SCM L'invisible c35 anno '78

Quercus robur

Nieuw lid
10 mei 2016
10
0
Ik kan voor een paar 100 euro een SCM l'invisible c35 op de kop tikken. Het betreft een heel oude machine die reeds +- 25jaar niet gedraaid heeft.
Is dit nog wat om iets mee te kunnen doen? De set is behoorlijk compleet, zelfs met een aanvoerder.

Alleen weten we niet of die nog werkt aangezien deze machine in een oude werkplaats staat, vol met rommel. Elektriciteit is niet aanwezig dus deze kan ook niet getest worden. Is dit het risico waard? Hoeveel is zoiets überhaupt nog waard?

Mijn gevoel zegt dat ik het een kans moet geven, maar mijn verstand laat me in de steek. Bovendien is zo een machine in vergelijking met moderne machines
absoluut onveilig.

Ik heb er geen foto's van, maar het spreekt voor zich dat deze ouwe een grondige opknapbeurt nodig heeft.

Wat vinden jullie?
 

Blom3dd

Actieve deelnemer
31 okt 2013
666
1
Stad Groningen
Geen ervaring met de machine, even snel gegoogled, en ik zou het meteen doen voor 100 piek, maar als je snel flauw wordt van het ombouwen van een combimachine, niet van opknappen van ouwe roestige gereedschappen houdt / of weinig tijd hebt, dan moet je het maar niet doen. Een oude goede machine is zn geld waard. ( oude roestige machines en verlaten stoffige werkplaatsen trekken mijn interesse wel ! )
 

tuoh

Oud hout
In tegenstelling tot nu was L'invisible vroeger een low budgetmerk, zwaar gebouwd, zwaar om mee te werken, en nogal ruw afgewerkt. Echter de machines waren wel oerdegelijk van bouw door de overbemeten constructie van het geheel. Om de machine gangbaar te houden heb je wel constant smeer- en kruipolie nodig:p Er werd toentertijd veel gebruik gemaakt van "nastelbare'" zwaluwstaartgeleiders, en die lopen redelijk stroef in vergelijking met de kogelgelagerde geleiders op de huidige machines. Om met de machine te werken is enige spierkracht wel nodig, goeie powertraining voor de gebruiker.

Maar voor een klein prijsje is het zeker de moeite waard, ook al omdat er een aandrijven bij zit, dat alleen al is een serieuze meerwaarde. De machines hebben ook meer dan genoeg vermogen aan boord. De schaafmachine werkt heel goed, afnames tot 6mm ineens is geen probleem;) Vermoedelijk zit er ook nog een freesas met gleuf op de machine?

Voor de veiligheid moet je als gebruiker zelf zorgen, dat doet de machine nooit voor jou, nu niet en vroeger ook niet, uitkijken is boodschap hier.
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
De motor is door te meten , de v- snaren zullen wel vergaan zijn maar dat is niet echt een probleem.
Stil staan kan niet echt kwaad zolang de machine maar droog staat, roest op de bladen e.d. is met ellebogenstoom te verwijderen.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.034
2.571
Als je er plek voor hebt, zou ik hem gelijk ophalen voor dat geld. Roest op de bladen is er na een paar halen met de bandschuurmachine weer af. Bedrading zou ik nalopen op droogtescheurtjes en bij twijfel vervangen. V riemen kan je bij elke aandrijfboer bestellen. Ik heb ook een voorliefde voor oud en degelijk. Veiligheid moet van jezelf komen.
 

nol

Actieve deelnemer
2 jan 2009
163
6
heb zo'n 10 jaar een vlak/vandikte bank scm l'ínvisble 40 breed gehad. Heb hier veel plezier aan gehad, naast nieuwe v-snaar geen kosten. Kon hem destijds voor 900 euro overnemen, prima blok gietijzer van z'on 800 kg die doet waar je hem op instelt. Vorig jaar kon ik hem toevallig verkopen aan een koper van oude machines voor de Afrikaanse markt, hij gaf er ongezien 1200 euro voor. Heb hem verkocht niet omdat ik hem beu was maar wilde wel eens wat nieuws.
Ik wil maar zeggen je doet er geen miskoop aan lijkt me.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.