Welke maat paal?

cutthroat

Actieve deelnemer
13 apr 2014
97
0
Heerhugowaard
Goedemiddag,

Mijn schoonzusje wil een schaduwdoek in haar tuin. Waarschijnlijk wordt deze niet heel groot, zo'n 2x2 meter. De verkoper adviseert een paalmaat van 90x90. In verduurzaamd zachthout geloof ik dat wel, maar dit advies is ook voor een constructie met hardhouten palen. Op een doek van 2x2 meter lijkt me dat overkill (zeker omdat het doek bij harde wind eraf moet), maar ik heb er onvoldoende verstand van. Vandaar dat ik jullie om advies vraag. Is het overkill en zo ja, welke maat zou voldoende moeten zijn?
 

AlexH

Actieve deelnemer
19 feb 2016
26
2
En met hoeveel palen word het doek omhoog gehouden? 3 of 4?
En wat weegt het doek?
En hoe worden de palen in de grond bevestigd? En waaruit bestaat de grond?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.913
2.535
Ik denk niet dat de standaard 70 x 70 bankirai palen een probleem gaan geven. Zoek de palen wel uit op een mooi recht draadverloop.
Gat in de grond, paal erin met snelbeton doek eraan en klaar. Bij het kinderdagverblijf hier om de hoek heeft een collega van me het ook zo gemaakt, met het verschil dat het doek nooit weggehaald wordt en het oppervlak 24 m2 is. Tussen de palen en het doek zitten stukken ketting van een meter.
 

cutthroat

Actieve deelnemer
13 apr 2014
97
0
Heerhugowaard
Het doek wordt aan vier palen bevestigd, weegt 200 gr/m2 (dus 800 gram totaal), en de grond hier is behoorlijk stevig (sowieso klei). Wellicht dat er nog gekozen kan worden om de palen in beton te plaatsen, maar in beginsel is het de bedoeling om ze zo in de grond te plaatsen.
 
P

Pel

Guest
Dan zou ik gaan voor van die groene geplastificeerde ronde aluminium of stalen paaltjes, ik meen 40 mm doorsnee, overal verkrijgbaar o.a. Van Cranenbroek, maar ook bij de boerenbond dacht ik.

Groet Pel.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.