Montage van lamellen in louvredeurtje

de Kastanjeboom

Actieve deelnemer
7 jan 2013
353
0
Kapellen
Beste forumers,
Ben bezig aan een louvredeurtje. Moeilijkheid is nu om de lamellen in de tweede stijl te schuiven want ze zijn nogal talrijk (kom handen te kort) en die lamellen willen soms niet altijd perfect plat liggen of loodrecht staan afhankelijk van hoe ik probeer. Heb al een malletje gemaakt in mdf om ze te geleiden. Aangezien die uitsparingen echter manueel uitgemeten zijn zit er hier en daar een fractie verschil op tegenover de opening in de stijl en willen de lamellen er niet in.
Om ervoor te zorgen dat er tussen de lamellen en de openingen in de stijl geen gaten zitten heb ik het natuurlijk zo passend mogelijk gemaakt. Resultaat is dat ook de flexibiliteit beperkt is. Je kan het vergelijken met het uittrekken van een domino uit een freesgat. Dat gaat dus moeilijk. Wie heeft ideeën om de laatste stap te zetten? Ook graag mee oplossing tegelijkertijd om bij het lijmproces ook nog de domino's er in te krijgen om regel en stijl aan de andere zijde te verbinden? De lamellen zitten los en dienen niet gelijmd. Graag jullie visie!
Grtn, de Kastanjeboom
 

Bijlagen

  • 20160524_215947.jpg
    20160524_215947.jpg
    85,5 KB · Weergaven: 300
  • 20160524_212726.jpg
    20160524_212726.jpg
    84,5 KB · Weergaven: 303

Willempie

Post veel
22 jan 2012
1.019
360
Alphen aan den Rijn
Neem het zaterdag mee naar de open dag bij Masave , helpende handen genoeg .
Weet niet of het lukt met zoekkantjes er aan , anders aan een kant beginnen en dan een lijmklem er op .
Dan stuk voor stuk er in doen .
Maar kan je de mal er wel af schuiven als het in de stijl zit ? lijkt mij dat je de hoek er af moet zagen rechtsachter op de 2e foto .

Succes Willem
 

Harm Jan

Nieuw lid
25 dec 2013
10
0
Kollum
En anders misschien zoals in onderstaand filmpje vanaf 6:32. Dus eerst zoals je nou ook hebt gedaan alle lamellen bij 1 stijl erin. Vervolgens druk je de onderste lamel in de andere stijl waarna je hem tijdelijk even fixeert met een lijmklem. En daarna werk je verder naar boven en druk je de lamellen 1 voor 1 in de stijl. Ik hoop dat het lukt want ik zie dat jij wel meer lamellen hebt als in het filmpje. Succes ermee!

https://www.youtube.com/watch?v=qUJzuM3PRAI
 

de Kastanjeboom

Actieve deelnemer
7 jan 2013
353
0
Kapellen
Scherp opgemerkt Willem:D
Die hulp geleider wordt gesacrifieerd en moet pas weg als de lamellen aan de andere kant er in zitten. Het aanbrengen van een punt is de meest bruikbare manier van werken vrees ik. Ik sleutel in die richting verder. Na het maken van deze constructie is het mij duidelijk waarom die louvredeuren in bouwmarkten ready made kunnen besteld worden :)
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.736
398
Ik ben momenteel een kast aan het maken voor in de tuin, deels bestaande uit gerecupereerde meranti louvredeurtjes. Ik heb ze volledig uit mekaar gehaald om op te schuren, maar in mijn geval lopen de lamellen echter door. Ze bevinden zich in een open gleuf zeg maar. Zo kan je ze gewoon 1 voor 1 inschuiven/tikken en eventueel vastschieten/nagelen in de ontzichtbare hoek. Zo zaten ze overigens ook geborgd in dit geval. Nog even een foto ter verduidelijking:





Is het geen idee om de stijl eventueel aan 1 kant open te frezen?
 

de Kastanjeboom

Actieve deelnemer
7 jan 2013
353
0
Kapellen
Das een duidelijke foto. Wil de volgende ooit zo wel maken. Nu was de vereiste dat 1/ de domino machine bruikbaar was en 2/ de lamellen niet buiten de kader kwamen. Het monteren van de lamellen in bovenstaand geval gaat in een gesloten frame en dat is natuurlijk zeer handig. Een kant open frezen wil zeggen dat ik hetzij nieuwe lamellen moet maken of iets moet vinden om de stijl achteraf proper te sluiten. Eens bekijken. Bedankt voor de inspiratie.
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.535
254
Hoe ik mijn rechte trap met ingelaten treden in elkaar heb gezet:

Onder de stijl die op de tafel ligt in het midden een blokje leggen en de uiteinden met klemmen naar beneden drukken. Ditzelfde principe doe nu ook met de nog losse stijl mbv een stevig los hulpbalkje. Ga nu te werk zoals Harm Jan beschreef.
 
Laatst bewerkt:

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.535
254
Het gaat er bij de onderste stijl (op jouw onderste foto) iets bol wordt, de bovenste losse stijl daarentegen iets hol. Als je links begint met in elkaar te zetten en de 1e lamel losjes fixeert met een lijmklem, doe je de 2e, en de rest, zonder te fixeren. In elkaar steken gaat nu een stuk makkelijker omdat je niet op 39 lamellen tegelijk hoeft te letten.

Zo iets beter of heb ik nu 2x hetzelfde geschreven? Kan je aangeven wat je niet begreep/begrijpt?
 

de Kastanjeboom

Actieve deelnemer
7 jan 2013
353
0
Kapellen
OK - got it. zo n kort stuk vuren bol spannen en het daarna nog kunnen gebruiken wordt een uitdaging. Voor het inlijmen van de domino aan de overblijvende stijl zal ik de Mathias Wandel techniek moeten hanteren. Maar het zijn zeker goede ideeën. THX
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.106
239
Goeree-Overflakkee
Ik ben momenteel een kast aan het maken voor in de tuin, deels bestaande uit gerecupereerde meranti louvredeurtjes. Ik heb ze volledig uit mekaar gehaald om op te schuren, maar in mijn geval lopen de lamellen echter door. Ze bevinden zich in een open gleuf zeg maar. Zo kan je ze gewoon 1 voor 1 inschuiven/tikken en eventueel vastschieten/nagelen in de ontzichtbare hoek.

Je kan de zijkant in tweeen zagen. Het eerste deel bevat de open uiteindes om de latjes door te schuiven, het tweede deel lijm je erop om het af te dekken.
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.736
398
Bovenstaande is de winnaar voor mij! Of eventueel in het midden van de gaten doorzagen, maar dan loop je meer risico van de lijmrand te gaan zien achteraf.
 

de Kastanjeboom

Actieve deelnemer
7 jan 2013
353
0
Kapellen
Puntje eraan slijpen?
Dit bleek de juiste en meest werkbare oplossing. De lamellen zitten (eindelijk) in de stijlen. Met dank aan Bijtel!
Het aanbrengen van een 'zoekkantje' zoals ik initieel had gedaan werkte niet. Dan daadwerkelijk een puntje aan de lamellen gemaakt en dat werkt effectief. Stijl platleggen. Lamellen aan 1 zijde lichtjes in de uitsparing duwen. Lamellen met vulhoutjes mooi horizontaal leggen. Met vier lijmklemmen stap voor stap de tweede stijl in de richting van de lamellen met puntzijde schuiven. Telkens de verst uitstekende lamel eerst in de uitsparing helpen en stap voor stap de lijmklemmen aanspannen. Door de punt zoeken 85% van de lamellen zonder hulp het gefreesde gat. Verder aanspannen en klaar. Het gebruik van domino's aan de te sluiten zijde heb ik veranderd in de techniek zoals door Mathias Wandel gebruikt. Gaten frezen en langs onder en boven losse pen aanbrengen. Dank @ Harm Jan voor de video link die ook het probleem van de te sluiten verbinding opgelost heeft.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.