ABS kanten topic (post een foto van jullie afwerking)

Quercus robur

Nieuw lid
10 mei 2016
10
0
Hallo allemaal, wij hebben flink wat werk voor de boeg. In eerste instantie wilden wij het werk uit besteden maar de omvang ervan zorgt ervoor dat de het prijskaartje veel te duur wordt. Aangezien ik zelf lang geleden mijn diploma behaalde in deze sector kiezen we om zelf de handen uit de mouwen te steken.

Alleen is er één obstakel dat ons nog niet geheel duidelijk is. Namelijk het afkanten van melamine platen met ABS kantenband 1-2mm.
Wij denken eraan om de kantenband met de hand aan te brengen. We zijn er ons van bewust dat dit misschien niet voor een professioneel uitzicht zal zorgen, maar toch moet dit mijn inziens mogelijk zijn. De reden waarom we voor ABS kiezen en niet melamine kantenband is sowieso de bescherming tegen beschadigen. Er moeten kasten gemaakt worden voor de keuken en andere ruimtes in de woning. Veelal komt er met de tijd schade aan de boorden.
Dit hopen we te vermijden door te kiezen voor deze afwerking.

Nu hebben we geen onbeperkt budget en de investeringen in machines voor het op maat te maken, zijn al zo groot dat we genoodzaakt zijn te werken op de oude manier. Daarom zijn al jullie tips en ervaringen omtrent dit subject meer dan welkom. gelieve ook foto's evenals de werkwijze te posten van jullie afwerking. Op het forum hebben we al liggen zoeken maar ik zou graag wat meer resultaten zien van jullie.

De werkwijze die we denken te gebruiken:

-De randen van de af te werken kanten afplakken met tesa band.
-Lijm aanbrengen op de band en de gezaagde rand.
-Aanbrengen van de band op de rand
-Met behulp van lijmtangen en een houten lat, de kantenband verder aanspannen en laten drogen
-Verwijderen van dit geheel om dan de overschotten ABS weg te frezen.

Maar hier zit het hem juist. Hoe krijgen we het overschot aan ABS netjes weg en met welke frees dien je te werken om toch een proper resultaat te krijgen?
Doe je dit met de bovenfrees of op een freestafel? Gebruiken jullie radiaal frezen of hoekfrezen? Wat met de kruising tussen de randen (lengte-breedte)
Ok, professioneel zal het er niet uitzien, maar het moet toch te doen zijn om met de hand aangebrachte abs kanten een mooi resultaat te behalen?
Welke lijm is het meest geschikt en waar halen jullie de kantenband? Ik had al contact opgenomen met Unilin (merk van de panelen), maar een antwoord van hun laat op zich wachten. We zitten namelijk met het probleem om voor de door ons gekozen decors, niet de geschikte band te vinden.
Ook al betreft het een decor uit de "essentia"- reeks. (ATLAS OAK H851 BST)

Graag willen we een mooie overgang, zacht zonder contrast met de rest van het hout. Maar die lijkt ons althans op het web onvindbaar.

Alvast bedankt, vergeet zeker geen foto's te posten. Jullie tips kunnen ervoor zorgen dat we de eventuele investering in een afkantmachine kunnen uitstellen of beter nog volledig elimineren. Festool heeft een mooi apparaat, maar de prijs is minder mooi. Ook Felder heeft een alternatief, dat gelukkig iets gunstiger geprijsd is. Ook resultaten van die machines zijn welkom

Of beter kunnen we de verschillende resultaten naast elkaar vergelijken.
met de hand-/ afkant machine festool-felder-/ professionele afkant machines in de industrie

Alvast bedankt voor jullie hulp en resultaten te delen.

Jelle
 

Houtmoet

Actieve deelnemer
22 okt 2013
189
39
Met de kantenfrees zoals hierboven vermeldt kan het. Goede afzuiging is wel gewenst omdat vaak het wieltje van de frees gaat hobbelen over de kunstof spaanders die je maakt. Tussendoor steeds je frees en werkstuk schoonmaken helpt ook. Osterman heeft veel spul voor kantenverwerking, zo ook een sisal borstel en cleaner om lijmresten te verwijderen. Ik lijm kantenband altijd met contactlijm, bijvoorbeeld bison tix. Als je geen kantenfrees wilt aanschaffen kun je ook een soort voet aan je bovenfrees maken en er een kantenfrees van maken, ik heb zoiets al eens langs zien komen op het forum. Uiteinden kun je bijvoorbeeld afzagen met een japans zaagje en dan het laatste stukje met een vijl of harde schuurklos. Als je eerst lange panelen kunt afbanden die je daarna pas zaagt/afkort is dat nog makkelijker.
 
Laatst bewerkt:

Houtmoet

Actieve deelnemer
22 okt 2013
189
39
Als je kiest om een schuin kantje te frezen ipv een radius kun je deze nog natrekken met een schraapstaal, geeft ook wel mooi resultaat. Als je kan kiezen voor dun Abs band, niet melamine, maar Abs band 1mm zou ik daarvoor gaan, is mooier en volgens mij net zo sterk. Als je in de gelegenheid bent om een (mid)dagje te oefenen op reststukjes zou ik dat zeker doen want het is ook iets waar je handigheid in moet krijgen.
 

Quercus robur

Nieuw lid
10 mei 2016
10
0
Hartelijk dank voor jullie raad en tips. Ik ben ondertussen via een contactpersoon aan de juiste kantenband kunnen komen. Ik ga zeker een parkeer oefenen met iets goedkoper spul om me hierin wat meer vertrouwen te geven. Vroeger op school oefenden we enkel met voor-verlijmd fineer. Dat werd aangebracht met een strijkijzer, het overtollige fineer werd verwijderd met een hele scherpe beitel. Toen lagen de eisen met betrekking tot de afwerking een stuk lager dan nu. :rolleyes:

Groeten
 

RDE

Actieve deelnemer
9 nov 2015
65
0
the westflaanders
Ik verlijm mijn kanten sinds een tijdje met een Festool Conturo en dat bevalt me werkelijk uitstekend ! Voor kleinere stukken en met radiussen heb ik me zelf een stationair tafel gemaakt voor dit toestel, werkt heel goed.
Wat betreft de kantenafwerking heb ik een OFK700 set , een machine die ik onmogelijk zou kunnen missen, topdingetje dit ! Misschien toch overwegen om zoiets aan te schaffen , desnoods tweedehands ( de mijne ook tweedehands gevonden )
Kanten koop ik eveneens bij Osterman, perfecte service , leveren eigenlijk nagenoeg alles binnen de 24u , je moet wel een BTW nummer hebben om er te kunnen kopen.
 

elmo 45

Actieve deelnemer
25 mrt 2016
73
3
Noord Holland
Hallo,

Eens! Met een hand kantaanlijmer of deze nou van festo is of een ander merk (maar niet met föhn) bespaar je een hoop gedoe. Daarbij is het resultaat zeer goed en constant.
Als je ook nog een goede freesmachine voor kantenband hebt maak je (bijna) professionele kwaliteit.
Met een afknipper voor de kopkantjes (doorstekende stukjes band) en een sisal borstel ben je compleet.

Met 2mm band krijg je door de 2mm radius een zachte kant. Met 1 mm is de hoek wat scherper.
1mm band is wel minder zichtbaar dan 2mm band bij bepaalde kleuren/ decoren. De kernkleur van de band is1 kleur op de buitenzijde is het decor geprint
Rondom je paneel krijg je dus een unikleur rand van 2mm dik. Zeker als de band kleur licht is ten opzichte van de decorprint zie je dit duidelijk.

groet
 

Rene71

Actieve deelnemer
2 feb 2017
352
43
Drunen bij Den Bosch
Ik heb bijna alle materialen binnen, HPL 1mm, 2mm ABS kantenband etc. Ik heb een r2 radius frees etc om de randen te frezen, maar ik vraag me af hoe of je het best de overlengte vh ABS kantenband op de uiteinden kunt verwijderen. Gaat dit alleen met een officiële eindtrimmer ?
 

bert1991

Actieve deelnemer
13 okt 2009
372
7
West Vlaanderen
Ik heb bijna alle materialen binnen, HPL 1mm, 2mm ABS kantenband etc. Ik heb een r2 radius frees etc om de randen te frezen, maar ik vraag me af hoe of je het best de overlengte vh ABS kantenband op de uiteinden kunt verwijderen. Gaat dit alleen met een officiële eindtrimmer ?

Je kan deze ook op een mm of 2 afzagen met een ijzerzaag en rechtvijlen met een zoete vijl
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.