Zagen slijpen

vankanp

Nieuw lid
19 jan 2015
18
0
Hallo forumleden,

ik ben onlangs begonnen met het ambachtelijk houtbewerken en heb twee oude kapzagen gekocht, de tanden van deze zagen zijn er slecht aan toe en moeten vrees ik weggevijld worden en opnieuw aangebracht. Nu valt het vinden van een adres welke nog handzagen slijpen niet bepaald mee! Ik woon in uden, noord brabant. Weten jullie misschien waar ik dit zou kunnen laten doen??

Groet pim
 

Piet Groeneweg

Actieve deelnemer
13 mei 2013
612
10
H'meer
Hallo forumleden,

ik ben onlangs begonnen met het ambachtelijk houtbewerken en heb twee oude kapzagen gekocht, de tanden van deze zagen zijn er slecht aan toe en moeten vrees ik weggevijld worden en opnieuw aangebracht. Nu valt het vinden van een adres welke nog handzagen slijpen niet bepaald mee! Ik woon in uden, noord brabant. Weten jullie misschien waar ik dit zou kunnen laten doen??

Groet pim

Dat doet iedere timmerman zelf.
Misschien aan een oude timmerman bij je in de buurt vragen als je het zelf niet kan.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Ik denk dat als je een hobby van houtbewerken met handgereedschap wilt maken (heel leuk) het verreweg het beste is het zelf te leren. Echt moeilijk is het niet maar het kost wat oefening. Het is net zo moeilijk en net zo voldoening gevend als recht zagen

Op de site van Paul Sellers staan een paar heel instructieve filmpjes. Op dit forum staan trouwens ook een aantal heel boeiende draadjes over dit onderwerp. Probeer zelf de zoekfunctie even, ik weet zo niet de namen of data.

mvg
klaas0639
 

vankanp

Nieuw lid
19 jan 2015
18
0
Uiteraard wil ik het zelf leren en ik ben hiermee ook al aan het oefenen, mijn handzaag en zwaluwstaartzaag uit dezelfde koop waren in betere staat en deze heb ik zelf geslepen! Dit ging goed en geeft inderdaad veel voldoening, ik heb al erg veel gezocht op dit forum en op youtube, de filmpjes van paul sellers kan ik bijna dromen haha, maar het opnieuw aanbrengen van de zaagtanden voelt toch nog een beetje als "trying tonrun before you can walk" dus vandaar dat ik dit nog wilde uitbesteden,

Groet pim
 
P

Pel

Guest
Als je naar een slijper gaat, die stansen de tanden er een keer in, je moet ze dan wel na slijpen en zetten, vraag wel of dat hij er ook kleine tanden in zet bijvoorbeeld 10 of 12 tpi is = 12 tanden per inch = 25,5 mm.

Groet Pel.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Uiteraard wil ik het zelf leren en ik ben hiermee ook al aan het oefenen, mijn handzaag en zwaluwstaartzaag uit dezelfde koop waren in betere staat en deze heb ik zelf geslepen! Dit ging goed en geeft inderdaad veel voldoening, ik heb al erg veel gezocht op dit forum en op youtube, de filmpjes van paul sellers kan ik bijna dromen haha, maar het opnieuw aanbrengen van de zaagtanden voelt toch nog een beetje als "trying tonrun before you can walk" dus vandaar dat ik dit nog wilde uitbesteden,

Groet pim

Oh, je bent al op de goede weg :)
Ja, zelf tandjes aanbrengen, vooral de ""veel-per-inch"" is weer een stapje verder.
Succes

groet
klaas0639
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Hier in Leiden heb je Vlijm slijperij, maar dat is vast een beetje ver weg. Die doet trouwens ook geen fijne vertanding.

Vertanding boven de 10 tpi is niet zo moeilijk zelf te vijlen. Er zijn genoeg "tooth pattern templates", bijv hier: http://www.blackburntools.com/articles/saw-tooth-spacing-templates/index.html

Als je die uitprint, dubbel vouwt en met een pritstift over de glad gevijlde kant van de zaag heen lijmt, dan heb je een goede start. Met de hoek van de vijl maak je nu allemaal kleine hapjes waar de holtes tussen de tanden moeten komen. Het is handig hier een driehoeksvijltje met een vrij scherpe hoek voor te gebruiken, bijvoorbeeld een sleutelvijltje. Daarna de holtes geleidelijk uitdiepen. Vooral bij een fjne vertandng gaat dat best snel, sneller in elk geval dan op en neer naar de slijperij rijden!
 
P

Pel

Guest
Seek, heel veel dankt voor deze tip, ik heb een toffelzaagje met kleine vertanding, ik heb het eens geprobeerd er tanden in te vijlen maar het werd niets. Ik ga deze manier eens uitproberen.

Groet Pel.
 

vankanp

Nieuw lid
19 jan 2015
18
0
@seek, bedankt voor de tip! dat durf ik nog wel aan om eens te proberen, zou ik dan het beste een begin maken met een nagelvijltje of met een ijzerzaadje zoals paul sellers het in zijn filmpjes laat zien?
 

usernaamvergeten

Actieve deelnemer
1 mrt 2013
594
15
Mijn tip: eerst inzagen met een ijzerzaagje. Dat is niet alleen sneller, maar je vijltje gaat ook een stuk langer mee. Vooral op de punten worden ze snel bot, door in te zagen heb je daar niet zo'n last van.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Neem wel een heel fijn ijzerzaagje. Ik heb niet zoveel geluk gehad met mijn gewone ijzerzaag beugel.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Zo'n junior zaagbeugeltje is misschien wel fijn genoeg. Maar ik heb het altijd met een vijltje gedaan, gaat ook goed als de hoek maar niet te rond is.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.