Hout opslag, verder drogen?

woody

Actieve deelnemer
10 dec 2008
243
1
Oss
Hallo Iedereen,

Met een week of anderhalf komt het grootste deel van het eikenhout terug van de drogerij, waar het terug gedroogd zal zijn tot 10 a 12%.

ik heb zelf nog eigenlijk geen ervaring met dit proces vandaar dat ik nu even een aantal vragen wil stellen.

Nu moet ik dus het een en ander gaan bedenken om het hout op te slaan, en nog iets verder te laten drogen. echter zit ik hierin met een klein probleem
mijn vriendin en ik hebben een bovenwoning in het centrum, niet bepaald een plek waar je makkelijk 2 a 3 kuub hout naar boven sjouwt en vervolgens na laat drogen / Acclimatiseren dus ben ik aan het rondvragen gegaan bij familie en vrienden en inmiddels heb ik een aantal optie's

1- Garage van mijn tante. het betreft een simpele vrijstaande enkelsteens garage met metalen deur. (zonder verwarming)
2- Opslag box bij bijv Boxoss (met vloerverwarming)

Wat is nu mijn beste keuze om het hout op te slaan tot dat ik het kan verwerken? (ik hoop er over circa 3 weken mee te kunnen beginnen)
En
Hoelang moet ik het laten liggen voor ik er meubels van kan maken?


Met vriendelijke groet,
woody
 

Capricorn

Actieve deelnemer
5 apr 2016
151
0
Groningen.
Het meeste wat ik heb gezien is of onder een soort overkapping of gewoon buiten met een plaat eroverheen. Ik denk dat je in de garagebox wel moet opletten voor ventilatie opzich is vocht geen probleem alleen als het niet weg kan waaien word het pas een probleem.

PS even een vraag wat ben je kwijt voor het verzagen van zulke stammen per stuk?
 

zaagfabriek

Actieve deelnemer
4 feb 2015
200
20
Rhenen
www.instagram.com
Goedenavond woody,

Om even het een en ander toe te lichten; Allereerst een compliment over de stammen die verzaagd zijn en het resultaat van de zager!

Je gaf aan dat het al terug gedroogd is. Als dit rond het percentage zit wat jij al aan gaf betekend dit dat het geschikt is voor binnen gebruik en directe verwerking in meubels ed. Omdat dit wel in een ander klimaat heeft gelegen ( droogkamer) als waar je het mee naartoe brengt heeft het hout een week of 2 nodig om zich aan te passen aan de luchtvochtigheid van de omgeving waar het zich nu in bevindt.

Indien je het zoals in een buitentoepassing op gaat slaan zoals een afdak, niet geisoleerde garage waar omgevings vochtigheid en temperatuur het zelfde is als buiten,.. moet je er wel rekening mee houden dat je hout al snel richting de 14-18% gaat omdat het hygroscopisch is en het zich dan gaat aanpassen aan de nieuwe omgeving en dus gaat uitzetten/opzwellen. Als je dit vanuit deze omgeving weer mee naar binnen neemt moet het juist weer drogen/krimpen om naar meubeldroog te gaan. Dan was het een stuk verstandiger om rechtstreeks winddroog hout te kopen. Bijkomstigheid is dat nieuw hout wat in een droogkamer gedroogd is juist mooi gereguleerd is naar eind maten-percentages. Als je dit weer te snel gaat forceren krijg je weer te maken met spanningen in hout hout en dit zie je vaak in scheuren.

Het is dus een vereiste om het in een bedrijfshal/opslagbox te leggen die vrij normaal droog/geisoleerd is en op 1 plek kan blijven liggen. Je had het al over de opslagbox met vloerverwarming,.. Ik geloof niet dat het deze tijd van het jaar gestookt wordt in een opslag dus dat lijkt me een goede beslissing. Omdat het al een mooi vochtpercentage heeft is het niet noodzakelijk dat je ventilatie hebt oid. dit is voornamelijk bij hout met een hoger vochtpercentage voor de schimmels en dat de luchtvochtigheid niet omhoog gaat ( hout laat vocht los, vocht komt in de ruimte, kan niet ventileren dus vocht gaat het hout weer in,.. )

Er zijn houtsoorten die gedroogd worden tot 6-8% maar als ik ze nu ( na een week of 6-8) ga meten, meet ik tussen de 10-13%.

Ik hoor het wel als je vragen heb! succes en leuk dat je bereidt ben om deze stappen te nemen om zelf hout te laten zagen en te verwerken voor eigen gebruik!

mvg wilco
 

chrisvanaar

Actieve deelnemer
5 nov 2011
198
88
De garage lijkt koud en vochtig, de opslag box naar warm en droog.
Als je hout gelijkmatig door en door op 10-12% is gedroogd, kun je het zo gebruiken en kun je het in beide bewaren. Maar in de box moet je denk ik wel alles oplatten, zodat de warme droge lucht er overal bij kan(met misschien een onderplaat vanwege de verwarming) en als je het hout opslaat in de garage, doe je er verstandig aan het heel goed (luchtdicht, zonder latten) in plastic te verpakken.
Als je hout erg snel en 'commercieel' gedroogd is, heb je kans op behoorlijk verschil in houtvocht tussen midden en buitenkant. Dan ben je beter uit in de opslagbogbox, omdat het daar dan nog na zal drogen en gelijkmatig van vochtgehalte zal worden, maar wel oplatten!
 

woody

Actieve deelnemer
10 dec 2008
243
1
Oss
Poeh, een hoop reactie's, dat had ik zo snel niet verwacht haha maar super!

Om bij het begin te beginnen,

Het op latten hou ik zowiezo in stand, mocht optrekkend vocht vanuit de grond uit een serieus probleem zijn dan vervang ik de palletlepel-hoge blokken voor zware schragen zodat ze een flink eind van de grond liggen. ik heb inmiddels contact gehad met de verhuurder, de beoogde box zou 265 euro per maand gaan kosten, en word momenteel inderdaad niet gestookt en de toegangsdeur van die ruimte gaat direct naar buiten dus niet naar binnen het complex in.

@capricorn,
Per stuk kan ik geen prijs noemen, het bedrijf rekende 70 euro per uur ex btw voor het zagen op locatie, en met de stammen die daar lagen is hij circa 6 uur bezig geweest (Een paar stammen zijn dosse verzaagd maar het grootste gedeelte is verzaagd tot kwartiers/half-kwartiers hout.)

@Jan van der Ploeg,
Goed om te horen, ik was bang dat het vereist was om het vocht percentage terug te brengen naar 8%

@zaagfabriek,
Ik ga van de week langs met een luchtvochtigheidsmeter bij de garage, wat zou een ideale luchtvochtigheid zijn voor een opslag? of beter gezegd wat is het breek punt?
als het hout droog is en het geen kwaad kan als het vocht wat er in zit er in blijft/er terug in gaat zou inpakken zoals chrisvanaar voorstelt dan eventueel helpen? of heeft dit juist een desastreus effect op het het hout?
Wat versta je trouwens onder snel terug stijgen van de hout vochtigheid? (dag, week, maand?) overigens gaat het voor het grootste gedeelte om kwartiers/ vals kwartiers eiken, maakt dit voor het eventueel sterk werken van het hout nog wat uit?

@chrisvanaar,
Over de kwaliteit van het drogen kan ik geen uitspraak doen, het word gedroogd bij een professionele houtdrogerij in Schijndel en tot zover mijn ervaringen met het drogen. ik maak nogal een steile leercurve door op t moment.

@svenskapelsin,
Wat voor vloer het is weet ik niet, ik kom normaal gesproken tijdens familie bezoek in de garage haha. ik ga er van de week langs, en zal dan eens kijken.


Even in het algemeen, zou het laten draaien van een bouwdroger in de garage helpen tijdens opslag?
Daarnaast, de meubels zullen ook in een zelfde garage gemaakt gaan worden, heeft dit voor het bouw proces ook nog grote (nadelige) gevolgen?

Met vriendelijke groet,
woody
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.