PDA

Bekijk Volledige Versie : poten krukje



Gitta
25-05-16, 10:24
Hallo,

Ik heb al 2x een krukje proberen te maken zoals op de foto, maar ze wiebelen steeds.
Ik weet dat er iets niet klopt met de hoek waarin ik de poten zaag, maar ik weet niet wat.
Zijn daar regels voor? Of kan iemand me de juiste graden geven om de hoek te zagen?
Logica en/of mijn technische kennis laten me hier in de steek :confused: dus dank bij voorbaat!!
48673

Pel
25-05-16, 11:24
Gitta, je zult de poten (zij planken) in de bovenste plank in moeten laten, d.w.z. aftekenen en 1.5 cm inzagen en uitkappen, zodat het als een pen en gat verbinding is, lijm er aan en het zit muur vast. Misschien van bovenaf een paar deuvels erin dan zit het helemaal goed.

Groet Pel

Joerai
25-05-16, 12:40
Ik heb laatst een paar vergelijkbare krukjes gemaakt, die heb ik gewoon gelijmd en van onderaf schuin met een schroef gefixeerd om de lijm te laten drogen. Die zijn zo stevig als maar kan geworden, kan je een olifant op zetten. Moeten de hoeken inderdaad wel goed op elkaar aansluiten. De hoek die je zaagt moet steeds dezelfde zijn. Als je het met een afkortzaag doet, 1 keer instellen, daarna niet meer aankomen en logisch denken inderdaad. Als de hoek in de ene rode cirkel 15 graden is moet die in de andere dat ook zijn, etc.

Pel
25-05-16, 13:36
Gitta misschien is het duidelijker d.m.v. een tekening?

48678

Groet Pel.

Gitta
25-05-16, 14:47
Ik snap wat je bedoelt Pel, maar zoals op jouw tekening zouden de poten recht staan en ik vind het mooier als ze recht staan.

Gitta
25-05-16, 14:50
Ik heb laatst een paar vergelijkbare krukjes gemaakt, die heb ik gewoon gelijmd en van onderaf schuin met een schroef gefixeerd om de lijm te laten drogen. Die zijn zo stevig als maar kan geworden, kan je een olifant op zetten. Moeten de hoeken inderdaad wel goed op elkaar aansluiten. De hoek die je zaagt moet steeds dezelfde zijn. Als je het met een afkortzaag doet, 1 keer instellen, daarna niet meer aankomen en logisch denken inderdaad. Als de hoek in de ene rode cirkel 15 graden is moet die in de andere dat ook zijn, etc.

Dank je Joerai, ik ga dit weekend nog eens een poging doen :)

Pel
25-05-16, 14:57
Dat klopt Gitta maar het ging om het idee, ik kreeg die lijn in het teken programma niet op de juiste schuinte, of teveel schuin of recht vandaar.

Groet Pel.

Joerai
26-05-16, 08:58
das een mooi staaltje paint Pel! zo zou je inderdaad de sterkste verbinding krijgen. het geheel wordt er alleen wel een beetje arbeidsintensiever van!

willem1958
26-05-16, 11:21
Gitta; als je meerdere dingen in een gelijke maat wilt hebben is het handig om seriematig te werken.
Dus bijv met een stop op de afkortzaag zodat alles even lang wordt of met een mal op je zaagtafel.
Je kan het op de hand doen en dan klem je de poten in een bankschroef of een houtklem bij elkaar en die zaag je in één keer zodat je gelijke delen krijgt.
Belangrijkste is dat je bij één onderdeel alle delen doet die hetzelfde moeten worden en achter elkaar.
Het lijkt mij trouwens praktischer als je de onderste verbinding net als de bovenste maakt, zolang alle hoeken maar gelijk zijn of je moet specifiek zo'n balkje er helemaal door willen hebben.
Het is maar welk model je wilt.
Als je eerst zorgt dat het onderstel één goed stevig geheel vormt kan je daarna de zitting erop verlijmen/schroeven.
Wiebelen betekent dat of je onderstel is niet stijf, dan moet de passing beter en dan goed verlijmen.
Of de poten zijn niet even lang, da's een kwestie van 1 of 2 poten aan de onderkant wat schuren/vijlen.