 

elmo 45

Actieve deelnemer
25 mrt 2016
73
3
Noord Holland
Hallo,
Dat is juist het probleem "krimpvrij" MDF is niet krimpvrij. Kan je zonder dan heeft dat de voorkeur. Gaatjes van brads is te doen schroefgaten
zijn spannender.

Groet.
 

Arthurdeboer

Actieve deelnemer
14 apr 2016
283
0
Doetinchem
Ik heb met dat materiaal prima resultaten, doordat het niet giga hard materiaal is, is het makkelijk verwerken en daarnaast dan ook makkelijk schuren. het gevaar is namelijk van te veel plamuur schuren dat er omheen ook hout weg geschuurd wordt en dus altijd zichtbaar blijft dat er een bewerking heeft gezeten.
Zelf denk ik bij ontwerpen ook altijd erg goed na waar de bevestiging zal komen en zo veel mogelijk uit het zicht te houden.
Daarnaast is er ook een optie om duvels te gebruiken???
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.