blast gate (schuif afsluiter ?)

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Iemand enig idee waar je deze afsluiters 100mm of 110 mm online kan kopen, bij voorkeur in Nederland en als het ff kan voor 'weinug'
en bij voorkeur die helemaal dicht kunnen zoals op de foto en niet die modellen waar een hoek uit is aan de onderkant)
Ik ga de afzuiging aanleggen op 110mm pvc leiding en wil aan de einden dit soort afsluiters er tussen zetten

Turners%20Cabin%20100mm%20Blast%20gate.jpg


De maat van de afsluiter ben ik niet zeker van, waarschijnlijk zal het toch wel wat knutselwerk zijn om het passend te krijgen op 110mm leidingwerk ?!

Tips en dergelijke voor het aan te leggen systeem zijn welkom
Ik heb wel mijn keuze gemaakt om het met pvc te doen, dus discussies over statische elektriciteit zijn overbodig
 

avos

Post veel
10 nov 2008
776
116
omg Haarlem
Laatst bewerkt:

avos

Post veel
10 nov 2008
776
116
omg Haarlem
Ziet er goed uit Avos

Je gebruikt 125mm leiding, hoe ga je over naar je slang en welke maat is die

Dank. Ben er ook erg blij mee. Ik heb 100mm slang, dit omdat de aansluiting op machines ook overal 100mm is. Ik gebruik een verloopring van 125mm naar 100mm. Daar steek ik dan een stukje 100mm buis in en gaat de afzuigslang weer overheen. De schuiven heb ik gemaakt van een koppelstuk 125mm. Die zaag ik door en lijm beide delen in plaatje hout, dun schuifje er tussen, randen met dezelfde dikte opvullen, lijmen en klaar. Stuk steviger dan die goedkope plastic dingen.
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
als je afzuiger ook een 125mm ingang heeft.
Gebruik dan aub ook 125 buis en slang.
pas bij de machinen naar 100mm gaan of de poort aanpassen naar 125mm

www.pvcvoordeel.nl
kijk hier ff voor goedkoop pvc vooral de koppelstukken en y stukken zijn erg goedkoop.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Dank je 3D
De afzuiger heeft een 100mm aansluiting maar ik kan wel op korte afstand al naar 125mm

Dit is mijn boodschappenlijstje


  • l. BTW:€ 68,86
  • Verzendkosten:€ 4,95
3x PVC T-STUK 3 x LM 125 x 125mm 45°
€ 20,94

3x PVC BOCHT 2 x LM 125mm 30°
€ 14,31

2x PVC BOCHT 2 x LM 125mm 45°
€ 8,66

3x FLEXIBELE AFZUIGSLANG 100 X 109,4 MM PER MTR
€ 29,40

2x PVC LIJMMOF 110mm
€ 3,56



Heb elders nog 2 lijmmoffen 100mm besteld, maak toch zelf maar die blast gates en dan kan ik daar meteen van 110 naar 100
Tevens een verloop van 110 naar 63mm besteld, eens kijken wat het doet als ik die aan de kapex hang met een zo groot mogelijke slang (diameter)


De aansluiting van de afzuiger naar het buizensysteem kan ik met 3x 30 graden doen, moet flauw verloop MAAR.... vervolgens hangt er weer een slang onder die een scherpere bocht maakt....beetje overbodig denk ik dan

Hoe zouden jullie dat doen ?
 

Davee

Actieve deelnemer
1 dec 2011
142
0
Brabant
Zou de afzuiging van z'n grote slang (met verloop) op je kapex goed werken? Iemand ervaring?
Ik lees namelijk elders dat een grote afzuiging (lage zuigkracht/groot volume) niet genoeg zuigkracht heeft als je deze van 100 terugbrengt naar een kleine slang. Zelf zuigkracht verliest.
Maar dat je dus beter voor de handmachines, en de kapex op een normale stofzuiger kunt aansluiten (grote zuigkracht/laag volume).
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Hij komt onderuit de machine maar moet een stuk omhoog, het leidingwerk loopt dus hoger dan de uitgang van de machine
Als ik de slangen bekijk die ik al heb zodra die een andere kant opmoeten maken ze toch een scherpere bocht (en aan 1 stuk) dan bijv 3 bochtjes van 30 graden achter elkaar)
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Davee,

ik weet het niet
een schuurmachine heeft natuurlijk heel weinig luchtstroom
De kapex is weer 1 open gat (alleen de aansluiting is kleiner)
ik ga het iig proberen....die paar euro voor een verloop ring is het me wel waard
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
die slang is dat air 110 slang?
dat is nogal stug spul.
beter bestel je bij tendotools.

Geen idee 3D, de slang is in ieder geval 100 mm (geen 110) of hij stug is....goeie vraag
Er staat op de site flexibele slang, maarja....hoe flexibel of hoe stug, dat weet ik niet
Tendo is wel duurder per meter en dan komen er nog (extra) verzendkosten bij
Ik denk dat ik de gok wel durf te nemen bij PVC voordeel
 

Harm Jan

Nieuw lid
25 dec 2013
10
0
Kollum
Ik zat met hetzelfde probleem. Van een forumlid heb ik toentertijd een HBM 100 overgenomen en hierbij zat de ingang van de afzuiger ook aan de onderkant terwijl ik mijn buizenstelsel over het plafond wilde laten lopen. Ik heb toen het gedeelte met de motor en blower losgehaald, halve slag gedraaid en weer vastgeschroefd. Nou heb je de ingang aan de bovenkant waardoor je dus 2 bochten bespaard en dus ook minder luchtweerstand hebt. Fotootje maakt het een en ander wel duidelijk. Misschien dat je er wat aan hebt...
 

Bijlagen

  • 2016-02-20 16.33.18.jpg
    2016-02-20 16.33.18.jpg
    63 KB · Weergaven: 187

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Die slang is echt stug.

Hoi Boktor,

Ik heb nu 2 slangen, de ene zeer soepel de andere behoorlijk stugger
Echter vind ik die stugge geen straf, het voordeel is dat je geen kleine/krappe bochten krijgt én als alles een beetje redelijk is aangelegd dan zou dat ook niet nodig moeten zijn

Wat zou jouw motivatie zijn om niet voor die stugge slang te kiezen ?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.