the cube tafel

Guillaume d

Actieve deelnemer
14 dec 2015
33
0
hoes voor een werktafel om meer details te zien
Schermopname (7).jpghet hout kiezen het zijn latten van 100*25*2700
Schermopname (8).jpgde stukken voor het blad afkorten
Schermopname (9).jpgen de zijkanten schaven
Schermopname (10).jpgde lengte van de latjes aftekenen voor het kadertje aan het blad
Schermopname (11).jpgen aan elkaar nagelen
Schermopname (12).jpgbevestigen
Schermopname (13).jpgen verstevigings latjes aan brengen
Schermopname (14).jpg en het blad is klaar
Schermopname (15).jpg 4 stukken moesten aan gepast worden
Schermopname (16).jpg en de constructie bestaat uit het blad en 4 zijkanten en hier monteer ik latjes om dan later de zijkant aan het blad te bevestigen Schermopname (17).jpgen een paar verstevigings latjes
Schermopname (18).jpg
Schermopname (19).jpgalle zijkanten monteren aan het blad met nagels en lijm en dan met schroeven
Schermopname (20).jpg
Schermopname (21).jpg
Schermopname (22).jpgklaar
 
P

Pel

Guest
Mooi gemaakt Guillaume, behandel je de tafel nog of laat je ze zo?

Groet Pel.
 

Capricorn

Actieve deelnemer
5 apr 2016
151
0
Groningen.
Leuk om ook een "jonger" iemand te zien die ermee bezig is.

Vind je het niet zonde om het hout onbehandeld te laten?
 

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
Hoi Guillaume,

Ik weet niet zeker of ik het goed gezien heb maar et valt me op dat je onder het blad latten verlijmd dwars op de nerf van de planken.
Hiermee geef je het blad geen ruimte om te werken. Het zal onder invloed van vocht en temperatuur schommeling zeker gaan krimpen en uitzetten. Hierdoor zou je blad kunnen scheuren of krom trekken.
In het vervolg zou het beter zijn als je de planken tot een paneel verlijmd en de dragende constructie eronder dusdanig monteert dat het blad wat kan werken, bijvoorbeeld met schuivende blokjes:
2015-03-03_10.44_.52-1_.jpg
Groeten, Hans
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.496
344
Torhout, België
Hoi Guillaume,

Ik weet niet zeker of ik het goed gezien heb maar het valt me op dat je onder het blad latten verlijmd dwars op de nerf van de planken.
Hiermee geef je het blad geen ruimte om te werken. Groeten, Hans

Ik heb hier zelf ook tegen gezondigd bij het maken van een barkruk uit pallethout:
http://www.woodworking.nl/showthread.php?18006-simpel-barkrukje-pallethout
IMG_20160520_131622.jpg
Het zitvlak was wel al tot paneel verlijmd. Zou het veel uitmaken denk je, op zo'n korte afstand van 36cm? Is spijkeren alleen (zonder lijm) even erg, of ietsje beter?

Wel knap gemaakt, Guillaume! De muziek is niet echt mijn smaak, maar daarvoor dient een muteknop ;)
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Ja 36 cm is al een flink stuk. Zeker buiten met sterk wisselende luchtvochtigheid is de kans groot op kromtrekken of barsten. Met spijkers is die kans minder groot, die buigen nog een heel eind mee, maar met lijmen zet je het hout echt vast op een manier die het niet wil.
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.496
344
Torhout, België
Oeps, dat ga ik dan bij de volgende 3 aanpassen. Daarom zijn er prototypes :) Spijkeren alleen dus? Of toch beter met van die houten buttons (wat is nederlandse benaming?), zoals je een tafelblad bevestigt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.