Twijfels na mijn zelfbouw tafel...

Timmy

Nieuw lid
28 apr 2016
20
0
Ik ben al een aantal weken bezig dit forum door te lezen en ik ben enorm aan het twijfelen.

Ik heb zelf een zaagtafel gebouwd van hout met een cirkelzaag eronder en dat zaagt op zich vrij aardig maar ik merk dat de cirkelzaag in combinatie met hout wat natuurlijk werkt niet een extreem hoge precisie geeft en ik merk bijvoorbeeld ook dat het tafelblad wat van 18mm multiplex is het gewicht van de 2000W zaag niet goed kan dragen omdat het blad overal recht is met een lange winkelhaak (goed geshimmed waar nodig) behalve waar de zaag hangt daar zie ik een kleine indentatie (kom) van ongeveer 1mm die ik er niet uit krijg.

De constructie van de zaagtafel zit goed in elkaar maar ik begin er nu achter te komen waarom iedereen altijd over gietijzeren zaagtafels praat. Dit is gewoon veel steviger en vlakker wat de precisie ten goede komt. Ik ben nogal een technische perfectionist en als ik een plaat over mijn tafelzaag gooi en hij is aan het uiteinde 2mm breder dan raak ik gefrustreerd. Vanuit mijn werktuigbouwkundige ogen is dit niet acceptabel en ik merk dat het met hout waarschijnlijk wel mogelijk is maar dan moet je alles tot in de treuren instellen en dit regelmatig herhalen en het moet allemaal wel leuk blijven.

Ik zie de zaagtafel als mijn basis apparaat dus ik heb besloten toch maar een échte aan te schaffen maar ik lees zoveel verschillende meningen dat ik mezelf genoodzaakt voel er toch nog een draadje over te openen:

Ik twijfel tussen:

1. Wat kost een Scheppach TS2000 gemiddeld 2ehands? Wat is zo'n tafel waard is misschien een betere vraag als je een goede vindt. Ik heb er een aantal op het oog namelijk.
2. Jet JTS-600
3. Axminster Trade Series AW10BSB2 Saw Bench,
4. HBM-600 (ik neig naar negatief door de commentaren die ik lees
5. Sheppach Precisa 4.0
6. Harvey 110


Wat ik zoek is een machine waarop je heel nauwkeurig kunt werken en eentje met een stabiele rip fence die iedere keer als je hem vastzet op dezelfde positie blijft zitten. Verder MOET er een dadostack inpassen.

Ik zat al te denken om zelf met lineair geleiders een fence te maken die je op 0.01mm nauwkeurig kunt afstellen met microschroefdraad maar dat gaat me voor nu nog even te ver. Als ik gewoon een goede machine kan kopen waarmee ik mooie meubels kan maken dan ben ik allang tevreden.


Ik ben nieuwsgierig of iemand mij nog wat inside information kan geven!

Groeten
Tim
 
Laatst bewerkt:

Timmy

Nieuw lid
28 apr 2016
20
0
Ja dat verwacht ik eerlijk gezegd niet van mijn hout alhoewel ik wel denk dat dit haalbaar is voor een fence systeem, maar zoals ik al zei dat gaat net iets te ver :)

Laat ik het anders omschrijven, als ik een strook van een plaat multiplex zaag van 2,44m dan zou ik het fijn vinden als de uitvoer hooguit 0,1mm afwijkt van de invoer in breedte.
 

svenskapelsin

Actieve deelnemer
14 mrt 2015
524
32
Zweden-Delft
Festool cs50 of cs70 is ook erg precies met mm verstelling aan de parallelgeleider, die kan je soms voor een aardige prijs tweede hands aanschaffen. Het blad van deze tafels is gehard aluminium. Mafell heeft hier een alternatief voor, maar het verschil in prijs met de Festool vind ik absurd groot.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
706
Enschede, Twente
Eentiende millimeter is wel zo ongeveer de limiet aan precisie die je bij houtbewerking nastreeft. Incra (de Amerikaanse firma) maakt bijvoorbeeld een geleidesysteem dat op die maat af te stellen valt, en dan ook nog herhaalbaar, wat niet onbelangrijk is. Maar dat geldt eigenlijk enkel voor niet al te grote stukken materiaal, denk aan iets van een meter.

Voor een plaat van 2,5 meter mikken op een maximale afwijking van 0,1 mm is volgens mij niet reëel ‚ dan zit je in de highend cnc.

Ik ben zelf ook een enorme pietlut (achtergrond grafisch ontwerp, dan heb je het ook over microns), maar heb me voor mijn geestelijke gezondheid erbij neergelegd dat in houtbewerking een halve millimeter afwijking ok is.
 

Timmy

Nieuw lid
28 apr 2016
20
0
Oké ja daar kan ik me wel in vinden, en welke tafel zouden jullie aanbevelen in mijn rijtje?
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
706
Enschede, Twente
Ik heb geen afzonderlijke zaagtafel, maar aan mijn MFT/3 een verlenging met CMS TS55 module. Wél voorzien van een Precisio CS70 geleider (en nog wat toeters en bellen). Ik ben er zeer content mee, maar er kan dus GEEN dado-blad in die TS55 (wat dus betekent dat ik voor gleuven het materiaal wat vaker over de zaag moet halen).

Heb wel veel goeds gehoord van en gelezen over de Mafell Erika-zaagtafels. Denk dat ze wat boven het budget liggen. Die kunnen ook een dado aan.
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Zagen met een nauwkeurigheid van 0.1mm, zowel maat als evenwijdigheid haal je alleen met een formaatzaag of wandzaag. Ik heb zelf ook een werktuigbouwkundige achtergrond (fijnmechanisch zelfs), en betrap mezelf er vaak op dat ik het te mooi wil doen. Beroepsdeformatie noemen ze dat:p

De zaagmachines die je noemt zijn allemaal voor de hobby prima, maar halen deze nauwkeurigheid niet. Ook dadostacks kunnen er niet op, dat is typisch Amerikaans. Europese machines moeten verplicht een rem hebben sinds ergens midden jaren negentig, en daar komt een dado bij los, althans, dat risico is vrij groot. Bovendien is het verboden om blind te zagen, maar dat doen we allemaal als we een sponning zagen, dus dat vind ik onzin.

De Axminster is identhiek aan de HBM 600, het heeft weinig zin deze te importeren. De Scheppach is de oude Kity 619, alleen dan in Azië geproduceerd. Een gebruikte Kity is dan ook een optie. Daar passen de nieuwe accesoires als het goed is op, dus een geleider zou je achteraf kunnen monteren.

Zelf vind ik, ondanks de lovende reacties de Festool zaagtafels erg iel uitgevoerd. Kennelijk halen ze wel de nauwkeurigheid, maar deze zijn echt voor mobiel gebruik ontworpen. Als je plek hebt voor een grotere machine, zou ik voor wat zwaarders gaan, dat blijft beter staan.

Ik weet niet of je 400 Volt hebt, want voor de prijs van de bovengenoemde machines kun je een beste gebruikte Harwi, Startrite of iets dergelijks kopen. Dan kom je mechanisch gezien beter aan je trekken denk ik. En de Mafell tafels zijn ook goed, maar zitten kwa prijs wel nog iets hoger.
 

Timmy

Nieuw lid
28 apr 2016
20
0
Nee helaas geen 400V, ik heb in het filmpje van Harvey gezien dat er een dadostack in past dus dat is een groot pluspunt voor mij, of het moet zijn dat de leverancier in Nederland deze langere as er verplicht uit moet halen maar dat is volgens mij niet het geval. Het viel mij op dat er een aantal mensen erg tevreden waren over deze machine maargoed ik ken deze mensen natuurlijk niet en hun belangen :)

Het blijft lastig merk ik voor veel mensen om een goede keuze te maken vandaar ook de vele topics. Misschien moeten we maar eens met een aantal mensen een nieuw merk ontwerpen wat aan alle eisen voldoet want de mechanica van zo'n tafel stelt niets voor.

Even als voorbeeld, deze volgens mij vooraanstaande website omschrijft en verkoopt dus duidelijk een zaagtafel waarin dado stacks geadverteerd worden in NL:

http://www.tendotools.com/nl/houtbe...zaagtafel-hw110lge-50-230v-black-edition.html
 
Laatst bewerkt:

Sidney

Actieve deelnemer
30 nov 2012
57
0
Ik heb een Harvey en de as is lang genoeg - die is dus niet aangepast of zo
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.913
2.535
Hou er wel rekening mee, dat de meeste betaalbare dado stacks gemaakt zijn voor een zaagas in een inch maat.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Timmy; de nauwkeurigheid die jij zoekt is zoals al eerder genoemd bij de betere hobbyzagen moeilijk te vinden.
Als je in de 220 v klasse zoiets tegenkomt tweedehands dan betaal je de hoofdprijs als ie al niet voor je neus is weggekaapt door iemand die nog sneller was.
Je hebt dan meer aan een professionele machine op 380.
Mensen kijken daar vaak tegenop maar voor een paar honderd ben je klaar en dan gaat er tweedehands een hele wereld voor je open.
Dan kan je op mp hele leuke, goede tweedehandse machines kopen die veel beter geprijsd zijn dus de investering haal je er zo weer uit, sterker nog; als je het bij elkaar optelt ben je goedkoper uit en heb je meer machine staan.
Wil je op 220 v erg nauwkeurig dan zit je al gauw in de Robland afdeling of duurder en die worden op 220 weinig tweedehands aangeboden en nieuw zijn ze erg aan de prijs.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.913
2.535
Met betaalbaar bedoel ik een dado set van 60 dollar. Voor 240 euro wil ik er ook een zaagmachine bij. Je kan een degelijke oude zaagtafel kopen op krachtstroom. Reken er 200 euro bij voor een 220 v elektromotor en je hebt voor een redelijk bedrag een zware stabiele zaagtafel.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.