Nieuw luik smeerput, welk hout?

StijnSpijker

Nieuw lid
1 feb 2016
5
0
Ik heb in mijn garage een mooie smeerput voor onderhoud aan de auto welke ik graag wil houden. Helaas loop ik er met hout werken veel overheen en buigen de niet al te dikke plankjes die er nu op liggen best door. Omdat ik niet (als ik een keer een stuk eiken versjouw) er doorheen wil zakken ga ik een nieuw luik maken voor mijn smeerput.

De smeerput is 2.5 x 1.1 meter. De rand waarop het luik ligt (binnen bovenstaande maat) is van metaal en zo'n 3cm breed.
Het luik mag niet hoger zijn dan 4cm, dan steek het 1cm uit boven de vloer, wat nog acceptabel is.

Mijn vraag, welke houtsoort kan ik het beste gebruiken om zo'n duurzaam mogelijke en niet doorbuigend luik te creëren?

Mijn eerste gok was multiplex, maar dan zal ik heel veel strookjes van 4cm moeten zagen en lamineren om de nerf op zijn kant te leggen en de optimale sterkte te krijgen.

Het luik word opgedeelt in 3 of 4 panelen om het een en ander handelbaar te houden.
 

svenskapelsin

Actieve deelnemer
14 mrt 2015
524
32
Zweden-Delft
2 platen vuren (dus niet osb) underlayment verlijmen zit je net onder de 4 cm, dat zou 1,1m wel moeten houden. Of je legt 3cm dik op de rand en waar de put zit maak je een frame tegen de plaat/planken aan tegen het doorzakken.
 

flemishwoodworker

Nieuw lid
2 jun 2016
11
0
Ranst/Belgie
ik had vroeger bij mij thuis gewoon grenen liggen van+- 7cm dik enkel waar ze op de kader rusten heb ik ze uitgefreesd zodat ze niet uitsteken maar toch voldoende dik zijn.
er zit wel een beetje flex in maar is stevig genoeg om zelfs de auto op te krikken
 

emy

Actieve deelnemer
9 okt 2013
111
0
Waarom geen balk plaatsen in het midden over de lange zijde,die je er dan kunt uithalen als je de put in gebruik neemt.Balkdragers aan de putmuur?
 

Sidney

Actieve deelnemer
30 nov 2012
57
0
kun je geen frame onder het luik maken wat in de put valt? en dan een dwarsligger er bij
 

bert1991

Actieve deelnemer
13 okt 2009
372
7
West Vlaanderen
Douglas baddens van 65 mm dik schaven naar 56 à 58 en dan een slag in frezen naar de dikte van je profiel.
Zo behou je houtdikte en lig je effen met de vloer :)
 

korte

Actieve deelnemer
2 sep 2015
295
0
Ik weet dat het vloeken is hier maar met 12 steigerhouten planken van 1,1 meter zou je er al zijn. Vastschroeven aan wat latten en je hebt zo meerdere luiken die ook nog nagenoeg gelijk lopen met je vloer.
 

StijnSpijker

Nieuw lid
1 feb 2016
5
0
Bedankt voor alle reacties!
Erg diverse antwoorden.

Ik zal nog wat meer toelichten. De randen waar het luik op moet liggen zijn bij nader meten 4-5cm gebleken.

De suggestie lopen uiteen van underlayment tot eiken. Ik denk dat de betere houtsoorten zoals eiken afvallen omdat ik maximaal ~120 euro wil uitgeven aan het hout.

Ik heb de huidige planken bekeken, deze zijn nu 18mm dik en voorzien van een frame aan de onderkant, maar buigen dus flink door (ik weeg 115kg). Ik heb het gevoel dat het vuren is. (Ik kan eventueel een foto plaatsen).

Omdat ik nog beginnend houtbewerker ben, weet ik niet zo goed waar ik mijn hout kan halen. Dichtbij mij zitten de Arnhemse fijnhouthandel en een bouwhout handel Tulp-Bijl. Bij de eerste zit ik al gauw boven de 150 euro aan hout, bij de tweede heb ik mijn vraagtekens bij de kwaliteit.

Wat zou een goede keus zijn rond de 100 euro. En dan kwartiers of dosse gezaagd?
 
P

Pel

Guest
Stijn, waarom koop je geen hout bij de sloper, degelijk gebruikt balkhout in alle dikte verkrijgbaar, het is immers ook maar een luik voor smeerput?

Groet Pel.
 

StijnSpijker

Nieuw lid
1 feb 2016
5
0
Ik ben nog niet goed in het identificeren van houtsoorten, dus dan heb ik eigenlijk geen idee wat ik koop. Er zit er wel een in de buurt.
 
P

Pel

Guest
Gewoon vurenhout baken 4.5 x 15 cm geschaafd daar kun je een heel stevig luik van maken.

Groet Pel.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dat lijkt mij ook, ook nieuw gekocht raak je nog niet door je budget met vuren. En met de overspanning van ongeveer een meter zal het heel wat kunnen houden.

Als het nog niet star genoeg wordt, kun je altijd nog een aantal balken aan de onderzijde koppelen met twee balken in de lengte. Slotboutje er door en klaar.
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
ik had vroeger bij mij thuis gewoon grenen liggen van+- 7cm dik enkel waar ze op de kader rusten heb ik ze uitgefreesd zodat ze niet uitsteken maar toch voldoende dik zijn.

Je zou het met een dubbele verlijmde plaat underlayment kunnen proberen. Ik denk dat dat sterk genoeg is, mocht dat niet het geval zijn dan is bovenstaande (uit de quote) de oplossing. Kan je dan ook gewoon vuren balkjes voor nemen.
 

damien

Actieve deelnemer
21 aug 2011
669
4
Leuven
Bij mij grote platen watervaste spaanplaat gelijmd op een paar vuren dwarsplanken. Ik zou de frame gewoon versterken. Het kan bijvoorbeeld dikker, alleen de randen moeten 4-5cm dikte hebben. Of anders staal strips langs onder vastmaken.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Je kan toch het hout wat er nu ligt verstevigen aan de onderkant ben je snel klaar voor weinig.
Je koopt een paar stalen strippen van een paar mm dik en die schroef je eronder, heb je een stuk meer draagkracht.
Hier in lengtes van 2 meter https://www.ijzershop.nl/423-stalen-strip-dun
En als je toch graag iets nieuws wil koop dan 18 mm multiplex en schroef alsnog die strippen eronder.
Dan deel je die 2,5 meter doormidden zodat je 2 handelbare delen hebt.
Of die 1,1m in 2 delen van 0,55, dan hoef je die strippen niet door te zagen.
Of je kijkt of ze ook lengtes hebben van een meter of je vraagt of ze ze even doorknippen voor het versturen.
Dan kan je het luik in 2 keer 1,25 maken.
 
Laatst bewerkt:

EvdL

Actieve deelnemer
14 sep 2011
224
24
Eemnes
Ik zou er ijzer hoeklijn onder de bestaande platen schroeven of een op de raden van de luiken.
 

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
Ik zou het als volgt doen:
Bovenzijde van 18mm antislip betonplex, kan precies uit 1 plaat van 2,5m
Onderzijde verstevigen met vurenhouten balken in de korte richting, deze dusdanig uitzagen/frezen dat de bovenkant van de plaat gelijk ligt met de vloer.
Als je de balken goed wilt verlijmen moet je even t.h.v. de balken de coating wegfrezen.
Dan gewoon lijmen en schroeven.

Ik zou m wel in 2 delen maken anders is het onhandelbaar in je eentje.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.