Jullie mening over slijpresultaat SVP

herbieferbie

Actieve deelnemer
8 aug 2011
229
1
Oud gastel
001.jpg002.jpg003.jpgGraag wil ik jullie mening over naar mijn mening prutswerk door een slijperij

Ik heb een vlak vandiktebank van Elektra beckum, en het werd tijd om de messen te slijpen.

Normaal ging ik altijd naar Ravenstijn , maar daar ik verhuisd ben heb ik een andere slijperij bezocht, ik laat de naam maar even in het midden.

Toen ik het wegbracht deed de persoon al een beetje vreemd, door te zeggen wat een rare messen zijn dat ik ga eerst maar eens vragen of we die wel kunnen slijpen, maar ze besloten het toch te doen.

Ik had 2 gebruikte messen en een set nieuwe ( wel mooi vlak maar niet scherp, zo worden ze denk ik geleverd )

Gisteren alles opgehaald, ook 2 messen van schaven.

Thuisgekomen blijkt het kleine mesje van een schaaf blauw te zijn aan de rand, dus die is sowiezo te heet geworden, het mes van de grote schaaf is ok.

Toen de 4 ( dubbelzijdige messen ) van de schaaf/ vandikte bank uitgepakt. Oeps

De platte kant van de messen hadden over de hele lengte aan beide zijden een streep glimmend metaal, ik neem aan het werkende gedeelte, en die waren over de hele lengte ook even breed ong 1,5 mm. Tot mijn schrik waren die zo goed als weggeslepen en voor zover er nog wat van over was kon je direct zien dat er scheef geslepen is, nameten vanaf de gaatjes welke de messen positioneren op het beitelblok bevestigd dit ook, tot 1 mm schuin. De beitels ook op een stuk geextrudeerd aluminium geplaatst en dan is te zien dat sommige hol en sommige bol zijn.

Ik baal dus verschrikkelijk, wat moet ik hier nu mee ?

Om het weer recht te krijgen zouden ze dus weer gelepen moeten worden, maar ik ben bang dat er dan weinig overblijft, het glimmende randje ( in mijn ogen dus het deel welke pas na meerdere keren slijpen op mag zijn ) is dan zeker weg

Ik denk ik ga eerst maar eens jullie mening vragen voor ik hoog van de toren ga blazen, feit is wel dat een setje messen bij kruis bijna 150 euro kost, en ik heb 2 sets laten slijpen

De prijs was overigens 60 euro, voor goed werk is dat wel ok volgens mij.

Ik heb nog even 3 foto' s bijgevoegd, van 1 en hetzelfde mes en kant daarvan, je kunt duidelijk het glimmende randje zien aan het begin, aan het eind is het weg
 
Laatst bewerkt:

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
147
Enkhuizen
Dat klinkt inderdaad als gigantisch prutswerk. Ik zou verhaal gaan halen en eisen dat de boel correct geslepen wordt. Maar blijkbaar kunnen ze dat niet.
In dat geval nieuwe messen eisen en geld retour voor de slechte prestatie.
Evt. rechtsbijstand inschakelen. Dreigen daarmee kan ook al helpen is mijn ervaring.
 
P

Pel

Guest
Ik denk dat je messen verpruts zijn, en ook nog verbrand, ik zou naar een erkende slijper (vakman) of naar Ravenstijn gaan en advies vragen, wat de prutser heeft gedaan. Met dat advies ging ik maar naar de prutser terug en proberen je geld tenminste terug te krijgen? Ik denk dat hij niet de juiste apparatuur heeft gehad om vlak vandiktebank messen te slijpen, dus heeft hij maar wat aan gerommeld, misschien wel op een werkbank slijpmachine!! Het zal waarschijnlijk niet meevallen om je gelijk te halen, ik hoop voor jou dat je een oplossing vind, maar laat de prutser het niet repareren want dan hou je m.i. helemaal niets over.

Groet Pel.
 

herbieferbie

Actieve deelnemer
8 aug 2011
229
1
Oud gastel
Ja een rechtsbijstandsverzekering heb ik gelukkig, ik heb nog 3 foto's geplaatst, volgens mij is duidelijk te zien dat het glimmende gedeelte aan de voorkant nog aanwezig is en achteraan verdwenen, volgens mij is dit het werkbare gedeelte van het mes ???
 

aloga

Actieve deelnemer
1 mei 2015
104
1
Denk inderdaad dat dit wegwerpmessen zijn .
Je kunt ze als ze bot zijn alleen en keer omdraaien , er is ook geen mogelijkheid om na te stellen .
Jammer dat je bij de bok gedaan bent , zou in ieder geval mijn (slijpgeld) terugvragen .
Mvrgr Adr L
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.672
2.559
Gaanderen
Volgensg mij zijnn het weggooi messen. Een goede slijper moet er niet aan beginnen.
Geld terug voor de slijp kosten is redelijk.
Nieuwe messen geven is een prima excuses
 

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
817
162
Twello
Dit is allereerst heel vervelend. Op gedoe zit niemand op te wachten.
Echter, houdt het zakelijk en ga met de duidelijke aantoonbare miskleunen in gesprek, als het vakmensen zijn, erkennen ze het. Vraag waarom ze gedaan hebben wat ze gedaan hebben en vraag of ze bereid zijn tot een zekere genoegdoening. Oftewel ze moeten volgens het recht de kans hebben de fout te herstellen (indien mogelijk). Is de fout niet te herstellen dan is het handig om van te voren te bepalen wat je retour wilt hebben, geld terug, of iets anders.
 

herbieferbie

Actieve deelnemer
8 aug 2011
229
1
Oud gastel
Goeie morgen, naar mijn beste weten zijn het op zeker geen weggooimessen, het zijn hardmetalen messen.
Ik denk dat ik advies ga vragen bij Ravestijn alvorens verhaal te gaan halen, dan kom ik beslagen ten ijs.

maar zoals vurenhout al zegt, op dit gedoe zat ik niet te wachten bahh, ik overweeg dan ook maar even wegwerpmessen te kopen zodat ik nog wat kan zolang de zaak niet is opgelost. Ik kom ze veel tegen maar op ebay, ik wil ze liever gewoon in nederland kopen waar ik met ideal kan betalen, iemand een adresje ?
 

herbieferbie

Actieve deelnemer
8 aug 2011
229
1
Oud gastel
Nou ik ben bij Ravenstijn geweest, het slijpwerk was prutswerk, zijn idd wegwerpmessen, 1 malig wel te slijpen evt. Zulk slecht werk had hij nog nooit gezien. Zal dus gewoon proberen het geld terug te krijgen en dan klaar ermee. Intussen nieuwe messen gescoord bij Kruis voor 30 euro een wegwerpset, hij had ook de na te slijpen versie voor 60 euro.
 

Sjoerdb

Nieuw lid
9 apr 2015
16
2
Volgens mij zit er verschil in dikte voor de wegwerp- of naslijpbare messen. Ook de bestelhouders zou verschillend moeten zijn.
 

timmertje

Nieuw lid
12 mei 2014
14
0
Ik zie dat je uit s,gravendeel komt ben je toevallig niet bij van Steensel in Nieuw Beijerland geweest.
 

herbieferbie

Actieve deelnemer
8 aug 2011
229
1
Oud gastel
Ik ben bij Houmaro CNC Slijptechniek BV in Ridderkerk geweest, Ravestijn noemde hen iets anders, namelijk houmaarop :)

Ach zal zien dat ik mn geld terug kan krijgen, en weer iets geleerd, als je een goeie slijperij hebt gevonden niet meer veranderen.

Ik heb nu wegwerp gekocht voor 30 euro, bij kruis. Ze hadden ook naslijpbare maar die zijn een stuk dikker en denk idd dat je dan andere beitelhouders nodig hebt, die heb ik niet gekregen bij de machine dus denk dat dat niet voor me is weggelegd. Ach zolang die wegwerp messen te koop zijn geen probleem.
 

herbieferbie

Actieve deelnemer
8 aug 2011
229
1
Oud gastel
Hmm afgesteld met de nieuwe messen, en glad resultaat, maarrrr op het moment dat het hout de aanvoertafel verlaat komt er een overgang in het hout, mijn idee messen toch te hoog ? Heb ze met de lineaaltruuk afgesteld, beide zijden 5 mm meename zoals aanbevolen.
Hoort het erbij of is het nog beter af te stellen ?
 

Tomtom

Actieve deelnemer
16 dec 2013
124
0
Groningen
Dit kan 2 dingen betekenen. Of je beitels staan te hoog tov je afvoerblad, of de verre zijde van je aanvoerblad staat te hoog, dus je bladen niet parallel.

Groetjes, Tom
 

herbieferbie

Actieve deelnemer
8 aug 2011
229
1
Oud gastel
Geld terug gehad van de slijperij, de persoon die de messen aan heeft genomen had direct moeten zien dat het messen waren die geschikt zijn om na te slijpen. Netjes opgelost dus.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.