Domino DF 500 of DF 700

evs

Actieve deelnemer
28 nov 2013
580
5
Regio Haaglanden
Beste Mensen,

Ik ben aan het overwegen om een domino machine te kopen. Ik ga binnenkort een houtskelet schuur bouwen en ik denk dat een domino verbinding steviger is dan schroeven. Hiervoor zou de DF 700 het meest geschikt zijn.
Alleen er komt wellicht een dag dat mijn huis "af" is en dan zou ik hem willen gaan gebruiken voor het maken van meubels. Daarvoor is de DF 500 de meer geschikte machine.
Nu zit er best veel overlap in de machines. Het ene sluit het andere zeker niet uit in beide machines.

Op dit moment gaat mijn voorkeur uit naar de DF 700. Dan kan je weliswaar geen platen meer verbinden. Maar ik kan meer manieren bedenken omdat op een andere manier op te lossen. Dan het maken van goede stevigere constructies.
En mocht ik toch nog eens stevig aan de geldboom kunnen schudden. Dan is een lamello wellicht de betere optie voor plaat. ook omdat je een verbinding systeem, hebt die je weer los kan maken.

Nu blijft het toch een beetje koffiedik kijken, wat de beste keuze is. Daarom zou ik graag wat ervaringen willen horen van gebruikers.

Bedankt!
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Wat bedoel je met "houtskelet" schuur?

Bij houtskeletbouw is het niet nodig houtverbindingen te maken. Schroeven of spijkeren is ruim voldoende.
 

neel

Actieve deelnemer
2 feb 2010
350
10
Rotterdam
Seneca Woodworking USA maakt een speciale adapter RTS-500 om alle freesjes van de DF 500 te kunnen gebruiken op de DF 700.
Eenvoudig in Amerika te bestellen ±€80 incl. verzendkosten.
Ze maken ook freesjes Ø5 en Ø6 die direct op de DF 700 passen. Die zijn wel wat duurder.
IMG_0522main_large.jpg
 

evs

Actieve deelnemer
28 nov 2013
580
5
Regio Haaglanden
Seneca Woodworking USA maakt een speciale adapter RTS-500 om alle freesjes van de DF 500 te kunnen gebruiken op de DF 700.
Eenvoudig in Amerika te bestellen ±€80 incl. verzendkosten.
Ze maken ook freesjes Ø5 en Ø6 die direct op de DF 700 passen. Die zijn wel wat duurder.
IMG_0522main_large.jpg

Alleen ik heb nog nergens gelezen dat het ook daadwerkelijk handig is. Denk dat de machine voor zo fijn eigenlijk te grof is.
 

SilverApe

Actieve deelnemer
16 apr 2014
110
0
Lelystad
Volgens mij heeft Toxiq er een (de 700 met seneca verloop). Misschien kan je hem vragen wat hij er van vindt.

groeten,
Aaron
 

emy

Actieve deelnemer
9 okt 2013
111
0
Het lijkt mij toch dat er genoeg vakmensen draaiers/frezers in NL zijn die zo een klein en simpel ding in een mum van tijd kunnen en willen maken en zeker voor zoveel geld.
(70 a 80 dollar) Daar zijn we de amerikanen toch niet voor nodig!!!
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Ik heb zowel de 500 als de 700. Het zijn machines die beiden gebouwd zijn voor een bepaald doel. De 500 voor lichte verbindingen, de 700 voor het zware werk.
Met die adapter zal het wel lukken om een met 5 mm te frezen, maar fijn werken lijkt het me niet. Veel te groot en te lomp voor kleine werkjes. Ik heb ooit een adapter gekocht voor een zware boorhamer/sloophamer. Eén keer gebruikt met boortjes van 10 mm. Dat ging nog net. Voor kleinere diameters was de machine veel te zwaar. Moeilijk te hanteren, schade aan gebouw en de boortjes sneuvelden onmiddellijk. De les was dat grote machines voor grote werken zijn, en kleine machines voor kleine werken.
Als je nu een grote klus hebt voor de 700 kan je beter die nu (occasie) kopen en nadien terug verkopen en dan de 500 aanschaffen. Dan is de schuur voor 200, max 300 euro gebouwd.
 

Viepert

Actieve deelnemer
16 mrt 2014
599
3
Heerhugowaard
Zo'n dilemma heb ik dus ook een beetje.
Al ben ik er voor 90% uit dat ik de 500 zal nemen.
Voor het werk wat ik ermee wil doen is dat de betere maat.
Die enkele grotere dingen (tafelblad/keukenwerkblad/bed) doe ik er wel een aantal meer in.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ben ik het dus niet mee eens, ondanks dat de 700 groter is vind ik die fijner in de hand liggen (met name door de greep aan de voorkant)
 

neel

Actieve deelnemer
2 feb 2010
350
10
Rotterdam
Ik ben dus in het bezit van een DF 700. En daarvoor had ik een DF 500.
Met de Seneca adapter kan ik alle gaten maken en zoals Toxiq vermeld is de DF 700 een fijnere machine.
Nadeel is weer dat je ook alle Domino's op voorraad wilt hebben. Of je moet ze zelf maken.
En het nieuwe verbindingssysteem van Festool werkt alleen met de Ø14 mm frees van de DF 700.

Er is in Finland iemand die droge (schroef)verbindingen voor de DF 500 op de markt probeert te brengen: DominoFix.
Of dat wat wordt valt te betwijfelen. Festool zal ongetwijfeld ook met een droog systeem op de markt komen voor de DF 500.
 

evs

Actieve deelnemer
28 nov 2013
580
5
Regio Haaglanden
Ben ik het dus niet mee eens, ondanks dat de 700 groter is vind ik die fijner in de hand liggen (met name door de greep aan de voorkant)

Zou je willen vertellen waarvoor je hem hoofdzakelijk gebruikt? de 700 lijkt me een wat grovere machine is dat geen probleem voor kleinere werkstukken? Heb je nog last van het gewicht van de machine?

Ik vind het echt, echt heel lastig. Denk dat ik alle filmpjes ondertussen wel gezien hebt. En het ene moment lijkt me de DF 500 de betere keuze of dan toch de DF 700,
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Dan maak je toch een afspraak bij 1 van de inloopdagen in een Festool Experience Center.

Daar geven ze een demonstratie, uitleg over de verschillen en overeenkomsten en kan je ze allebei zelf vasthouden.
Lijkt mij een goede optie om je keus beter te maken.

De prijs van dit merk vind je met dit soort zaken terug, ik zou daar gebruik van maken.

Ik ben in december geweest voor de uitleg van de bovenfrezen, en kreeg ook uitleg over de beide Domino machines.
Zelf overweeg ik geen aanschaf van een Domino, maar het was reuze interessant.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ik gebruik hem voor van alles
De machine is wat zwaarder, klopt
De machine is wat groter, klopt ook

Maar daar deins ik niet voor terug, ik vind het een fijn ding
werk je graag met kleinere machines, dan is de 700 geen beste keuze, deins je niet terug voor wat meer groters....dan kun je met df700 álles en met de 500 niet

Maar al zullen nog 150 mensen jouw vraag beantwoorden, op basis daarvan moet je geen keuze maken (en dan weet je ook wel denk ik) het gevoel moet goed zijn
 

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
Hey hallo
Ik heb zelf de 500 en ben dik tevreden mee
Ik heb hem al sinds het eerste uur en het is een fantastische machie
Ik denk dat de 700 niet veel toevoegd ten opzichte van de 500
Behalve als je het groter werk gast doen .
Maar dat gaat groten deels ook met de 500
Ik heb zelf een aantal binnen deuren gemaakt door middel van de domino verbinding inplaats van de al oude pen en gat verbinding
En deze deur hangen nog super mooi
Dus ik zeg lekker de 500 kopen
De meest universele van de twee
Mvg Leroy
 

evs

Actieve deelnemer
28 nov 2013
580
5
Regio Haaglanden
Ik ben vanmiddag even een gereedschap speciaalzaak binnen gestapt en wat wil nu het geval, er was een festool demonstratie . Dus ik heb mijn vraag voorgelegd en dit is mijn conclusie:

De df 500 is vooral geschikt voor plaat. Dat wil zeker niet zeggen dat je er geen grotere constructies mee kan maken. Langere latten/palen en dikkere balken daar in de machine ongeschikt voor. de dominos zijn te kort om de krachten goed op te vangen, van het grotere moment en dikkere balken de DF 500 komt niet hoog genoeg.

De DF700 is een door ontwikkeling van de DF500 en daarom werkt deze wat fijner. De machine is vooral geschikt voor masief. Zelfs met de adapter is de DF 700 minder geschikt om goed met plaat te werken, de machine is daarvoor wat te grof.

Beide machines zijn best heel veelzijdige en er zit echt heel veel overlap in hun toepassingen en waarvoor ze minder geschikt zijn, zijn er tal van andere mogelijke oplossingen.

Na deze overweging gaat mijn voorkeur uit naar de DF 700 omdat meer met massief ga doen.
 

SereN

Actieve deelnemer
26 nov 2014
493
1
Aarschot
1. Op een Festool demonstratie zullen ze je nooit vertellen dat 1 machine kan waarvoor ze er twee hebben.

2. 'Massief'... wat is dat? Ik heb men eiken tafel met een blad van 40mm dik en poten van 140x160mm perfect gemaakt met de DF500... dat noem ik ook massief. Ik denk dat de DF700 vooral zijn gading vindt bij verbindingen waar veel krachten op komen, zoals deuren/poorten. Massieven meubelen vallen daar m.i. niet (per se) onder.

Swat,ik had een beetje hetzelfde dilemma, en heb voor de DF500 gekozen, en nog steeds geen spijt van, ik doe er alles mee.
 

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Beetje vreemd advies van de Festool deskundige dat een DF500 (hoofdzakelijk) voor plaat materiaal is. Als de DF500 bedoeld is voor plaat dan moet je die links laten liggen want dan is een een Lamello een veel betere optie!

Gebruik zelf de DF500 en zie me met de 10mm frees niet in plaatmateriaal werken. Het universele aan de DF500 is dat je die in kan zetten voor plaat, materiaal tot 50mm en dan heb ik het vooral over meubels, paneeldeuren, tafelbladen enz.. Ben er content mee.

Heb je hoofdzakelijk en continue grof werk (kozijnen enz.) dan is de D700 de beste keus. Waarmee je met wat handigheid ook fijner werk kan doen. Ga je met 4mm domino's werken, het een beetje is als met een kanon op een mug schieten.

Voor incidenteel grof werk gebruik ik de bovenfrees met een mal en een groeffrees van 16mm (12mm schacht) voor (zelfgemaakte) domino's of gewoon pen/gat of een andere verbindingen. Keuzes genoeg.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.