Hammer machines

rudy

Post veel
15 feb 2011
1.249
23
vliermaal
Mag ik even informeren, een Hammer 380v word geleverd zonder noodstop!
Mag dit wel ?
Ik hoor het graag.
Mvg,
Rudy
 

de Kastanjeboom

Actieve deelnemer
7 jan 2013
353
0
Kapellen
Er circuleren blijkbaar foto's van K3 winners met en zonder de noodstop. Vraag is of dat verplicht is als je die in een niet professionele omgeving opstelt (maw als je er geen werknemers mee laat werken) en als er bij het gewoon uitzetten de zaag al geremd wordt. Mogelijks zit daar een verklaring in. Anders zal je 't eens aan Tema moeten vragen. Zou dat zelf nochtans fijn vinden want die die op de zijkant staat zoals bij de B3 is best nuttig. Anders moet je je bukken ONDER de roltafel om de boel in extremis af te zetten als er iets fout gaat.
 

rudy

Post veel
15 feb 2011
1.249
23
vliermaal
Er circuleren blijkbaar foto's van K3 winners met en zonder de noodstop. Vraag is of dat verplicht is als je die in een niet professionele omgeving opstelt (maw als je er geen werknemers mee laat werken) en als er bij het gewoon uitzetten de zaag al geremd wordt. Mogelijks zit daar een verklaring in. Anders zal je 't eens aan Tema moeten vragen. Zou dat zelf nochtans fijn vinden want die die op de zijkant staat zoals bij de B3 is best nuttig. Anders moet je je bukken ONDER de roltafel om de boel in extremis af te zetten als er iets fout gaat.

Ik deel ook die mening dat het onveilig word als er iets moet gebeuren als je langs de machine staat ,dan mis ik toch die knop .
Blijkbaar is het een optie, maar ik vind dat ze je er mogen op wijzen bij de aankoop!
Mvg,
Rudy
 

de Kastanjeboom

Actieve deelnemer
7 jan 2013
353
0
Kapellen
Zeker weten! Ik zou hem naplaatsen eerlijk gezegd. Onder die tafel duiken als je in het vliegspoor van de zaag zit met je kop heb ik eigenlijk nooit goed begrepen, zelfs in normale situaties vind ik het zeer oninteressant maar de meeste paneelzagen maken zich schuldig aan die slechte plaatsing. Mooiste zou zijn een schakelaar die je magnetisch kan ophangen waar je vlotst afhankelijk van je stuk de zaag bedient. Weliswaar met verdoken knoppen die je niet kan induwen als je accidenteel tegen de machine leunt. Vergelijk het met de schakelaars die bij draaibanken in gebruik zijn.
 

rudy

Post veel
15 feb 2011
1.249
23
vliermaal
Dit is het antwoord van Felder.

Hallo Rudy,

die K3 winner mit 3x400 V kommt ohne einen Notaus-Schalter. Nur in den 3 x 230V und der 1 x 230V Version ist ein Notausschalter inkludiert.

Bei weiteren Fragen stehe ich dir gerne zur Verfügung und wünsche dir einen schönen Tag!

Best regards / Mit freundlichen Grüßen

Matthias Misof
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Merkwaardig dat ze een onderscheid maken tussen een 3 x 400 en een 3 x 220. Electrisch zijn dat nochtans identieke machines, alleen een ander type motor (of anders aangesloten).
Bovendien lijkt het me sterk dat je een CE keuring kan krijgen zonder noodstop. Ik zou toch nog eens navragen en proberen die noodstop als standaard uitrusting te verkrijgen.
 

Chenak

Actieve deelnemer
20 mei 2015
326
9
Beesel
Hallo Rudy,
Ik heb een K3 Basic en ik zou niet zonder die noodstop willen werken.
Ik sta vaak naast de tafel en geleid van daaruit het werkstuk met de roltafel.
Dan is de noodknop erg handig geplaatst om de machine te stoppen. Gebruik hem bijna vaker dan de reguliere knop.

Groet,
Hans
 

edjebel

Actieve deelnemer
16 jun 2012
229
1
Turnhout (Be)
Als je bang bent voor de machine zal een noodknop je niet helpen, een noodknop is van waarde na een voorval...... Je kan hem uitzetten!!!!
 

rudy

Post veel
15 feb 2011
1.249
23
vliermaal
Als je bang bent voor de machine zal een noodknop je niet helpen, een noodknop is van waarde na een voorval...... Je kan hem uitzetten!!!!

Heeft niets te maken met bang zijn van de machine, ik veronderstel dat je een nieuwe machine aankoopt van een toch wel degelijk merk dat je er op vooruit gaat of niet soms?
Op mijn vorige machine had ik 2 van dergelijke dingen op staan eentje op de zijkant een op de voorkant wat ik toch geen overbodige luxe vond maar zeer handig.
Ik vind dat je op zo dingen voor je veiligheid en gebruiksgemak niet moet besparen!
Mvg,
Rudy
 

thomast

Actieve deelnemer
6 mei 2011
28
0
Wij hebben net voor school een zaagtafeltje en schaafbank van hammer gekocht. Bij het overlopen van de opties kruiste de verkoper meteen de optie "noodstop" aan omdat het voor een school is. Ik vermoed dus dat dat particulier niet standaard moet...
 

rudy

Post veel
15 feb 2011
1.249
23
vliermaal
Antwoord van Tema:

Beste,

Het feit van sommige modellen wel en andere niet met noodstop heeft als oorzaak de stuurspanning in de machine (de HAMMER machines bestaan enkel in uitvoering 3 x 400 volt of 1 x 230 volt). Ik ben geen elektrieker, maar misschien zitten er op het forum wel elektriekers die dit kunnen verklaren. Misschien kunnen zij dit ook inschatten al naargelang de CE voorschriften.
1 feit is echter zeker: dat een van de meest gerenommeerde machine fabrikanten van houtbewerkingsmachines in Europa zich niet kan permitteren een machine uit te leveren die niet aan de CE voorschriften voldoet! Dat moet misschien op het forum ook eens gemeld worden….

Ik houd u op de hoogte van de kosten.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Zover ik kan zien op de afbeeldingen op de site is de C31 de enige machines met een noodstop. Zelfs de lintzagen hebben er geen meer hoewel die er die bij de mijne op zit.
In het document gepost door Edjebel staat het volgende: ‘Een machine moet zijn voorzien van één of meer noodstopinrichtingen waarmee reële of dreigende gevaarlijke situaties kunnen worden afgewend. Dit geldt niet voor:

machines waarbij het risico niet verminderd zou worden door de noodstopinrichting, hetzij omdat deze de normale tijd waarbinnen de machine stopt niet vermindert, hetzij omdat deze het niet mogelijk maakt de in verband met het risico vereiste bijzondere maatregelen te nemen,


Dit zou je kunnen interpreteren dat een noodstop bij een houtbewerkingsmachine geen toegevoegde waarde heeft en daarom voor een CE niet vereist is. De machine wordt immers op dezelfde manier uitgeschakeld als door de gewone stopknop. Het enige voordeel van een noodstop is dat hij groter is en met ieder lichaamsdeel (nou ja, bijna) bedient kan worden. De noodstop zal als optie aangeboden worden om tegemoet te komen aan specifieke eisen van een klant.
 

grrt

Actieve deelnemer
17 feb 2013
72
1
Volgens mij is een noodstop alleen verplicht als een machine met meer dan 1 motor uitgerust is.
 

rudy

Post veel
15 feb 2011
1.249
23
vliermaal
Noodstop komt er aan, ik mag het zelf plaatsen of laten plaatsen door een erkende elektrieker (van Tema) .
Nu was mijn idee om geen gat te moeten boren de noodstop op een magneet te plaatsen zodat ik hem kan plaatsen waar ik wil, goed of niet?
Mvg,
Rudy
 

edjebel

Actieve deelnemer
16 jun 2012
229
1
Turnhout (Be)
Perfecte oplossing Rudy, op die manier kan je de knop plaatsen waar het jou het beste uitkomt afhankelijk van je werkzaamheden aan de tafel.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Noodstop komt er aan, ik mag het zelf plaatsen of laten plaatsen door een erkende elektrieker (van Tema) .
Nu was mijn idee om geen gat te moeten boren de noodstop op een magneet te plaatsen zodat ik hem kan plaatsen waar ik wil, goed of niet?
Mvg,
Rudy
Hebben ze bij Tema een duidelijk antwoord gegeven waarom die noodstop er standaard niet op zit?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.