Motor draait verkeerde kant

brouwersdam

Nieuw lid
11 nov 2013
5
0
De motor van mijn schaafbank draait de verkeerde kant op.
Hier onder een paar foto’s en een paar handgetekende schema’s.
En mijn brandende vraag:
Wat moet ik veranderen om de motor de andere kant op te laten draaien ?WP_20160601_002.jpgWP_20160601_001.jpgWP_20160601_004.jpgWP_20160601_008.jpg

afb1-page0.jpgafb2-page0.jpg

AFB. 1
De cijfers stellen draden voor. (zie AFB. 2)
Tussen W en V en tussen U en Z zijn metalen plaatjes

AFB. 2
Gemeten weerstand tussen:
S1 1 – 2 : 0 ohm blauw/witte draden. Zijn dunner dan de andere draden
L2 3 – 4 : 6,7 ohm rood/witte draden ----- > hulpwikkeling ?
L1 5 – 6 : 2,0 ohm blauw/witte draden ----- > hoofdwikkeling ?
Draden 1 – 2 komen uit de motor en zitten bij elkaar
Draden 3, 4, 5 en 6 komen uit de motor en zitten bij elkaar
C1 : 35 mF ----- > voor faseverschuiving ?
C2 : 57 mF ----- > voor opstart ?
 

Bijlagen

  • afb1.pdf
    207,2 KB · Weergaven: 6
  • afb2.pdf
    183,8 KB · Weergaven: 3

Heine

Nieuw lid
31 mei 2016
3
0
Hoi brouwersdam,

Waarschijnlijk is de condensator stuk.
Dit had ik ook bij mijn zaagtafel, hierdoor draaide de motor de verkeerde kant op.

Gr Heine
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Als de condensator stuk is, zou ik verwachten dat de motor niet of met moeite op gang komt.
Voor het verwisselen van de draairichting is bij een 3-fasenmotor het verwisselen van 2 adres voldoende.
Ik vermoet dat dus het omleggen van de condensator van Y naar Z dat resultaat zou meten hebben,
Maar google het vooral nog even, op bv. circuitsonline staat deze vraag ook een aantal malen.
 

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
Normaal gezien, zoals Jurriaan zegt, zal een motor niet of nauwelijks aanlopen als de condensator defect is. Het zijn er hier echter twee wat mij een beetje doet twijfelen, ook de waarden zijn erg groot. Bij een enkele condensator is het een gevalletje verkeerd aangesloten.
 

brouwersdam

Nieuw lid
11 nov 2013
5
0
Dank voor de reacties.
Ik heb inderdaad bij Circuitsonline gekeken en de rest van het net. Maar het is allemaal net weer anders en ik heb niet de kennis om het naar mijn situatie te vertalen.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Je motor heeft 1 hoofdwikkeling (L1). Parallel daaraan staat een hulpwikkeling L2. In serie met deze hulpwikkeling staat een condensator C1. Er zit in jouw geval nóg een parallelcircuit met daarin een centrifugaalschakelaar en condensator. De schakelaar schakelt deze tweede condensator (C2) uit zodra de motor op toeren is.

De draairichting kan worden omgekeerd door de hulpwikkeling samen met de condensator (L2- C1) andersom aan te sluiten.

mvg
klaas0639
 

brouwersdam

Nieuw lid
11 nov 2013
5
0
Ik heb L2 - C1 omgedraaid zoals door Klaas0639 voorgesteld. En ...... het werkt :D.
Ik ben weer blij :D. Nogmaals dank Klaas0639.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.