Advies gevraagd: twijfelaar-hoogslaper maken

rienheuver

Nieuw lid
15 mei 2016
6
0
rienheuver.nl
Beste allen,

Mijn naam is Rien Heuver, student, 23 jaar oud en sinds kort met het idee in de bol om zelf een bed te maken. Ik heb een studentenkamertje van 11m^2 met een marimba, bureau, kledingkast en mountainbike aan de muur, maar bovenal: ruimte gebrek. Als m'n vriendin blijft slapen liggen er twee matrassen op de grond en is er vrijwel geen ruimte meer om te staan. Het plan: een twijfelaar bed maken van ongeveer een meter hoog zodat m'n kledingkast en allerlei andere spullen daar onder kunnen.

Ik was vandaag aan het rondkijken naar wat ideeën om zelf een bed te maken en na verloop van tijd kwam ik dit forum tegen. Aangezien ik niet bijzonder ervaren ben en beperkt gereedschap ter beschikking heb leek het me geen kwaad kunnen om om wat advies te vragen. Dus elke bijdrage groot of klein wordt hartelijk in ontvangst genomen, bij voorbaat bedankt!

Het idee:
Een matras halen van de Ikea: 200x140cm en daarbij ook twee setjes lattenbodems (2x 70x200cm) (lattenbodem: http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/50160208/).
Het plan tot nog toe is om 4 vrij brede planken rondom het matras te maken en daar binnenin 3 planken leggen om de lattenbodems te ondersteunen. Dit vierkante frame wil ik dan op 4 poten zetten om het een meter de lucht in te krijgen.
Mijn vragen zijn vooral: wat is er voor nodig om het geheel stevig genoeg te maken? Wat is de beste manier om ervoor te zorgen dat de poten los kunnen (voor als ik ooit verhuis)? Is dit mogelijk met minimaal gereedschap? (Planken/balken op lengte zagen kan een bouwmarkt vaak wel, verder kan ik wel een accuboor en decoupeerzaag lenen, heb ik nog meer nodig?) Wat voor hout(soorten) kan ik het beste gebruiken?

Ik hoop dat ik geen hele rare dingen zeg of heel vervelend ben met deze vraag om advies. Alle bijdragen, tips en adviezen zijn meer dan welkom en ik vraag het vooral omdat nooit geschoten altijd mis is. Alvast hartelijk bedankt!
 
Laatst bewerkt:

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
525
48
Groningen
Als je bed vrij staat zou ik kasten kopen, zo diep mogelijk, die aan elkaar schroeven met een frame er op waar je op de manier die je aangaf de lattenbodem er op legt. Makkelijk en super stevig. Maar je verliest wel wat ruimte en misschien duurish.

Voor maximale stevigheid zou ik de poten onder en boven met dwarsbalken verbinden, en wat driehoekjes in de hoeken schroeven, wederom voor stevigheid. Goed uittekenen en bij de bouwmarkt laten zagen.

Succes!
 

rienheuver

Nieuw lid
15 mei 2016
6
0
rienheuver.nl
Bedankt voor je tips janwillen! Kasten kopen vind ik een tof idee, maar valt inderdaad wel buiten het budget. Poten verstevigen met dwarsbalken klinkt als een goed idee, alleen dwarsbalken op de vloer zijn denk ik vrij vervelend. Zou het zonder niet stevig genoeg zijn denk je?
 

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
815
161
Twello
Loshalen dan bouten en moeren gebruiken. Hout; sloophout of anders goedkoop vuren. Bij twee meter overstrekking moet de balkhoogte ongeveer 10 cm zijn. Succes.
 

rienheuver

Nieuw lid
15 mei 2016
6
0
rienheuver.nl
Dat van die balkhoogste is een goeie tip, thanks! Ik zat inderdaad te kijken naar wat simpele vuren balken en planken voor de matrasbak. Bouten en moeren is misschien ook wel een goeie oplossing om alles demontabel te houden, thanks!
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Een vriend van mij die had vroeger een bed op 1,5 meter hoogte.
De ene kant aan de muur gemonteerd met een paar grote schroeven en pluggen (120 mm bijv) en twee poten aan de andere kant op de hoeken.
Je maakt dan een houten frame op maat van je lattenbodems (binnenmaat) en twee dikke poten (50 bij 100bijv) die het bed ondersteunen.
Die monteer je aan de buitenkant van je houten frame en boort een paar gaten door je frame en je balken en je draait er houtdraad schroeven in of helemaal door met bout en moer, 2 per balk bijv.
Omdat je frame al verankert aan de muur is hoeven de balken alleen nog te ondersteunen dus dan hoeft er geen balk tussen om de verbinding tussen je balken stevig te maken.
Kan wel, dan doe je dat iets onder je frame zodat je nog genoeg ruimte overhoudt eronder.
Je kan eventueel ook vanaf de hoeken een stalen strip in een hoek van 45 graden naar je muur laten gaan en aan de muur monteren, dan heb je helemaal geen poten nodig, dan hangt je bed aan de muur.
Je kan hier gewoon vuren of grenen voor gebruiken en je kan alles weer demonteren als je weggaat.
Op die manier kan je mooi je marimba eronder kwijt bijv of een bureau of een kast voor je spullen.
Vroeger had men met grote gezinnen en kleine woningen vaak een opklapbed, dat is misschien ook een oplossing?
 

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
525
48
Groningen
Dwarsbalken bij de vloer kun je altijd nog toepassen, mocht het wiebelen. Maar zoals gezegd, als je het bed aan de muur kunt verankeren is dat steviger lijkt mij.
Paar flinke schroeven, maar 120mm lijkt me zwaar overkill.. Onze keuken hangt hier aan 4x40mm schroeven, gaat geen kant op.
Als je de balken met hoekijzers verbind kun je ook gewoon schroeven, makkelijker dan moeren en bouten en ook prima 1 A 2 keer demonteerbaar.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Dwarsbalken bij de vloer kun je altijd nog toepassen, mocht het wiebelen. Maar zoals gezegd, als je het bed aan de muur kunt verankeren is dat steviger lijkt mij.
Paar flinke schroeven, maar 120mm lijkt me zwaar overkill.. Onze keuken hangt hier aan 4x40mm schroeven, gaat geen kant op.
Als je de balken met hoekijzers verbind kun je ook gewoon schroeven, makkelijker dan moeren en bouten en ook prima 1 A 2 keer demonteerbaar.

@janwillem; Je kan lichtere schroeven nemen maar dan zou ik wel heel rustig gaan slapen en zeker geen sex met je vriendin!
Een keukenkastje is wel wat anders dan een bed waarin twee mensen liggen.
 

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
525
48
Groningen
Jij hebt nooit sex op je keukenkastjes?! :p

Alle gekheid op een stokje, een paar dikke / lange schroeven zijn niet zo duur dus kwaad zul je er niet mee doen. Maar denk serieus niet dat het een heel groot verschil maakt. Is de vraag ook nog eens aan wat voor muur het bevestigd wordt, gipsplaten wandje waarvan de balken zelf met 4mm schroefjes aan de vloer / plafond zijn bevestigd.. Wat voor zin heeft het dan :)
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Jij hebt nooit sex op je keukenkastjes?! :p

Alle gekheid op een stokje, een paar dikke / lange schroeven zijn niet zo duur dus kwaad zul je er niet mee doen. Maar denk serieus niet dat het een heel groot verschil maakt. Is de vraag ook nog eens aan wat voor muur het bevestigd wordt, gipsplaten wandje waarvan de balken zelf met 4mm schroefjes aan de vloer / plafond zijn bevestigd.. Wat voor zin heeft het dan :)

@janwillem; een bed moet je natuurlijk wel aan een massieve muur bevestigen anders donder je naar beneden.
Ik neem aan dat hij daar wel over nadenkt voor hij zoiets gaat doen.
Ik had wel sex op de keukentafel, dat gaf wat meer ruimte.:)
 

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
Welkom!

Advies over de hoogslaper wordt hierboven gegeven. Wat ik mij afvraag, is of je daadwerkelijk ruimte wint. Als je de kledingkast/opbergruimte onder je bed wilt, zal deze aan weerszijde bereikbaar moeten zijn. Dat looppad neemt ook ruimte.
Met de kamer voor mijn zoon (ca zelfde opp), zaten we met hetzelfde probleem. Ook hij wilde natuurlijk een twijfelaar. Wij hebben het opgelost met bergruimte boven het bed (Ik zou eerder je fiets onder het bed leggen).
Blijft natuurlijk de Marimba als uitdaging over. Ik weet niet welke afmeting die van jou heeft. Ik weet wel dat deze tot circa 1140x2240 kan gaan.
 

rienheuver

Nieuw lid
15 mei 2016
6
0
rienheuver.nl
Bedankt voor alle reacties thusfar, en super interessante discussies over seks op je keukenkastjes enzo :p. (In reactie daarop: aan de muur schroeven is wel een goed idee, maar het is een studentenhuurkamer dus al te veel in de muur boren wordt niet gewaardeerd door de verhuurder vermoed ik.)
Wat betreft de indeling van m'n kamer: hoogslaper bespaart zeker ruimte. M'n marimba is inderdaad zo'n 2,5m lang
marimba.jpg
Momenteel staat m'n bureau naast de twijfelaarmatras (die ligt er sinds gisteravond) en m'n kledingkastje staat ook gewoon los tegen een muurtje aan. Dus door het bed omhoog te halen komt dat kledingkastje eronder en is die ruimte bespaard. M'n mountainbike hangt aan de muur boven m'n marimba dus die ruimte is ook niet echt meer te besparen. Op het moment denk ik dat ik ongeveer dit design ga aanhouden: http://www.vtwonen.nl/diy/hoogslaper-maken/.
Alleen met wat minder dikke planken (27mm is best wel veel, dat kan wel zo'n 10mm minder geloof ik) en mogelijk dus zonder steunbalken op de vloer, maar dat valt nog even te bezien. Ik heb inmiddels ook afgeweken naar deze lattenbodem http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/70278706/, want die is een stuk makkelijker in een frame te verwerken en niet bijzonder veel duurder.
Wat vinden jullie?
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
De IKEA heeft toch ook hoogslapers in het assortiment? Waarschijnlijk een stuk goedkoper dan zelf maken. Al is het minder leuk, maar je kan ook je tijd steken in een ander timmerprojectje.
 

rienheuver

Nieuw lid
15 mei 2016
6
0
rienheuver.nl
Hey Bijtel,

Wel voor eenpersoonsbedden, niet voor hoogslapers. Daarnaast wil ik hem dus niet heel hoog hebben (al had ik dan natuurlijk de poten van een ikeabed eraf kunnen zagen) en wil ik er niet bijzonder veel geld aan uitgeven. Al met al is dit dus leuker, goedkoper en biedt de Ikea het simpelweg niet aan.
 

rienheuver

Nieuw lid
15 mei 2016
6
0
rienheuver.nl
Oh ja, ik heb ook best wel een hekel aan zo'n val-niet-van-je-bed-rand. Dus aangezien ik bij deze een stuk van de poten af zou moeten zagen, het trappetje weg kan gooien (een meter hoog is geen trap voor nodig) en het hekje eraf moet laten, is het een beetje jammer van het geld. Dan kan ik beter zelf een paar planken en palen aan elkaar schroeven en min of meer hetzelfde resultaat behalen, maar dan ook nog eens voor veel minder geld. Toch?
 

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
525
48
Groningen
@willem1958: Touché! :D

Rien: Een meter is niet zo hoog, maar je hebt wel een "topbelasting" van zeg 200 bewegende kilo's. M'n boxspring die een stuk lager is heeft 6 pootjes per eenpersoons box. Ik denk dat je met 9 een eind komt, maar zorg dat het stabiel is. Wellicht helpt het al voor de stijfheid om bij het hoofd en voeteneind een dichte plaat of iets met deurtjes te maken, heb je iig zijdelingse stijfheid. Dan wat met driehoeken of ook deels dicht maken aan de zijkanten. Of aan de onderkant, over het midden van het matras een plaat, zodat je 2 gedeeltes creëert. of een T vorm, waarbij de streep van de t bij het hoofd of voeteneind is en de "steel" over het midden van het matras loopt. Met 20 schroeven vast zetten, zal ook een behoorlijk stijf geheel geven.

Ben benieuwd wat het gaat worden, foto's zouden leuk zijn als je gaat klussen :D
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.