Houtbewerkingsmachine R5

seeker

Actieve deelnemer
24 apr 2016
119
2
Hallo allemaal,
als complete beginneling heb ik voor maar liefst €50,- (het was meer een gift) een houtbewerkingsmachine kunnen bemachtigen. Nu heb ik geen idee welk merk of dat iemand hier meer van af weet. Ik heb 'm nu een dag en hij heeft al een tijd stil gestaan dus ik ga nu eerst maar eens rustig alles uit elkaar halen en wat aandacht geven. Ik ben benieuwd wat het in jullie ogen is. Ik zocht iets wat relatief weinig plek in beslag nam en waar ik toch zo goed als alles een beetje op kan doen en dit is volgens mij wel iets waar ik veel gebruik van ga maken.
Alvast hartelijk dank voor al jullie input!

groeten, Ferry

DSC_0868.jpg

DSC_0869.jpg

DSC_0870.jpg

DSC_0872.jpg

DSC_0873.jpg

DSC_0874.jpg
 
P

Pel

Guest
€ 50- is geen geld Seek, ik meen dat er een Amerikaans merk, ik weet niet meer welk, ook zo' n combi op de markt heeft gebracht, misschien dat ik het filmpje nog vind?

Groet Pel.
 

seeker

Actieve deelnemer
24 apr 2016
119
2
Bedankt! Afgezien van de naam (R5 t.o.v. K5) lijkt ze sprekend op die van Kity, hopelijk vind ik er nu ook nog wat onderdelen van want helaas is ze niet meer in 'topconditie'
 

seeker

Actieve deelnemer
24 apr 2016
119
2
Heeft iemand enig idee waar ik reserve onderdelen zou kunnen verkrijgen hiervoor? er zijn wat stukken aan en ik heb er zowieso maar 1 riem bij, volgens mij heb ik voor de vlak/vandiktebank een kortere riem nodig.
helaas is dit wel het oudste model van deze, met een 15mm as voor de zaag, en daar is nog 1 van de flensen van kapot ook. Maar goed, nog altijd voor weinig geld een leuk ding gekregen, heeft alleen meer aandacht nodig dan gehoopt
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
@seeker,

Ik wil je enthousiasme niet bederven, maar als je bij een oude machine de onderdelen door nieuwe onderdelen gaat vervangen ga je echt schrikken van de prijzen die je daar voor moet betalen en dan komen er nog de verzendkosten bij.
Als je niet oplet heb je vlug het bedrag uitgegeven waar je een nieuwe machine voor had kunnen kopen.


Ik denk dat je op je gemak, als je daar de tijd voor wil nemen naar gebruikte onderdelen moet zoeken.
Misschien nog beter om naar een donormachine uit te kijken waarvan de onderdelen die je nodig heb nog goed zijn.

Het is best de moeite waard en ook leuk om dit oude klasse machientje op te knappen maar het moet dan niet teveel gaan kosten hé?
Succes en laat ons weten hoe het verder gaat (natuurlijk met heel veel plaatjes).
Mvg,:).
 

tuoh

Oud hout
Platte riemen kan je bij elke riemenboer op maat laten maken, en een nieuwe flens voor de zaag kan elke metaaldraaier maken voor je.
Idem voor verloopringen om zaagbladen met een standaardboring van 25 of 30mm te laten passen op een as van 15mm.
Zo te zien missen er ook een paar ringen op de freesas, maar ook hier brengt de metaaldraaier uitkomst.
Je zal eens een rondje machine moeten maken met schuifmaat, pen en papier in de hand, even alle missende delen opmeten en dan een bezoekje brengen aan een draaier.
Het hoeft ook niet allemaal te gelijkertijd besteld te worden hé, met een nieuwe aandrijfriem en een nieuwe flens heb je al twee primaire machines opnieuw werkend, en dit tegen een klein prijsje:D

Zolang de ontbrekende delen geen gietstukken betreffen heb je nauwelijks of geen originele onderdelen nodig. Alles wat bouten, ringen, flenzen, geleiders, riemen,etc.. aangaat kan je makkelijk vinden bij andere toeleveranciers of het is makkelijk te maken door een metaaldraaier. Het vraagt enkel wat inventiviteit van de gebruiker.

Ps: Zo op foto te zien lijkt mij de machine verder aardig compleet.
 
Laatst bewerkt:

emy

Actieve deelnemer
9 okt 2013
111
0
Flens van een motor is altijd wel ergens te vinden.misschien wel van een oude wasmachine en anders heel simpel te maken door iemand met een draaibank.
Je moet creatief denken, originele onderdelen,als ze al te koop zijn dan draaien ze je een poot uit en zijn ze veel te duur.
( elke elektromotoren handelaar heeft ook wel flenzen te koop)
 

seeker

Actieve deelnemer
24 apr 2016
119
2
Een lager van de beitelas is versleten, nu probeerde ik 'm dus te demonteren maar krijg de poelie niet los. Iemand tips hoe ik dit voor elkaar kan krijgen zonder de boel te slopen? En welke kant op schroefdraad is het eigenlijk? :-/
 

emy

Actieve deelnemer
9 okt 2013
111
0
Kruipolie en morgen inbussleutel met stukje pijp verlengen of slagmoersleutel.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.