Houten weide hek tordeert

bluswier

Nieuw lid
26 apr 2016
5
0
Ik heb een paar weidehekken gemaakt van vuren planken. Alles netjes ineen laten vallen en gelijmd en gebout.
Nu trekken de hekken krom, ze torderen.
Kan iemand mij vertellen hoe ik dit blijvend oplos?

Dank
 

tuoh

Oud hout
Voor een weidehek maakt het toch niet zoveel uit dat torderen, zet gewoon de paal waar het hek tegenaan sluit een beetje uit het lood en klaar is kees. Geen paard of koe die daar van wakker gaat liggen:p

Sommige constructies kan je terug in het gelid krijgen met een diagonale gespannen kabel met spanner, de kabel word in het midden met een afstandhouder wat opgetilt van de constructie. eens de kabel op spanning worden de tegenoverliggende hoeken van de constructie naar elkaar toegetrokken en verdwijnt het torderen. Je krijgt dan wel een vlakke constructie, maar dus ook een in het oog springende hulpconstructie die moet blijven zitten:confused:
 

bluswier

Nieuw lid
26 apr 2016
5
0
image1.jpgimage2.jpgimage3.jpg

Dit zijn een paar foto's. Het is moeilijk om het zichtbaar te maken.
Ik weet dat ik het hek "scheef" aan de paal kan hangen, maar ik heb liever rechte hekken. Dus alle tips zijn welkom en ook om te voorkomen dat het nog eens gebeurt.

Dank allen
 

Bijlagen

  • image1.jpg
    image1.jpg
    100,6 KB · Weergaven: 193
  • image3.jpg
    image3.jpg
    102,1 KB · Weergaven: 190

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Aanslaglatje onderaan het linker hek maken? Misschien dat het dan teveel moeite kost om de hekken dicht te krijgen, maar voor zover ik kan zien zit de sluiting op het rechter hek, dus in gesloten toestand zou een aanslaglatje onderaan het linkerhek de boel in gesloten toestand vlak moeten drukken.
Ik zou dat eerst eens proberen met een latje wat je met een lijmklem aan het hek bevestigt.
 

houtmans

Actieve deelnemer
14 jul 2012
49
1
Volkomen eens met Bjorn en zeker een gemakkelijke oplossing.
Dan moet je wel het andere hek fixeren met een grendel in de grond.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.760
146
Rotterdam
Ik denk dat je de hekken uit elkaar moet halen en overal meer speling moet maken.
Meer ruimte bij de inkepingen in het hout zodat de dwarsliggers meer kunnen bewegen, en de gaten van de bouten groter boren.
Tevens kan je dan zien welke plank het ergste tordeert en deze vervangen voor een nieuwe.
 

Rob van Rotterdam

Actieve deelnemer
16 okt 2010
142
2
Hoi Bluswier,
je vroeg om oorzaken, zodat je herhaling kunt voorkomen.
Wellicht zit ik er naast, maar zou het kunnen dat de oorzaak van het scheluw trekken is gelegen in 'onzuiver' gestoken halfhoutverbindingen? Als je bij het maken van houtverbindingen de boel met enige kracht (de slotbouten!) in elkaar moet wringen, dan kan zich dat wreken met het resultaat zoals bij je weidehek. Ook sluit ik niet uit dat de houten delen zelf bij het verwerken al niet geheel vlak waren.
Ik ben het met SunRayes eens: haal de boel uit elkaar, bekijk de afzonderlijke houten delen langs het oog en beoordeel de houtverbindingen op gemakkelijke passing.
Rob
 
Laatst bewerkt:

bluswier

Nieuw lid
26 apr 2016
5
0
Dank voor de tips. Het hout was een koopje en inderdaad niet geheel recht. Dus ik wis dat we een risico hadden. Vroeg me alleen af hoe dit te verhelpen.
Dacht zelf aan een haakse ijzeren strip in de onderbalk en de staander (verst van de post af). Zou dat wat helpen. Deze infrezen.
 

aloga

Actieve deelnemer
1 mei 2015
104
1
Dank voor de tips. Het hout was een koopje en inderdaad niet geheel recht. Dus ik wis dat we een risico hadden. Vroeg me alleen af hoe dit te verhelpen.
Dacht zelf aan een haakse ijzeren strip in de onderbalk en de staander (verst van de post af). Zou dat wat helpen. Deze infrezen.
Gewoon het tegengestelde doen van hetgeen het hout wil . Onderkant vastzetten , gewoon met een touw oid , of lijmklem.
Waar de sluiting zit een klos van iets meer dikte tussen hek en paal steken en ook fixeren met touw/lijmklem.
Daarna het weer zijn werk laten doen , zon - regen - krimpen - uitzetten eventueel natmaken .
Dit zijn allemaal slechts tijdelijke oplossingen , denk dat het hek na enkele dagen redelijk zal passen .
Mvrgr Adr L
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.