HET verschil tussen 230 volt en 380

slashw

Nieuw lid
10 aug 2013
9
0
Beste forumleden,

Wie kan uitleggen wat het wezenlijke verschil is tussen 230 volt en 380?

Het gaat om het kopen van een 4/5 voudige combinatiemachine (welke weet ik nog niet)
Ik wil alleen maar weten wat het grootste verschil is en waarom.
En dan bedoel ik niet het aantal volts :p

Wim
 

harold

Actieve deelnemer
30 jun 2012
127
1
Deventer
Zie ook: https://nl.wikipedia.org/wiki/Krachtstroom en https://nl.wikipedia.org/wiki/Lichtnet

Die 400V is de spanning tussen de verschillende fases. Bij krachtstroom heb je 3 fases L1, L2, L3 allemaal 230V wisselspanning. De sinus van die fases lopen 120º uit sync zeg maar. Dus als je tussen L1 en L2 of L2 en L3 de spanning meet kom je op √3 x 230 = 400V (380V bij 220V).

Omdat je meer fases hebt die met elkaar meer stroom kunnen leveren kun je ook meer vermogen aansluiten (even kort door de bocht gezegd).

In de volksmond 380V (tegenwoordig dus 400V) moet je dus ook een krachtstroomaansluiting hebben. Aanleggen kost 600-900 euro, en dan gaat het vastrecht ook nog omhoog.
 
Laatst bewerkt:

slashw

Nieuw lid
10 aug 2013
9
0
Dankjewel voor de snelle antwoorden.

@Farends , Ik heb nog geen besluit genomen over het de te kopen machine , maar stel dat dat 230 machine is. Wat zou er dan eventueel dan nog moeten worden aangepast.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Het grootste verschil is het beschikbare vermogen.

Normaal heb je 1x16 ampère is
16x230volt is ongeveer 3600watt.


Bij krachtstroom in ster heb je
3 x 16 ampère bij 230volt is ongeveer 10800 watt.


Bij krachtstroom in driehoek heb je
3 x 16 ampère bij 380volt is ongeveer 18000watt

Dus het gaat er nog even om of de machine op 3x230v loopt of 3x380v

Er zijn nog wel meer voordelen, maar dit lijkt mij de hoofdlijn.
Dit is volledig onjuist!
Vermogen heeft geen uitstaans met de spanning.
Vermogen is spanning x stroom x cos Phi.
Met een spanning van 220 V kan je evenveel vermogen opwekken als met 380.
En een motor die in driehoek op 3 x 220 V staat zal in ster op 3 x 380 net evenveel vermogen hebben. Alleen de stroom zal in driehoek hoger zijn.
Monofasig 220 heeft minder koppel bij een zelfde vermogen (en veel meer stroom).
Als je driefasig 380 (400) V ter beschikking hebt moet je niet twijfelen en voor een driefasige machine gaan.
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.274
168
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Wat ik ook even als kanttekening zou willen plaatsen is dat als je een combo machine gaat bekijken en je hebt 3 fasen (of krachtstroom) al in huis, dan is het ten alle tijden aan te bevelen om er een met een 3 fasen motor te nemen. Over het algemeen heb je met een enkel fase (230) motor een start condensator nodig en dat is ook vaak de zwakke plek.

Wat ik ook alleen in de laatste post tegenkom is dat het grootste verschil tussen (volksmond) 230 en 380 het aantal fasen is.

Met 230 bedoelt men vooral de enkelfasige installatie zoals men die in de meeste woonhuizen tegenkomt.
Met 380 bedoelt men vooral de driefasige installatie zoals men die in de meeste bedrijven tegenkomt.
 
Dit is volledig onjuist!
Vermogen heeft geen uitstaans met de spanning.
Vermogen is spanning x stroom x cos Phi.
Met een spanning van 220 V kan je evenveel vermogen opwekken als met 380.
En een motor die in driehoek op 3 x 220 V staat zal in ster op 3 x 380 net evenveel vermogen hebben. Alleen de stroom zal in driehoek hoger zijn.
Monofasig 220 heeft minder koppel bij een zelfde vermogen (en veel meer stroom).
Als je driefasig 380 (400) V ter beschikking hebt moet je niet twijfelen en voor een driefasige machine gaan.

Voor een leek volkomen onbegrijpelijke taal!!
 

Sang

Actieve deelnemer
19 mrt 2013
600
15
Berkel en Rodenrijs
Voor de leek:

3 fase motor:
42713d1440651019-verner-3-cylinder-radial-flight-replica-farman-moustique-11893852_978232495573453_993377736647040525_o.jpg



1 fase motor:




ic-engine-18-638.jpg


Je kan je voorstellen dat 3 fases een stuk lekkerder loopt
 

slashw

Nieuw lid
10 aug 2013
9
0
@fantic , waarom [Over het algemeen heb je met een enkel fase (230) motor een start condensator nodig en dat is ook vaak de zwakke plek.] is dit?
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.274
168
Halverwege Utrecht en Amsterdam
@fantic , waarom [Over het algemeen heb je met een enkel fase (230) motor een start condensator nodig en dat is ook vaak de zwakke plek.] is dit?
Omdat die dingen nogal eens kapot gaan en omdat het een busje is wat er aan de buitenaknt van de motor aan gehangen wordt en ook weleens mechanisch eea te verduren krijgen, zeker bij het soort machine waar je naar aan het kijken bent.

En om even bij de 2 motoren stil te staan, om de motor te starten kun je de 3 fasen zonder hulpmiddelen, want de 3 cilinders staan in hun stand zeg maar steeds 1/3 verschoven tov de andere, dus als je de eerste af vuurt en direct daarna de 2de en daarna de 3de krijg je al snel een draaiende motor.
Bij de 1 cilinder (electrische uitvoering dan) heb je als het ware een zetje nodig in de goede richting, voordat de kruskas gaat draaien, daar is de condesator voor om dat zetje te geven.
 
Laatst bewerkt:

mdamsma

Actieve deelnemer
15 mei 2011
277
19
Niet om dit draaje te kapen maar ik heb ook een vraag mbt electriciteit.
Kun je zo ja dan hoe uit rekenen wanneer je een vertraagde stop nodig hebt in een standaard 220 V huissysteem om een machine te laten draaien?

Menno
 

gasman

Actieve deelnemer
1 feb 2012
201
2
Schoonebeek
@mdamsma, of je een "trage" zekering nodig hebt is afhankelijk wat voor soort machine het is.
Vooral oudere machines met een hoge aanloopstroom hebben hier last van.
Een oven bijvoorbeeld heeft er weer geen last van....

Heb je automaten of ouderwetsche smeltzekeringen ?
Vastrecht zou niet omhoog moeten gaan. 3x 25Amp. is even duur als 1x 35Amp.
Inderdaad, goed om dit nog even te corrigeren, dat schijnt nog een groot misverstand te zijn.
Tot 3x25A is krachtstroom bij verreweg de meeste netbeheerders niet duurder.

En aanleg hoeft ook geen €600 tot €900 te kosten zoals eerder werd genoemd.

Het grote voordeel vind ik zelf dat bij krachtstroom machines het gebruikte aanbod van fatsoenlijke machines veel groter is, en vaak ook nog voordeliger dan op 230v
 
Laatst bewerkt:

mdamsma

Actieve deelnemer
15 mei 2011
277
19
Gasman
ik heb een hm2 daar heb ik een vertraagde stop voor nodig , weet ik uit eerdere ervaringen. Zijn verhuisd moet nu nog een aanpassing maken in de groepenkast.
maar stel ik schaf een hammer n3800 aan geld dit ook voor deze machine?

Menno
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.274
168
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Als de machine een softstart heeft dan is dat niet nodig, maar als bij het inschakelen de volle spanning in 1 klap erop gezet wordt dan is de trage zekering bijna altijd nodig. Dit is vooral bij motoren met een vermogen boven de 1800W en een zekering van 16A. (echt oudere machines, 25+ jaar, kunnen dat al met lagere vermogens hebben)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.