Badkamermeubel

Scirocco1

Actieve deelnemer
2 jan 2014
297
21
Hoewel de verbouwing van onze badkamer nog in de sloop fase verkeerd, kan het natuurlijk geen kwaad om alvast voorbereidingen te treffen voor een badkamermeubel.

Het plan is om een houten meubel te maken met een betonnen blad, zelf dacht ik hiervoor eiken te gebruiken.
Gaandeweg zullen er wel meer vragen of problemen opduiken vandaar alvast een topic gestart.

Onderstaande afbeeldingen geeft een indruk van wat ongeveer de bedoeling is, maar dan niet met een open vak. (heb voor mijzelf wel een ruwe schets gemaakt, ik ben niet zo bedreven in Sketchup) Ook een smalle hoge kast zit in de planning.
IMG_0712.jpg

n.jpg

Waar zou ik eventueel geschikt hout kunnen kopen in de omgeving zuid-oost Groningen/ Drenthe, en is eiken dan een geschikte keuze als badkamermeubel. (ik heb ook nog geen idee wat de kosten van geschikt eikenhout zijn voor dit project)
Ik heb niet de beschikking zware houtbewerkingsmachines, dus enigszins voorbewerkt hout is wel een pre, verdere bewerking zal ik met handgereedschap gaan doen
Tips qua afwerking zijn ook welkom, het is wel de bedoeling om de natuurlijke kleur enigszins te behouden.

Voor de rest zijn alle tips & tricks natuurlijk van harte welkom.
 

Wimmel

Post veel
27 apr 2014
1.056
0
Montfoort
Ik weet er eigenlijk maar eentje maar dat komt door mijn beperkte kennis en omdat ik zeer tevreden over mijn houtleverancier ben. Dit is Rick van Masavehout, zijn bedrijf heeft een eigen topic op dit forum en hij levert vele soorten hout, voorbewerkt en al indien nodig. Hij zit in Zwolle maar kan ook opsturen.
 

BeRo

Actieve deelnemer
19 apr 2016
156
4
Rotterdam
Beste Sirocco,

In Nieuw Amsterdam is er de Drentse Fijnhouthandel, adres: Veilingstraat 46. Telefoonnummer heb ik niet direct beschikbaar, maar ook dat is op te zoeken.
Ze zijn niet goedkoop, maar hebben prachtig mooi hout.

Gegroet van -4m70 NAP

Bert Rosbach.
 

Scirocco1

Actieve deelnemer
2 jan 2014
297
21
Kan ik de poten voor het meubel maken uit een stuk of is het beter deze samen te stellen uit twee delen? Ik heb een aantal eiken meubelen thuis waarvan de poten samengesteld zijn nl. Poten uit een geheel vind ik eigenlijk mooier.
 

luk knops

Actieve deelnemer
10 nov 2012
138
4
Roosdaal (België)
Dag Scirocco1,

Ik ga je draadje opvolgen. Ik ben ook van plan om de meubels van mijn badkamer te vernieuwen. Dit is mijn eerste "probeersel" in het meubelmaken...Ik dacht om geen poten te gebruiken maar gewoon panelen te lijmen. Ik heb daarvoor eiken planken gekocht aan een prijsje. Deze zijn onbewerkt en hebben een lengte van 60, 80 en 90 cm en hebben verschillende breedtes. Deze zijn kurkdroog. De bedoeling was deze zelf te vlakken, te lijmen en daarna vandikte te schaven om zo mooie panelen te verkrijgen om zowel zijkanten, inlegplanken als deuren te verkrijgen. Ik zou graag een strak geheel bekomen.
 

Scirocco1

Actieve deelnemer
2 jan 2014
297
21
@bert, goede kwaliteit en goed gezaagd hout is het devies dus.
@luk, foto's van het proces zijn natuurlijk altijd welkom.
 

luk knops

Actieve deelnemer
10 nov 2012
138
4
Roosdaal (België)
Hoi Scirocco1,

ga ik doen, maar lig voorlopig stil omdat vlak- en vandiktebank het begeven heeft. Zij is voor herstelling(onder garantie) terug naar HBM.
 

littleart

Actieve deelnemer
18 feb 2016
220
0
Zorg voor afdoende afwerking van het hout aan alle zijden en ventilatie in de badkamer!
Heb zelf diverse badmeubels gemaakt en die gaan allemaal nog steeds goed :)
O ja natte pootjes voorkomen.!
 

luk knops

Actieve deelnemer
10 nov 2012
138
4
Roosdaal (België)
Hoi littleart,
met wat heb jij afgewerkt? Persoonlijk zou ik de natuurlijke kleur van eik willen bewaren. Heb je speciale lijm gebruikt? Ik twijfel nog tussen panelen tot op de grond of aan de muur hangen...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.