hoe ga je om met een bandschuurmachine?

lhoornweg

Actieve deelnemer
14 aug 2014
468
7
over het algemeen heb ik een handmachine of klein stationairmachine snel onder de knie, zitten er veel instellingsmogelijkheden in raadpleeg ik eerst de handleiding en kom ik er alsnog snel uit.

maar, nu had ik vorige week voor het eerst een bandschuurmachine in handen...
Ik wist niet wat me ovekwam, ik vloog van links naar rechts, had binnen minuten pijn in mijn rug en als ik niet erg oplette vloog ie uit mn handen!
wat een verschrikking om mee te werken!
ik doe vast wat verkeerd.

het gaat om een topcraft bandschuurmachine van 500Watt met schuurrollen van 40, 80 en 120P.

kan iemand mij vertellen hoe je zo'n apparaat moet temmen?

PS, ik probeerde ruwgezaagde vuren planken (nieuwe steigerplanken) te schuren om voor te bereiden op een was.
 

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
Het zijn inderdaad van die apparaten die met jou aan de haal gaan als je niet uitkijkt ;) Ik weet niet welke schuurrol je hebt gebruikt maar hoe grover de korrel hoe meer grip de machine heeft.
Ik heb niet heel veel ervaring met deze machines maar weet wel dat je ze start zonder het te bewerken oppervlak te raken waarna je het rustig laat neerkomen en in beweging moet houden. Stilstaan geeft meteen een holling in het oppervlak.
 

lhoornweg

Actieve deelnemer
14 aug 2014
468
7
Het zijn inderdaad van die apparaten die met jou aan de haal gaan als je niet uitkijkt ;) Ik weet niet welke schuurrol je hebt gebruikt maar hoe grover de korrel hoe meer grip de machine heeft.
Ik heb niet heel veel ervaring met deze machines maar weet wel dat je ze start zonder het te bewerken oppervlak te raken waarna je het rustig laat neerkomen en in beweging moet houden. Stilstaan geeft meteen een holling in het oppervlak.

de schurrollen zijn 40, 80 en 120P, het starten van de machine in de lucht heb ik idd ook ondervonden, dat scheelde wel iets.
Zelfs zonder het stilhouden van de machine zorge der voor dat ik riviervorming kreeg in het hout.

Ik begrijp dat vurenhout nou niet bepaald het hardste hout is wat er bestaat maar hier schrok ik van.

Zojuist heb ik maar de Festool ETS 125 EQ-Plus Excenterschuurmachine besteld, kijken of ik de panelen hier nog mee kan redden...
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Topcraft en Festool. Je bent iig niet heel consequent in je merk/kwaliteit keuze :)

Wat betreft het schuren met een bandschuurmachine, maar eigenlijk geldt het voor alles, al doende leert men. Het is ook niet mijn favo machine, maar voor grotere oppervlaktes, zeker als er wat meer afgenomen moet worden, wel erg handig.
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.271
167
Halverwege Utrecht en Amsterdam
De kleinere (daarmee vooral smallere, 65mm) bandschuurmachines zijn in de zachtere hout soorten bijna niet te gebruiken, ik heb zelf een soortgelijke Parkside machine en misbruik hem voor vele zaken maar als je dit soort werk wilt doen is een machine met een 10cm brede band toch wel iets beter, voor het zachte hout alleen 120 of hoger gebruiken en veel bewegen.
Pas met eiken aan de gang geweest met beide typen machine maar dan merk je toch dat, de ook veel zwaardere Makita van 10cm breed, wel met jou er vandoor wil maar je went dan toch redelijk snel aan hoe je ermee om moet gaan. Wat ik wel doe is hem zeg maar onder een hoek van 30 graden op de houtnerf zet en hem met de nerf mee heen en weer haal.
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Oefenen op reststukken hout totdat je geen kuilen meer schuurt.
Machine blijven bewegen over het werkstuk met een constante druk, niet stil houden.
 
P

Pel

Guest
Als je een bandschuurmachine met een nieuwe band korrel 40 of 60 band erop die gaat op de loop als je hem niet stevig vast houd. Het is zaak dat je de machine goed onder je houd, dus niet te ver van je af. maar ik neem aan dat je toch wat in de mouwen hebt dat je hem de baas bent?

Groet Pel
 

nol

Actieve deelnemer
2 jan 2009
163
6
Meestal heb ik korrel 80 op mijn bandschuurder, dit neem goed af zeker als je dwars op de draad schuurt moet je extra opletten. Van al mijn schuurmachines den ik dat ik het meest naar de bandschuurder pak. Het grote voordeel vind ik dat je oppervlakken veel beter kunt vlakken maar goed je moet er voor zorgen dat je hem in beweging houdt want een moment van onoplettendheid kan je gelijk een deuk opleveren.
 

lhoornweg

Actieve deelnemer
14 aug 2014
468
7
Topcraft en Festool. Je bent iig niet heel consequent in je merk/kwaliteit keuze :)

Wat betreft het schuren met een bandschuurmachine, maar eigenlijk geldt het voor alles, al doende leert men. Het is ook niet mijn favo machine, maar voor grotere oppervlaktes, zeker als er wat meer afgenomen moet worden, wel erg handig.

haha,nou, ik ben wel consequent, maar mijn portemonnee helaas niet;)
gelukkig heb ik de bandschuurmachine geleend van een vriend en heb ik afgelopen maand besloten alleen nog maar elektrisch handgereedschap te kopen van makita, dewalt, festool of ander vergelijkbaar merk met een systainer. ik ben die goedkope troep in een kartonnen doos die naar 3 keer open maken uit elkaar valt helemaal zat. voortaan moet het netjes, overzichtelijk en goed zijn met als kers op de taart goed op te ruimen zonder dat de derde doos op de stapel de toren doet omvallen.

ik ben begonnen met een bosch groen 12V accuboormachine, een parkside klopboormachine, een goedkope bahco handzaag en een kinzo cirkelzaag, de accuboormachine is na 2 weken vervangen voor een stevige makita 14,4V versie en klopboormachine ligt ergens onderin de stellingkast en sinds 3 jaar niet meer aangeraakt, de zagen zijn vervangen voor Disston handzagen. de kinzo cirkelzaag heb ik vorige maand vervangen voor een nieuwe kinzo, dit heeft mij daarna ook laten besluiten om alleen nog maar kwaliteitsgereedschap aan te gaan schaffen.
 

Reinier68

Actieve deelnemer
16 mrt 2016
134
9
Bandschuurders zijn idd vaak aggressief :)
Zelf heb ik een festool BS 75 set, daar zit een raamwerkje (vlakschuurraam) bij met borstels eronder. Daarmee kan je de machine op hoogte stellen. De schuurband grijpt dan niet zo in het materiaal, en de borstels zorgen dat je de machine goed kan bewegen. De afname van materiaal is zo ook goed onder controle te houden.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Een bandschuurmachine is het beste voor als je flink wat moet afnemen.
Je zou het een beetje kunnen vergelijken met een schuurschijf waar je bijv hout mee rond maakt.
Ik heb 'm ook wel 'ns gebruikt als schuurschijf door 'm in de bankschroef te klemmen.
Dan begin je met korrel 80 a 100 en daarna wat fijner.
Ik heb 'm wel gebruikt als ik een tafelblad had verlijmt en hier en daar de planken niet helemaal vlak verlijmt zijn.
Dan gaat het lekker vlot om zo'n blad vlug wat vlak te maken.
Ik heb zelf een Bosch met schuurbanden in verschillende korrels.
En ja, hij wil er vandoor als je 'm op het oppervlak drukt, het is natuurlijk een ander principe dan bijv een vlakschuurmachine.
Gewoon niet te stevig drukken maar licht maakt het wel wat lichter en makkelijker hanteerbaar.
En als je gewoon wat licht schuurwerk moet doen pak dan een kleine schuurmachine.
 
Laatst bewerkt:

woodworkpro

Actieve deelnemer
31 dec 2012
337
0
Die goedkope bandschuurmachine's hebben vaak niet eens een instelbare bandsnelheid knop om de bandsnelheid voor verschillende soorten hout in te stellen.
De hoek die de band doorloopt van de voor rol naar de onderplaat is vaak bij deze machine te groot waardoor de band snel gaat happen en oncontroleerbaar wordt. bij de betere bandschuurmachine's is deze hoek kleiner en zijn beter controleerbaar. Ik gebruik de Festool BS105 veel, een 1400Watt machine die ondanks zijn zware gewicht en vermogen zeer goed te hanteren is. Zijn kleinere broer de BS75 is iets ruiger maar nog steeds goed controleerbaar.
De bosch GBS75 is ook een zeer goed controleerbare machine maar de kwaliteit bij veel gebruik is minder (lagers, aan uit/knop begeven het na een aantal maanden)
 

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
Zoiets moet je wat leren door te oefenen.
Heb zelf een Rotex 150 en als ik deze in Rotex-mode zet icm K40 schuurpapier dan heb ik meteen een volledige workout achter de rug :)
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Zoiets moet je wat leren door te oefenen.
Heb zelf een Rotex 150 en als ik deze in Rotex-mode zet icm K40 schuurpapier dan heb ik meteen een volledige workout achter de rug :)
Inderdaad. Eerst schuurt die machine met jou in plaats van omgekeerd.
Maar ik ken schrijnwerkers die enkel een zware bandschuurmachine gebruiken en al hun werkstukken zijn netjes geschuurd.
De kunst is om de machine net zoveel op te tillen dat er bij het starten geen druk op de schuurband staat. Dan stilletjes loslaten en de machine zijn werk laten doen.
Idem bij het verplaatsen naar een andere schuurbaan (links of rechts). De druk van de machine wegnemen, verplaatsen en terug loslaten.
En beginnen met P120 van goede kwaliteit. Volstaat ruimschoots om een geschaafd oppervlakt af te werken en geeft veel minder risico.
Grover is erg agressief en geeft extra werk om de krassen met de fijnere korrel weg te krijgen.
 

lhoornweg

Actieve deelnemer
14 aug 2014
468
7
Zoiets moet je wat leren door te oefenen.
Heb zelf een Rotex 150 en als ik deze in Rotex-mode zet icm K40 schuurpapier dan heb ik meteen een volledige workout achter de rug :)

hahaha! het blijkt wel dat ik dus gewoon moet wennen aan de machine.
deze bandschuurmachine heeft wel een instelbare snelheidsregelaar, de band klappert gelukkig niet als die snel draait (nu heb ik ook andere banden gekocht van andere kwaliteit dan de papieren die er bij zaten).
de bedoeling was dan ook het opschuren zodat de vezels niet zo erg uitstaken. dit ziet er lelijk uit na het beandelen met verdund krijtverf.

gisteren de ETS 125 REBQ ontvangen en direct even in de hand genomen, WAT EEN MACHTIG MOOI APPARAAT!!! dat moest er even uit.
hij is super licht in de hand, maakt vrij weinig geluid en de trilling bij hoogste stand vrij in de lucht is echt minimaal.
en de stofafzuiging, was een uitvinding zeg, ik heb een oude bosch groen vlakschuurmachine uit de jaren 80, toen kende men nog een stofafzuiging dus dit is echt super!!.

nu vraag ik bij af. als ik de motorische unit van de ETS 125 vergelijk met die van de DTS400 is deze kwa uiterlijk identiek. ook de toerentallen en gebruik zijn gelijk. is het mogelijk om een losse schuurkop te kopen van een delta machine en deze te geruiken op de ETS? dit zou financieel flink voordelig zijn.
 

lhoornweg

Actieve deelnemer
14 aug 2014
468
7
Neen, alleen de rotex 90 kent de functionaliteit van kopvervanging binnen de rotexen.

Dat is wel erg jammer, hij staat wel op de verlanglijst maar dat zal dit jaar niet meer worden.

vraagje, waar gebruiken jullie de Rotex allemaal voor? bedoel het is een beest van een machine dus fijnschuren lijkt me niet ideaal me zo'n machine?
 

lhoornweg

Actieve deelnemer
14 aug 2014
468
7
Nu begrijp ik wel waarom de meesten zeggen als je eenmaal een festool heb wil niet niets anders meer, het werken met zo'n apparaat is echt een genot!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.