Festool CXS batterijen

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
Ik gebruik al meer dan 4 jaar mijn CXS naar volle tevredenheid.
Alleen merk ik dat de batterijen (1,5 Ah) nu beginnen af te takelen.
Heb al eens gekeken naar de nieuwe 2,6 Ah batterijen maar dit kost al snel 83€ per batterij.
Als ik 2 batterijen koop dan ben ik dus al snel 166€ kwijt, dan zit je al bijna aan de prijs van een nieuwe machine.

Wat doen jullie in dergelijke gevallen?
Ik heb gezien dat Metabo ook begonnen is met lichte 10,8v machines met een haakse kop bij (deze gebruik ik wel regelmatig, dus dit is een must :))

Ik heb nu nog een Milwaukee 12V klopboormachine + slagschroevendraaier.
Infeite gebruik ik mijn CXS het meest, tenzij ik wat zwaardere dingen moet doen.
In de toekomst ben ik wel van plan om ook een 18v reeks aan te schaffen (ofwel Festool, ofwel het breder inzetbare Metabo).
 

pw64kleinmeubel

Actieve deelnemer
15 dec 2015
105
0
Apeldoorn
Milwaukkee heeft een zeer uitgebreide 12 v (10.8 v ) lijn ik gebruik deze al een paar jaar professioneel en er zeer tevreden over.
Accu boor schroef machine cirkelzaag multitool en decoupeerzaag. Ook hebben ze een machine met een haakse kop en een excentrische kop
Het is zeer praktisch om met 1 merk verder te gaan daar je dan ook losse machines kunt kopen zonder accu's.
 

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
Ben op deze moment zwaar aan het overwegen om de Metabo Powermaxx quick pro aan te schaffen.
Ben altijd zeer tevreden geweest over mijn CXS, maar soms mis ik wel wat kracht.
De powermaxx heeft 34nm, de CXS 17nm.
In de test van klusvisie hebben ze 633 vijzen van 50x60 in meranti geschroefd, ook niet niks.

Heeft er iemand ervaring met de powermaxx?
 

miekol

Actieve deelnemer
28 mrt 2013
194
0
Ben op deze moment zwaar aan het overwegen om de Metabo Powermaxx quick pro aan te schaffen.
Ben altijd zeer tevreden geweest over mijn CXS, maar soms mis ik wel wat kracht.
De powermaxx heeft 34nm, de CXS 17nm.
In de test van klusvisie hebben ze 633 vijzen van 50x60 in meranti geschroefd, ook niet niks.

Heeft er iemand ervaring met de powermaxx?
Geen ervaring met de Powermaxx, maar wel met de Metabo BS 18 Quick. Dat is een compacte 18v machine op basis van de Powermaxx BS Quick. Met andere woorden het is exact dezelfde machine maar dan met een (iets grotere) 18v accu. Deze heeft nog iets meer Nm (48 Nm uit mijn hoofd) en is ook compatibel met de haakse kop van de Powermaxx. Kortom het formaat van een 10,8v machine met de power van een (instap) 18v machines. Een ander voordeel is dat de Centrotec kop van je CXS ook op de Metabo BS 18 Quick / Powermaxx past. Ben er zelf erg blij mee.

Dat gezegd hebbende, de BS 18 is zonder kop wel iets korter als de CXS, maar over het geheel genomen 'voelt' de CXS wel een iets kleiner aan.

Ook iets om te overwegen is dat dit model van Metabo in China gemaakt wordt. Metabo bied op alle apparaten (incl accu's) 3 jaar garantie, dus het zal verder wel goed zitten met de kwaliteit. En volgens Metabo worden de machines ook in hun eigen fabriek(en) gemaakt, maar ik betwijfel toch wel of de arbeiders daar dezelfde arbeidsomstandigheden en voorwaarden hebben als hun Duitse 'collega's.' Want veel duurdere Metabo modellen worden wel nog in Duitsland gemaakt, wat ik zelf wel een pre vind.
 

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
Vroeger was ik geen Metabo-fanaat, maar ze hebben de laatste tijd wel een grote sprong vooruit gemaakt. Mijn dealer heeft nu ook veel meer Metabo in zijn winkel staan.
Voor machines probeer ik zoveel mogelijk 'made in China' te vermijden, hoewel dit meestal gewoon tussen de oren zit :)
 

Sang

Actieve deelnemer
19 mrt 2013
600
15
Berkel en Rodenrijs
Ben op deze moment zwaar aan het overwegen om de Metabo Powermaxx quick pro aan te schaffen.
Ben altijd zeer tevreden geweest over mijn CXS, maar soms mis ik wel wat kracht.
De powermaxx heeft 34nm, de CXS 17nm.
In de test van klusvisie hebben ze 633 vijzen van 50x60 in meranti geschroefd, ook niet niks.

Heeft er iemand ervaring met de powermaxx?

Ik heb zijn rode tweelingbroer, de Mafell a10. Door Metabo gemaakt en zelfde accu en accessoires. Eigenlijk precies dezelfde machines.
Ben er zeer tevreden over! Toerental in de tweede versnelling had wel hoger gemogen en helaas niet koolborstelloos.
Maar heerlijke machine die je makkelijk ff snel aan je broek hangt om je handen weer vrij te hebben. Kracht genoeg ook inderdaad.

Als ik reviews moet geloven is milwaukee niet meer wat het was nu het ryobi is geworden. Terwijl Metabo en dewalt juist weer terug op de top zijn
De nieuwe 18V dewalt multitool schijnt beter te zijn als Fein :-( maar ik dwaal af
 

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
Geen ervaring met de Powermaxx, maar wel met de Metabo BS 18 Quick. Dat is een compacte 18v machine op basis van de Powermaxx BS Quick. Met andere woorden het is exact dezelfde machine maar dan met een (iets grotere) 18v accu. Deze heeft nog iets meer Nm (48 Nm uit mijn hoofd) en is ook compatibel met de haakse kop van de Powermaxx. Kortom het formaat van een 10,8v machine met de power van een (instap) 18v machines. Een ander voordeel is dat de Centrotec kop van je CXS ook op de Metabo BS 18 Quick / Powermaxx past. Ben er zelf erg blij mee.

Dat gezegd hebbende, de BS 18 is zonder kop wel iets korter als de CXS, maar over het geheel genomen 'voelt' de CXS wel een iets kleiner aan.

Ook iets om te overwegen is dat dit model van Metabo in China gemaakt wordt. Metabo bied op alle apparaten (incl accu's) 3 jaar garantie, dus het zal verder wel goed zitten met de kwaliteit. En volgens Metabo worden de machines ook in hun eigen fabriek(en) gemaakt, maar ik betwijfel toch wel of de arbeiders daar dezelfde arbeidsomstandigheden en voorwaarden hebben als hun Duitse 'collega's.' Want veel duurdere Metabo modellen worden wel nog in Duitsland gemaakt, wat ik zelf wel een pre vind.

Vandaag de BS18 quick eens vastgehad en deze voelt idd ook licht en compact aan.
Eigenlijk dezelfde machine als de powermaxx maar dan op 18v.
Denk dat dit voor mij de beste keuze zal zijn, aangezien ik in de toekomst nog enkele 18v machines van Metabo wil aanschaffen :)
 

miekol

Actieve deelnemer
28 mrt 2013
194
0
Vandaag de BS18 quick eens vastgehad en deze voelt idd ook licht en compact aan.
Eigenlijk dezelfde machine als de powermaxx maar dan op 18v.
Denk dat dit voor mij de beste keuze zal zijn, aangezien ik in de toekomst nog enkele 18v machines van Metabo wil aanschaffen :)
Als we de man van Metabo in dit filmpje mogen geloven is het zelfs letterlijk dezelfde machine, maar dan met een 18v accu > https://www.youtube.com/watch?v=RDlj9Mkgdcw.

Dat was precies dezelfde gedachtengang als ik had, heb mijn CXS verkocht en de BS 18 Quick gekocht. Vond het een beetje zonde om een apparaat te hebben waarvan de accu's maar op één machine passen. Ook al vond ik de CXS verder een erg prettig apparaat.
 

miekol

Actieve deelnemer
28 mrt 2013
194
0

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België

evs

Actieve deelnemer
28 nov 2013
580
5
Regio Haaglanden
Amazon ook gezien, maar helaas geen verzending naar België.
Mijn zoektocht nog even verdergezet en ik ben op de BS 18 LT BL Q (wat een naam) gebotst.
Lijkt me wederom dezelfde machine, maar geen koolborstels én met de 3,1 Ah Li-HD batterijen + snellader.
Prijs zit rond de 400€, maar nog niet zo heel veel te vinden precies.

https://www.metabo.com/nl/nl/machin...L-Q-602334670-Accu-boorschroevendraaiers.html

https://www.rubart.de/Festool-Akku-Bohrschrauber-CXS-Li-2,6-Plus-564531-p10035354
of deze:
denk dat wel 1 van de mooste is die je kan kopen ook voor fijner werk. Denk dat de Metabo daar minder geschikt voor is:
https://www.rubart.de/Festool-Akku-Bohrschrauber-C-18-Li-5,2-Plus-564610-p10035926

zie ook deze vergelijking:
https://www.youtube.com/watch?v=Atz7k0x5uzo
 

miekol

Actieve deelnemer
28 mrt 2013
194
0
Geen ervaring mee, maar Amazon.de verkoopt de set geloof ik voor € 160,- met gratis verzending..de haakse kop en 1/4 bit houder voor het quick systeem zijn daar ook maar € 20,- elk.
Ik kan me vergissen, maar volgens mij is deze wel een stukje groter hoor. Komt volgens mij door de 'LT' aanduiding, dat zijn vaak iets zwaardere modellen. Kan alleen de afmetingen nergens vinden op de pagina. Deze machine heeft ook al 60 Nm vs 48 Nm voor de BS 18 Quick. Zie ook b.v. dat deze een riemclip heeft op de plek waar de BS 18 Quick de bithouder heeft. De riemclip zit bij de BS 18/Powermaxx achterop de machine. Die 3,1Ah LiHD accu's zijn wel ideaal, gaan bijzonder lang mee en zijn nog relatief compact. Ook is de ASC 30-36 lader wel een snellere lader als bij de BS 18 Quick zit, maar niet de snellader. Dat is de ASC Ultra. Die doet 30 minuten over een 3Ah accu.

Wat je ook nog kunt doen is de BS 18 Quick los kopen (http://www.idealo.de/preisvergleich/OffersOfProduct/4971926_-bs-18-quick-6-022178-40-metabo.html - rond de € 110 euro geloof ik) zonder accus' en dan deze set met 2x 3,1Ah LiHD accu's + ASC Ultra snellader > http://www.toolsxl.nl/metabo-basis-...-ah-lihd-lader-asc-ultra-metaloc-p-30227.html. Kom je uit iets boven de € 300,-. Er zit een systainer bij de accu set dus daar kun je de machine dan ook weer in kwijt.

Die type nummers bij Metabo lijken wat onduidelijk, maar zit net zoals bij Festool wel logica achter:

Metabo BS = Bohrschrauber = Drill/driver / Boormachine
SB = Schlagbohrer = percussion drill/driver / Klopboormachine
LT = Lighter Allrounder version i.e the new "standard" as compared to the older drills. / Midden segment model
LTX = eXtra Torque with some weight penalty and the side grip. (almost double the Torque compared to the older drills) / Top segment model
Quick = Fastfix/Festool style chuck removal / Verwisselbare kop
BL = BrushLess / Koolborstelloos
Impuls = Pulse function / Impuls functie

https://www.rubart.de/Festool-Akku-Bohrschrauber-CXS-Li-2,6-Plus-564531-p10035354
of deze:
denk dat wel 1 van de mooste is die je kan kopen ook voor fijner werk. Denk dat de Metabo daar minder geschikt voor is:
https://www.rubart.de/Festool-Akku-Bohrschrauber-C-18-Li-5,2-Plus-564610-p10035926

zie ook deze vergelijking:
https://www.youtube.com/watch?v=Atz7k0x5uzo
Volgens mij heeft de TS al een CXS, maar twijfelt hij of hij moet investeren in nieuwe batterijen (in een platform waar maar één apparaat voor beschikbaar is), of op zoek moet naar een andere nieuwe machine.

Filmpje even gekeken, vreemd dat de Metabo - die ook een elektronische koppeling heeft - volgens de filmer zelfs op de laagste stand te krachtig zou zijn. Misschien nog in de verkeerde versnelling staan? Maar misschien heeft hij wel gelijk en kan de koppeling niet ver genoeg terug qua kracht. Heeft mijn Metabo SB 18 LTX Quick BL geen last van, die kan ik zelfs met de hand tegenhouden op de lagere standen. Geld trouwens ook voor de BS 18 Quick.

Alleen wat hij zegt dat ze even krachtig zijn is ook niet helemaal waar, de C18 heeft een max koppel van 45 Nm en de BS 18 LTX die hij gebruikt 96 Nm, meer dan het dubbele!

Maar dat terzijde, die C18 is natuurlijk een mooi apparaat, maar een hele andere prijsklasse als een Festool CXS of Metabo BS 18 Quick en ook uit een heel ander marktsegment. Waar de CXS en BS 18 Quick instapmodellen zijn is de C18 een topmodel uit de lijn.
 
Laatst bewerkt:

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
Bedankt voor de info, zo had ik het nog niet bekeken.
In Duitsland nog een set gevonden met 3x 3,1 Ah LiHD batterijen + lader (http://www.mytoolstore.de/metabo-18-volt-akku-basic-set-31-ah-lihd-akkus-ladegeraet-asc-30-36-metaloc-ii-p-188035.html?utm_campaign=pid188035&utm_source=psmido&utm_medium=psm&utm_content=textanzeige)
Geen snellader, maar wel 3 batterijen.
1 batterij kost al snel 100€, dus lijkt me wel een mooie prijs :)

edit: reden waarom ik naar andere machines kijk is, zoals hierboven reeds aangegeven, dat er geen andere machines zijn voor de batterijen van de CXS.
 
Laatst bewerkt:

miekol

Actieve deelnemer
28 mrt 2013
194
0
Ah ja die set heb je inderdaad ook, maar omdat je het over een snellader had dacht ik dat je die graag wilde hebben.

En? Ben je er al uit? :)
 

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
Over de batterijen nog niet :)
Denk dat ik meer ga zijn met de snellader in de toekomst (voor bv machines met de 5,5 of 6,2 lihd batterijen) :)
Wanneer ik 1 machine met zo'n 3 batterijen heb dan gaan deze, gezien de looptijd, niet veel gebruikt worden in de beginperiode.
Ben nog ff enkele kosten aan het afwachten (vriendin is hoogzwanger). Binnen enkele weken heb ik een maand verlof en dan komt deze machine wel van pas.
 

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.