Nieuw werkplaatsje-Freestafel-Conturotafel

RDE

Actieve deelnemer
9 nov 2015
65
0
the westflaanders
De laatste weken hard gewerkt aan de inrichting van ons tuinhuisje, het stond er al een tijdje maar de binnenafwerking was tot hiertoe steeds nog niet aan de beurt gekomen. Tuinhuis heb ik zelf gebouwd met als basis stalen profielen waar ik houten frames heb tussengeplaatst om de buitenzijde met padouk te kunnen afwerken, er staat een zadeldak op met dakpannen , zo heb ik ook nog een mooie zolderruimte. De "dikte" van de staalprofielen is 120mm , daarvan heb ik er 80 gebuikt om te vullen met isolatie, als bekleding voor de binnenzijde heb ik 18mm populier multiplex gebruikt. Alle elektr , waterleiding zit netjes in de spouw verwerkt.

Een werkbank moest er natuurlijk ook inkomen, ik had nog een dikke beuken multiplex van 38mm dik 2x1m liggen die ik een tijd geleden eens had gekregen, daaronder een frame gemaakt in alu profielen.

Aangezien ik wel aardig wat van die grijs/groene systainers heb verzameld de laatste 15 jaar en ik die al veel teveel vervloekt heb omdat ik nu net weer die onderste moet hebben is het er eindelijk eens van gekomen om wat propere rekjes/kastjes te maken.

Plaatjes zeggen meer dan woorden dus :

bhgm5z.jpg


2aadgro.jpg


2ibiao3.jpg



13ylap1.jpg




Ik had een tijdje geleden een zware dewalt bovenfrees van 2200W op de kop getikt , daarvoor ook maar eens een freestafeltje gemaakt, niks spectaculairs maar cheap maar wel precies af te stellen ( ook in alu profielen opgebouwd ) :

2din5fl.jpg


2d0ev02.jpg


2jadydx.jpg


2r56bye.jpg


Aangezien ik best ook regelmatig kleinere stukken afplak met m'n Conturo en die Festool stationairtafel toch aardig aan de prijs is heb ik zelf maar eens iets zitten uittekenen ( ik ben beroepshalve bezig in de machinebouwsector, da's dus makkelijk op dat vlak ) en uiteindelijk een tafeltje gemaakt die ik kan aan m'n werkbank vastbouten, werkt echt heel makkelijk en ik kan nu ook schuin afkanten.

ak7es4.jpg


rlhzrn.jpg


2nrnf9j.jpg


xga7hl.jpg
 
Laatst bewerkt:

RPVL

Actieve deelnemer
21 sep 2015
121
0
Zo wat mooi zeg! Heel mooi gedaan. Heb je ook nog een zaagtafel staan?

Wat is je laatste project,of waar werk je nu aan?
 

Bosquet

Actieve deelnemer
12 dec 2014
569
70
Drachten,
www.bosquet.nl
Pffff.... en ik maar denken dat ik al aardig wat "groene bakkies" had staan... Er is dus altijd een overtreffende trap... :cool:

Mooi verslag; een uitstekende aanvulling op dit forum !!!
 

Bosquet

Actieve deelnemer
12 dec 2014
569
70
Drachten,
www.bosquet.nl
Aangezien ik best ook regelmatig kleinere stukken afplak met m'n Conturo en die Festool stationairtafel toch aardig aan de prijs is heb ik zelf maar eens iets zitten uittekenen ( ik ben beroepshalve bezig in de machinebouwsector, da's dus makkelijk op dat vlak ) en uiteindelijk een tafeltje gemaakt die ik kan aan m'n werkbank vastbouten, werkt echt heel makkelijk en ik kan nu ook schuin afkanten.

In het kader van DTV (Durf Te Vragen): kun je hier wellicht een keer een filmpje van maken en hier posten ?? Ben enorm benieuwd hoe dit er in de praktijk uitziet...
 

Willempie

Post veel
22 jan 2012
1.019
360
Alphen aan den Rijn
Dat zijn veel Festool koffers en allemaal keurig opgeborgen . Inderdaad beter als alles stapelen .
Maar ik weet niet waar je woont maar hopelijk heb je een goed slot op je deur zitten .
Er zijn ook een ander soort mensen die gek zijn van Festool . Die kijken misschien ook wel mee hier op het forum .
Daar wil ik je voor waarschuwen .

Willem
 

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
528
48
Groningen
Ziet er allemaal strak uit! Zijn de inlays en de geleider van de freestafel ook van aluminium? Kun je via je werk aan de aluminium profielen, en andere zaken komen of is dat ook in de bouwmarkt te koop?
 

RDE

Actieve deelnemer
9 nov 2015
65
0
the westflaanders
Zo wat mooi zeg! Heel mooi gedaan. Heb je ook nog een zaagtafel staan?

Wat is je laatste project,of waar werk je nu aan?

Neen , een zaagtafel heb ik niet staan, ik heb daar eigenlijk ook geen plaats voor... Ik zaag alles met een duikzaagje en lineaal ( icm parallelaanslag ) , dat is wat meer werk maar lukt ook wel redelijk goed.
Projecten heb ik nog genoeg in gedachten, in de komende maanden zal er niet veel tijd zijn vrees ik, te druk met werk maar na het verlof is het de bedoeling om "iets" te voorzien voor een komplete herinrichting van onze woonkamer ( salontafel , hangdressoir , TV wand enz )


In het kader van DTV (Durf Te Vragen): kun je hier wellicht een keer een filmpje van maken en hier posten ?? Ben enorm benieuwd hoe dit er in de praktijk uitziet...

Bedoel je dan van die Contouro in een tafel ingebouwd of uit de hand ?

Prachtig georganiseerd!! Freestafel ziet er super degelijk uit! Ben benieuwd naar je projecten. Heb je ook handgereedschap?

jaap

Handgereedschap is niet direct m'n ding, buiten een zaagje en een schaafje en wat beitels heb ik eigenlijk niks , ik kan er met volle bewondering naar kijken naar die ambachtslieden maar persoonlijk zegt het me weinig, de jonge generatie zeker...

Dat zijn veel Festool koffers en allemaal keurig opgeborgen . Inderdaad beter als alles stapelen .
Maar ik weet niet waar je woont maar hopelijk heb je een goed slot op je deur zitten .
Er zijn ook een ander soort mensen die gek zijn van Festool . Die kijken misschien ook wel mee hier op het forum .
Daar wil ik je voor waarschuwen .

Willem

Daar heb je zeker en vast een punt Willem, en ik sta daar ook zeker en vast bij stil... je komt er niet zomaar in , de deuren aan mijn hok zijn dus ook best wel degelijk gemaakt ( ik heb alles gemaakt adh van stalen frames met daarom houten bekleding omdat dit beroepshalve voor mij makkelijk is), degelijke 6 punts sloten enzo... maak ik ben me er wel van bewust dat als ze willen binnen zijn ze er toch inkomen, daarom dat binnen een 2 a 3 weken er een inbraakalarmsysteem zal worden bijgeplaatst ( in onze woning hebben we die ook en ik heb de nodige bedrading reeds voorzien om die op onze huidige centrale te kunnen bijvoegen )
Daarnaast moet je volgens mij gewoonweg je adres aan niets of niemand op het net te grabbel gooien...

Ziet er allemaal strak uit! Zijn de inlays en de geleider van de freestafel ook van aluminium? Kun je via je werk aan de aluminium profielen, en andere zaken komen of is dat ook in de bouwmarkt te koop?

Ik kan beroepshalve makkelijk aan dergelijke alu profielen komen, staalwerk is ook geen probleem, da's dus een groot voordeel...
 

Bosquet

Actieve deelnemer
12 dec 2014
569
70
Drachten,
www.bosquet.nl
quote_icon.png
Oorspronkelijk geplaatst door Bosquet
In het kader van DTV (Durf Te Vragen): kun je hier wellicht een keer een filmpje van maken en hier posten ?? Ben enorm benieuwd hoe dit er in de praktijk uitziet...



Bedoel je dan van die Contouro in een tafel ingebouwd of uit de hand ?

Ik ben erg benieuwd naar het schuin afkanten.
Ik begreep uit je verhaal dat je middels de constructie op je tafeltje de schuine zijden kan afkanten.
Wellicht kan het filmpje mij over de streep trekken; ik wil erg graag de Conturo, maar hik toch wel wat tegen de prijs aan... vandaar...
 
P

Pel

Guest
Dat ziet er gelikt uit RDE, ook goed dat je de waarschuwing van Willem ter harte neemt, maar ik zie geen bankschroef of werk je zonder?

Groet Pel.
 

RDE

Actieve deelnemer
9 nov 2015
65
0
the westflaanders
Ik ben erg benieuwd naar het schuin afkanten.
Ik begreep uit je verhaal dat je middels de constructie op je tafeltje de schuine zijden kan afkanten.
Wellicht kan het filmpje mij over de streep trekken; ik wil erg graag de Conturo, maar hik toch wel wat tegen de prijs aan... vandaar...

Ik zal even kijken wat ik kan doen, ik moet eerlijk gezegd schuin afkanten zelf nog even proberen , tot hiertoe enkel haaks toegepast ( alle draagbordjes met de inkeping ingefreesd heb ik met het tafeltje gedaan trouwens )


Zo, das geen klein hokkie. Hoe groot is het?
Zo'n grote verzameling dozen zal ik nooit krijgen denk ik.... :( :(

Valt best mee hoor, zo'n 4 bij 6m ongeveer , enne , niet al die koffers zijn van machines voorzien hoor , de meeste zijn gevuld met schroeven , toebehoren , schuurpapier , spantangen enz...


Dat ziet er gelikt uit RDE, ook goed dat je de waarschuwing van Willem ter harte neemt, maar ik zie geen bankschroef of werk je zonder?

Groet Pel.

Voorlopig nog geen bankschroef neen , ik moet nog even nadenken wat ik er mee ga doen, eerst ga ik nog een mal maken om één helft van het werkblad te voorzien met gaten van 20mm op een steek van 100x100mm ofzo en dan enkele aanslagstoppers/tappen draaien op de draaibank , ik werk wel graag op die manier.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Da's een keurige werkplaats aan het worden.
Ik vind zowel je freestafel als je tafeltje voor het afkanten bijzonder geslaagd, ze zien er mooi uit.
 

RDE

Actieve deelnemer
9 nov 2015
65
0
the westflaanders
quote_icon.png
Oorspronkelijk geplaatst door Bosquet
In het kader van DTV (Durf Te Vragen): kun je hier wellicht een keer een filmpje van maken en hier posten ?? Ben enorm benieuwd hoe dit er in de praktijk uitziet...





Ik ben erg benieuwd naar het schuin afkanten.
Ik begreep uit je verhaal dat je middels de constructie op je tafeltje de schuine zijden kan afkanten.
Wellicht kan het filmpje mij over de streep trekken; ik wil erg graag de Conturo, maar hik toch wel wat tegen de prijs aan... vandaar...

Op vraag van , zie hier ( speciaal een youtube account moeten maken :D , dat was al een uitdaging voor me, op dat vlak ben ik echt een noob...), afkantmateriaal is wel vrij stug spul , 2mm Exwood grundierkant van Ostermann , het is wel wat oefenen toch, belangrijk is om het stuk zo goed mogelijk aangedrukt te houden maar mits wat oefening lukt dit toch aardig, dunnere en soepelere afkantmaterialen zijn direct makkelijker te verwerken, volgens Festool is 3mm dik afkantmateriaal mogelijk maar dat zal toch niet zo eenvoudig worden dan.

Schuine kant 45° afkanten
https://www.youtube.com/watch?v=B0cU5SItLCI&feature=youtu.be

rechte kant afkanten ( met , niet onbelangrijk , Paul Weller op de achtergrond :) )

https://www.youtube.com/watch?v=bYZwtD3y6bw&feature=youtu.be


2irouj5.jpg


Na afwerken met het OFK afkantfreesje en een beetje schuren met een handblokje :

ayk0a8.jpg


2mxondk.jpg


24b16ao.jpg
 
Laatst bewerkt:

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Dat afkanten gaat perfekt zo.
En je muziek vind ik al net zo mooi als de dingen die je maakt.
Geweldige cd Stanley Road, toen ik 'm net had heb ik 'm de eerste maanden bijna elke dag wel een keer gedraaid.
Samen met Wild Wood vind ik dat wel de hoogtepunten uit z'n ouvre.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.