Probleem bij maken van combi werk/zaagtafel

Johan2016

Nieuw lid
25 mrt 2016
8
0
He mensen,

Komend weekeind wil ik het werkblad gaan maken voor mijn werktafel, vanwege de beperkte ruimte wil ik deze combineren door het blad zo te maken dat ik de cirkelzaag er onder kan maken zodat ie als zaagtafel kan dienen met aanpassingen voor geleider en sleuven voor evt. jigs.

*Onderstel is een solide frame van vuren- en Douglas balken die ik had liggen.
* Werkblad (210 x 110) wilde ik maken van MDF 25mm met daarop een blad van Multiplex 18mm met rondom een houten omlijsting voor nette afwerken en tegen stoten.

In dit blad wil ik sleuven hebben voor evt. hulpmiddelen..
- kunnen dit rechte sleuven zijn?
- zijn er betere manieren dan alleen sleuven frezen?
- is de diepte belangrijk of maakt dit niet uit als het maar overeenkomt?
- Hoe zorg ik ervoor dat evt. hulpmiddelen in de sleuven niet te veel speling krijgen?

Ik sta open voor alle tip en ideeën... weet zeker dat er genoeg mensen zijn die zoiets al een keer aan de hand hebben gehad:)
 

Viepert

Actieve deelnemer
16 mrt 2014
599
3
Heerhugowaard
Is het de bedoeling dat hij verrijdbaar is op wielen. Of wordt het een vaste tafel.
Toen ik mijn werkbank cq. zaagtafelverbreding had gemaakt kwam ik erachter dat het ook TE zwaar kan zijn. Nou heb ik er een aparte zaagtafel op staan, maar ook zonder die erop is het eigenlijk een beetje over-engineered. Een topblad van 43mm gaat heel zwaar worden.
 

Johan2016

Nieuw lid
25 mrt 2016
8
0
Ja dat was wel de bedoeling eigenlijk om er nog wielen onder te maken. Jij denkt dat een blad van 43mm (te) zwaar wordt?
 

Johan2016

Nieuw lid
25 mrt 2016
8
0
miter-channel-t-gleuf-rail-122cm-track.jpg
 

Johan2016

Nieuw lid
25 mrt 2016
8
0
Zoals helemaal bovenaan vermeld, wil ik in mijn werkblad (210 x 110) een goede geleider/ aanslag maken en sleuven creëren om hulpmiddelen toe te passen.
Heeft iemand hier ideeën voor?


Ik zit voor de breedte van het blad te denken aan een paar 2-4 van bovenstaande rail (Miter-T rail, te koop bij o.a. Gereedschap-Pro). Ik hoor het graag als mensen andere (betaalbare opties hebben....zou alleen frezen een goede optie zijn, of gaat dit uiteindelijk ten koste van je werkblad?
Maar ook voor de lengte richting heb ik nog geen goede optie voor een geleider/ aanslag....tips zijn meer dan welkom!!
 
Laatst bewerkt:

Viepert

Actieve deelnemer
16 mrt 2014
599
3
Heerhugowaard
Ja dat was wel de bedoeling eigenlijk om er nog wielen onder te maken. Jij denkt dat een blad van 43mm (te) zwaar wordt?

Een tijd geleden had ik zelf een zaagtafel gemaakt van een oude Bosch.
Die was ongeveer 80x80 cm en het blad was van 2x18mm multiplex. Die woog al een ton.
Als je dikker en vooral veel groter gaat dan mag je er aardige wielen onder zetten want die weegt behoorlijk.
Dikker dan 2x18 zou ik het zelf dan ook niet maken.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Je hebt het er over dat je een cirkelzaag eronder wilt hangen maar het lijkt mij beter dat je een cirkelzaag in je werkblad laat verzinken.
Als je de zaag eronder hangt moet je eerst door de dikte van je blad (43 mm) heen en heb je dus minder zaagdiepte.
Voor ideëen betreffende de geleider en zo kijk gewoon op youtube, daar zie je heel veel.
 

Johan2016

Nieuw lid
25 mrt 2016
8
0
Bedankt voor de tips tot nu toe! Helaas zijn nog niet alle vragen beantwoord.
Heeft iemand een advies over de sleuven voor hulpmiddelen> is dit stevig genoeg met alleen infrezen, of echten een rail gebruiken?
 

Viepert

Actieve deelnemer
16 mrt 2014
599
3
Heerhugowaard
Voor die paar tientjes zou ik gewoon T-rails halen. Veel sterker als dat je het freest met een T-bit. Maar dat denk ik. Mss dat iemand daar anders over denkt. Wat betrefd liniaal/aanslag voor het zaag gedeelte. Zoals ik het gedaan heb is een balk onder de tafel maken waar een sleuf in is gefreesd. Groot genoeg zodat een M8/10 draadeind erdoor past. Dan met behulp van 2 T-moeren een plankje achter de balk en voor de balk. Op de voorste bouw je dan je liniaal op. Als je het draadeind vast draait dan zet de liniaal zich vast.
Zal het topic eens zoeken waar ik die zaagtafel gemaakt heb. Mss dat dat beter illustreerd wat ik bedoel.

Edit:



 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.