steigerhout in de lengte doorzagen

hopmangj

Actieve deelnemer
2 sep 2015
68
0
voor een kast moet ik steigerhout in de lengte doorzagen (herzagen als ik het goed heb). Ik beschik over een Bosch PTS 10 dus dat moet lukken.
Alleen is mijn vraag wat voor blad kan ik het best gebruiken.
Er zit nu een HM optiline wood (40 T) op
[FONT=Open Sans, Arial, Helvetica, Verdana, sans-serif]. Is dat geschikt of zijn er betere (betaalbare) bladen voor.

[/FONT]
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.672
2.555
Gaanderen
Nee neem een blad voor schulpen. Met weinig tanden. 10 tot 15 tanden is genoeg. Als het hout veel hars bevat moet je het blad goed schoon houden.
 

korte

Actieve deelnemer
2 sep 2015
295
0
Ik heb ook de pts10 van bosch, net een paar maanden en heb al wat steigerhout over de lengte er doorheen gehaald met het standaard meegeleverde zaagblad en dat ging prima.

Succes!


En laat eens met een fotootje zien wat u gemaakt hebt, altijd leuk om te zien.
 

svenskapelsin

Actieve deelnemer
14 mrt 2015
524
32
Zweden-Delft
Steigerhout is niet erg hard en wat je in Nederland koopt is ook nog is heel snel gegroeid. Het doorzagen zal niet heel veel problemen geven met een standaard blad. Als je het goed doet, koop dan een schulpblad (10 tanden vind ik dan wel weer erg weinig voor deze toepassing).
 

Farends

Actieve deelnemer
12 okt 2015
121
0
Ik zou zeggen, probeer ook eens gewoon wat uit. Gaat het niet.. Dan weet je ook wat de zaag wel en niet kan. Maar forceer niets.
Zo leer je het snelst je gereedschap kennen.
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Waarom iets uitproberen als je het meteen goed kan doen, voor schulpen gebruik je een blad met minder tanden.
En zoals svenkapelsin schrijft is steigerhout hier erg zacht en gaat het dus wel met een zaagblad met 40 tanden.
Maar waarom niet voor weinig een zaagblad erbij van b.v. ecotools met minder tanden (12 – 24)?
En het advies van jpandriesse om een soort van wigje tussen de gezaagde snede te steken bij lange planken is top.
Ik gebruik hiervoor een latje met een deuvel er doorheen dan blijft het daarop hangen.

Mvg,:),
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.