Allround schuurmachine

Beeckie

Nieuw lid
18 jan 2015
6
0
Ik zou een nieuwe schuurmachine willen kopen voor enkele geplande projecten deze zomer. Enkele van de dingen die ik wens te doen:
Tuinhuis afschuren
Een nieuwe buitenkeuken bouwen
Binnendeuren afschuren om opnieuw te schilderen
e.d.

Ik heb momenteel enkel een delta schuurmachine van Metabo en een bandschuurmachine van Makita. Ik heb nog een oude 1/2 sheet schuurmachine van Metabo maar deze is reeds 25 jaar oud en vertoond wat mankementen dus daar kunnen we best niet op rekenen.

Wat zou een goede allrounder zijn?
 

lhoornweg

Actieve deelnemer
14 aug 2014
468
7
Ik denk dat de Festool Rotex90 geschikt is, deze kan zowerl excentrisch, als roterend voor extra afname als met een deltakop schuren. tevens heb ik begrepen dat de stofafzuiging ook goed zou zijn.

zelf heb ik de festool ets125, deze heeft een groter schuuroppervlak maar heb achteraf wel spijt dat ik niet het beetje extra heb bijgelegd voor de rotex90. deze is door de aditionele delta kop veel diverser.
 

jberends

Actieve deelnemer
7 aug 2011
133
4
Er zijn talloze goede excentrische schuurmachines betaalbaar beschikbaar zoals de Makita BO5031K 125 mm excentrische schuurmachine. Dat is een goede machine voor een goede prijs (zie bv http://www.gereedschapcentrum.nl/makita-bo5031k-excenter-schuurmachine-in-koffer-300w-125mm.html). Voor de prijs van een Festool kun je er ook 2 kopen voor iedere hand 1.

Gebruik Abranet pads voor super prettig schuren. Zeker in combo met een stofafzuiging. Ik wil nooit meer anders! Goed te proberen met 10 vellen van gereedschappro.nl (http://www.gereedschappro.nl/zoeken...sort=1&filtercat=eigenschappen:Diameter-125mm)
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.671
2.555
Gaanderen
Ik gebruik voor schilderwerk (beroepsmatig) diverse festool machines. De kleine rs 400 veruit het meest. Een 150 mm met 3mm uitslag voor de grotere vlakken. Als laatste heb ik een rotex 90 gekocht voor het sneller verwijderen van dikkere lagen. Een driehoek machine gebruik ik nauwelijks. Machines gaan ook bij frequent gebruik lang mee. Ook kan je ze lang gebruiken zonder dat je vingers of armen gaan tintelen. Andere machines werken ook maar de meeste zijn minder comfortabel of gaan minder lang mee. Een excentrische metabo blauwe bosch of makita doen het prima de keuze is aan jouw. Voor elke beurs wat wils.
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Voor hobbymatig gebruik is de Festool overkill, of je moet het belangrijk vinden er mee te kunnen pronken en de prijs niet relevant vinden. Voor de jou genoemde klussen zijn eigenlijk alle A-merk machines meer dan geschikt.
Ik heb zelf een Bosch GEX 150 (excentrisch) en ben daar zeer tevreden over, maar heb ook een 10 jaar oude groene Bosch vlakschuurmachine (zo'n model wat je ook bij de Gamma/Praxis/etc. haalt) liggen en die wordt ook nog met regelmaat gebruikt (voor het iets fijnere werk).
 

Elroyv

Nieuw lid
1 jun 2016
4
0
Toevallig in het bezit van een DTS 400 en RO 90 vnl. schilderwerk
RO 90 gebruik ik toch minder dan de DTS dit is vooral omdat de RO met de driehoek niet te hanteren is doordat het zwaartepunt niet boven de schuurzool ligt, dit i.c.m de kleine zool niet prettig werkt ( kan je net zo goed met de multitool schuren).
Daarnaast is de 9 cm schuurschijf ook tamelijk klein, alhoewel het 'kantafhoudertje' wel fenomenaal is! Hierdoor nooit last van dat de machine wegschiet in Rotex stand omdat je een hoek aanraakt.
Ik zit ook wel eens naar de de ETS 125/ 150 te kijken voor m'n schilderwerk, kan iemand mij vertellen of het echt de moeite waard is?

Om dan toch een beetje nuttig te zijn op dit draadje, kijk een bij flex tools, deze hebben de identieke schuurmachines van festool maar dan een leuker bedrag.
 

Beeckie

Nieuw lid
18 jan 2015
6
0
Heeft er iemand ervaring met de [h=1]Bosch GEX 125-150 AVE Professional[/h]Die lijkt mij ook wel interessant met de mogelijkheid om zowel 125mm als 150 mm te kunnen gebruiken.
 

hopmangj

Actieve deelnemer
2 sep 2015
68
0
Ik heb de mijne vandaag binnen en heb net de eerste test met de bosch gedaan en die is positief.
Steigerhouten planken in no time glad.
 

Beeckie

Nieuw lid
18 jan 2015
6
0
@hopmangj
Hoe bevalt de Bosch? Is hij ook geschikt om fijn te schuren? Deuren en trap voor en nieuwe verflaag of vernis en dergelijke?
Niet meer verder gekeken door de drukte op het werk maar nu de werkvakantie dichter komt moet ik er wel terug werk van maken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.