Hout opslag, verder drogen?

woody

Actieve deelnemer
10 dec 2008
243
1
Oss
Hallo Iedereen,

Met een week of anderhalf komt het grootste deel van het eikenhout terug van de drogerij, waar het terug gedroogd zal zijn tot 10 a 12%.

ik heb zelf nog eigenlijk geen ervaring met dit proces vandaar dat ik nu even een aantal vragen wil stellen.

Nu moet ik dus het een en ander gaan bedenken om het hout op te slaan, en nog iets verder te laten drogen. echter zit ik hierin met een klein probleem
mijn vriendin en ik hebben een bovenwoning in het centrum, niet bepaald een plek waar je makkelijk 2 a 3 kuub hout naar boven sjouwt en vervolgens na laat drogen / Acclimatiseren dus ben ik aan het rondvragen gegaan bij familie en vrienden en inmiddels heb ik een aantal optie's

1- Garage van mijn tante. het betreft een simpele vrijstaande enkelsteens garage met metalen deur. (zonder verwarming)
2- Opslag box bij bijv Boxoss (met vloerverwarming)

Wat is nu mijn beste keuze om het hout op te slaan tot dat ik het kan verwerken? (ik hoop er over circa 3 weken mee te kunnen beginnen)
En
Hoelang moet ik het laten liggen voor ik er meubels van kan maken?


Met vriendelijke groet,
woody
 

Capricorn

Actieve deelnemer
5 apr 2016
151
0
Groningen.
Het meeste wat ik heb gezien is of onder een soort overkapping of gewoon buiten met een plaat eroverheen. Ik denk dat je in de garagebox wel moet opletten voor ventilatie opzich is vocht geen probleem alleen als het niet weg kan waaien word het pas een probleem.

PS even een vraag wat ben je kwijt voor het verzagen van zulke stammen per stuk?
 

zaagfabriek

Actieve deelnemer
4 feb 2015
200
20
Rhenen
www.instagram.com
Goedenavond woody,

Om even het een en ander toe te lichten; Allereerst een compliment over de stammen die verzaagd zijn en het resultaat van de zager!