oude schaven gevonden

stefke

Actieve deelnemer
21 mrt 2009
251
11
met een beetje rond te neuzen op het net , heb ik een redelijk aantal schaven kunnen kopen.
Deze ga ik trachten volledig op te maken en dan terug te gebruiken.
Als iemand enige opmaak tips heeft hoor ik ze graag.
Zou ik al het hout afschuren ?
Zou ik de metalen afschuren en terug in de lak zetten of iets dergelijks .
Tevens zijn al de beitels volledig verroest , en is ook hier wel wat werk aan.
Als ze eenmaal opgeknapt zijn , blijkt het mij toch een mooie verzameling schaven.
Kent er iemand het merk RAPIER uit England ?

bild0714.jpg

bild0715.jpg

bild0716.jpg

bild0717.jpg

bild0718.jpg

bild0719.jpg

bild0720.jpg
[/URL]
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Dat is een mooie verzameling Stefke, daar ben je wel een tijdje zoet mee. Prachtig om dat oude gereedschap een tweede (of misschien een derde?) leven te geven. Daar hebben ijverige handen al jaren mee gewerkt, een fijne gedachte.

jaap
 

tuoh

Oud hout
Zo te zien is het hout van de meeste schaven volledig uitgedroogd, daar moet je al eerst iets aan doen.
Alle hout opschuren en opnieuw overvloedig in de lijnolie zetten is dan al een eerste goede stap.
Ook eens checken of er geen houtboorders aanwezig zijn, is niet abnormaal bij deze oude spullen.
Wens je het oude patina te behouden dan zou ik het hout eerst eens afschrobben met een sopje, daarna laten drogen en in de lijnolie.

Beitels ontroesten kan manueel (schuurborstels/schuurpapier) of via elektrolyse, daarna behandelen met WRC 40 of iets gelijkaardigs.

Mvg,

André

Ps: ook eens kijken naar het formaat van je geposte foto's, sommige zijn nogal aan de grote kant :mrgreen:
 

stefke

Actieve deelnemer
21 mrt 2009
251
11
ik weet niet wat er is gebeurd met het formaat van de foto's, ik heb ze allemaal tesamen via imageshack ge upload en de eerste is van het juiste formaat.Al de andere zijn extra groot uitgevallen :oops: :oops:
 

Houten Klaas

Actieve deelnemer
1 feb 2009
83
0
Beste Andre,
Kun jij me uitleggen hoe ik dat ontroesten doe dmv elektrolyse (ik zal zo eerst eens opzoeken wat dat ook alweer was). Kan ik dat zelf doen met mn huis- tuin- en keukenspullen?
Ik heb nog een oude beitel liggen die ik zou willen opkalefateren.
grtn Bart
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Houten Klaas zei:
Beste Andre,
Kun jij me uitleggen hoe ik dat ontroesten doe dmv elektrolyse (ik zal zo eerst eens opzoeken wat dat ook alweer was). Kan ik dat zelf doen met mn huis- tuin- en keukenspullen?
Ik heb nog een oude beitel liggen die ik zou willen opkalefateren.
grtn Bart

Beste Bart,

Toevallig heb ik hier net een artikel over geschreven voor mijn site, waar ik mijn eigen ervaringen met dit proces uiteenzet. En ja, het kan met huis- tuin- en keukenspullen.

Succes!

Attached files Electrochemisch ontroesten.pdf (1.3 MB)
 

Houten Klaas

Actieve deelnemer
1 feb 2009
83
0
Ha Woodworker,
Das duidelijke uitleg, zeker het tekeningetje. Alle ingrediënten voor dit recept zijn wel te krijgen maar, voor mij als niet-techneut is een "gelijkstroomvoeding 12 volt" niet iets dat ik standaard in een doosje in de schuur heb liggen.
Bedoel je het apparaat dat op de site http://www.elektronica-online.nl/ bij netvoedingen en dan bij voedingen 12V DC staat (apparaat kost 19,50 incl BTW)?
Zijn er goedkopere oplossingen qua apparaat bedoel ik? Het zou op dit moment voor één enkele beitel zijn. Om daar nou weer 20 euro tegenaan te gooien.....
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Houten Klaas zei:
Zijn er goedkopere oplossingen qua apparaat bedoel ik? Het zou op dit moment voor één enkele beitel zijn. Om daar nou weer 20 euro tegenaan te gooien.....

Ha Bart, zeker kan dat goedkoper, je kunt oude accu's gebruiken van een accuboormachine van minimaal 12 volt, nadeel is dat ze snel leeg zijn. Ikzelf gebruik een loodaccu, zoals je ook in je auto hebt. Die zul je vast wel hebben.
 

Houten Klaas

Actieve deelnemer
1 feb 2009
83
0
ja, ik heb een auto of bedoel je dat ik een accu heb? Ja, maar die zit in mijn auto. Kun je nóg specifieker zijn. Tis echt de eerste keer dat ik iets dergelijks wil proberen. Ik heb bij natuurkunde redelijk goed opgelet maar ook veel geklierd. En scheikunde heb ik laten vallen.....
Dus ik zou met een accu van een schroefboor hetzelfde kunnen doen. Dan zal ik die dus om de zoveel tijd moeten ontkoppelen aan de opstelling en moeten opladen. Daar ga ik even naar kijken. Ik heb een oude 18v accu van een gamma huismerk schroefboor. Kan het daarmee of is 18V weer te veel?
Op verschillende sites en volgens mij ook in jouw PDF staat dat het beste 2x12 uur kan duren. Hoe vaak moet je die accu dan opladen? Enig idee?
Veel vragen, maar misschien heb jij nog wat antwoorden? Ik ga iig die oude accuboor ff opladen.

grtn Bart
 

Houten Klaas

Actieve deelnemer
1 feb 2009
83
0
Aha, dus een acculader kan ik er ook voor gebruiken. Maar waar moet ik op letten bij aanschaf daarvan. Moet het voltage 12 zijn en wat moet het amperage zijn? of maakt dat niet uit?
Zou ik dit apparaat er voor kunnen gebruiken:
http://auto-diversen.marktplaats.nl/ger ... /374129877
of kan het ook met mijn 18 V (geen idee hoeveel ampere) schroefbooraccu van GBM? Kan het ook met de oplader voor die accu? Of slaan de stoppen dan door?
Heeft iemand een tip? Ik wil iig zo'n opstelling maken zoals in het PDF staat. Ik wil het nu wel eens gaan meemaken.....
 

WR1944

Oud hout
Een eenvoudige acculader richt een wisselspanning gelijk. Wisselspanning wisselt tussen een positieve en een negatieve spanning. Met gelijkrichting wordt het negatieve deel als het ware naar het positieve deel omgeklapt. De spanning varieert dan van nul tot een positieve spanning. Hiermee kan je accu's opladen. Bij de luxere laders zit er electronica bij om de accu's een beetje te vertroetelen.
Met de eenvoudige lader kan je de ontroest-truc uithalen alsof het een accu was. Zolang je de plus en de min uit elkaar weet te houden moet het werken.
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Houten Klaas zei:
Aha, dus een acculader kan ik er ook voor gebruiken. Maar waar moet ik op letten bij aanschaf daarvan. Moet het voltage 12 zijn en wat moet het amperage zijn? of maakt dat niet uit?
Zou ik dit apparaat er voor kunnen gebruiken:
http://auto-diversen.marktplaats.nl/ger ... /374129877
of kan het ook met mijn 18 V (geen idee hoeveel ampere) schroefbooraccu van GBM? Kan het ook met de oplader voor die accu? Of slaan de stoppen dan door?
Heeft iemand een tip? Ik wil iig zo'n opstelling maken zoals in het PDF staat. Ik wil het nu wel eens gaan meemaken.....

Je kunt een acculader gebruiken, maar ik heb dat bewust niet gedaan omdat je dan altijd toch zit te prutsen met een apparaat dat aan de andere kant met het 230 V lichtnet is aangesloten, en daar houd ik niet van. Het is toch oneigenlijk gebruik. Daarom heb ik voor een loodaccu gekozen, omdat deze op het moment dat je hem in de schakeling bouwt, geen contact meer heeft met het lichtnet.

Met de oplader van de accu kan het ook, maar soms zit daar een extra metaalstripje bij, die ook contact moet maken met iets, wat weet ik niet. Een soort beveiliging die ervoor zorgt dat de lader alleen werkt met de accu. Je kunt daar vast wel iets op verzinnen om het te omzeilen. Of de stoppen dan doorslaan? Daar kom je vanzelf achter ;) (Nog een reden waarom ik niet met netspanning pruts ;) )

Let wel op het output vermogen van de lader, sommige acculaders leveren maar 3 V output, en dat is te weinig.
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
@Woodworker: een loodaccu mag dan minder spanning leveren en los van het lichtnet staan, maar hij levert wel verdomd veel stroom. Om een idee te krijgen: [MEDIA=youtube]-P4iaHPgmg8[/MEDIA] , en dat komt niet door de spanning maar door de stroom. Dus bedenk even wat er gebeurt als je roestige beitel per ongeluk contact maakt met je electrode. Ik zou er persoonlijk de voorkeur aan geven om een emmer water te gooien over een acculader die aan een geaard stopcontact vastzit, zéker als dat ook achter een aardlekschakelaar zit.

Een acculader voor auto-accu's (lood-zwavelzuur) moet trouwens wel meer dan 3V geven. Om te laden moet de spanning hoger zijn dan de spanning die de accu levert, anders kun je de electrochemische reactie die de stroom levert niet omkeren. Aangezien de accu 12V geeft moet je er meer dan 12V overheen zetten om hem te laden.

Arthur
 

WR1944

Oud hout
Een acculader geeft zo rond de 14 V af voor een 12 V accu. De meeste laders kunnen 3 A tot 5 A leveren. Bij een normale auto-accu zou een hogere laadstroom zinloos zijn, dat is slecht voor het lood en het zuur reageert te heftig. Daarom moet er ook een beveiliging (zekering) op de lader zitten om af te schakelen bij interne kortsluiting of overlading.
Een transformator scheidt het lichtnet van de laagspanning. De meeste laders zijn dubbel geïsoleerd, dat vermindert het risico eveneens. Die extra aansluiting bij een lader is naar mijn mening de aansluiting voor een sensor bij laadapparaten voor electrische boormachines e.d. Hiermee wordt het type accu bepaald en wordt het laadproces gereguleerd. Bij sommige soorten accu's is een te hoge laadstroom desastreus.
 

Houten Klaas

Actieve deelnemer
1 feb 2009
83
0
Op dit moment staat de bak met water te bruisen.
Ik heb de accu van de GBM schroefboor als bron gebruikt en het lijkt te werken. Ben benieuwd wanneer die weer leeg is maar dat merk ik vanzelf wel.
Dit lijkt mij de beste oplossing. Ik was niet van plan om met de acculader die bij de schroefboor zit de opstelling te maken.
grtn Bart
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.