HBM 600 en SIP 01332

Melencolia

Nieuw lid
18 jul 2014
20
0
Hallo allen,

Na mijn vorige post ben ik aan het snuffelen (niet meer dan dat, moet me goed orienteren) aan welke zaagtafels er zoal zijn. De HBM 600 wordt op dit forum als waardeloos gezien door de meesten. Nu zie ik dat de SIP 01332in Engeland dezelfde machine is?
Ik vroeg me af waarom hier de ervaringen zo matig zijn terwijl op Negelse fora men redelijk enthousiast is.

Ook daar komt naar voren dat er wel wat afstellingsprobleempjes zijn maar die zijn oplosbaar. Nu de HBM 600 maar 900 euro kost, nou ja een klap geld natuurlijk, maar minder dan de Axminsters en Jet oid (wat volgens mij ook van Chinese makelij is?)

De posts van de HBM 600 zijn al wat ouder, heeft iemand zin nog eens over deze machines en het verschil in beleving tussen hier en over het kanaal, te spreken met mij.

alvast dank,
groet Chris


 

SilverApe

Actieve deelnemer
16 apr 2014
110
0
Lelystad
Hoi,
Ik kan niet het verschil aangeven maar ik kan wel wat vertellen over de HBM.
Over het algemeen ben ik er blij mee. Het is een lekkere zware machine en werkt naar behoren. Ik heb de geleider vervangen door een van incra. Doe je dat niet dan moet je hem wel regelmatig checken, dan voldoet hij.
De geleiding om af te korten is waardeloos. Ook daar heb ik er een van incra op.
Bij mij zaten de sleuven om je geleiding doorheen te halen vol met hobbels. Heel vervelend. Met veel schuren heb ik het tot een minimum kunnen terugdringen. Helaas is dit niet iets wat alleen HBM heeft, dit kan je ook bij een andere zaag overkomen (gelezen op internet). Verder heb ik een digitale graden meter gekocht om de hoek van het blad precies te kunnen instellen.

In de basis een goede zaag, zeker gezien zijn prijs. Zelf wat aanpassingen gedaan omdat ik dat nodig vond om super precies en snel te kunnen werken maar deze zijn voor jou misschien niet nodig.



groeten,
Aaron
 

Melencolia

Nieuw lid
18 jul 2014
20
0
Hoi,
Ik kan niet het verschil aangeven maar ik kan wel wat vertellen over de HBM.
Over het algemeen ben ik er blij mee. Het is een lekkere zware machine en werkt naar behoren. Ik heb de geleider vervangen door een van incra. Doe je dat niet dan moet je hem wel regelmatig checken, dan voldoet hij.
De geleiding om af te korten is waardeloos. Ook daar heb ik er een van incra op.
Bij mij zaten de sleuven om je geleiding doorheen te halen vol met hobbels. Heel vervelend. Met veel schuren heb ik het tot een minimum kunnen terugdringen. Helaas is dit niet iets wat alleen HBM heeft, dit kan je ook bij een andere zaag overkomen (gelezen op internet). Verder heb ik een digitale graden meter gekocht om de hoek van het blad precies te kunnen instellen.

In de basis een goede zaag, zeker gezien zijn prijs. Zelf wat aanpassingen gedaan omdat ik dat nodig vond om super precies en snel te kunnen werken maar deze zijn voor jou misschien niet nodig.



groeten,
Aaron

Dank Aaron,
Was je nu in de markt zou je dan weer voor deze kiezen?
De zaaghoogte is "slechts" 70mm, beperkt je dat nog wel eens?
 
Laatst bewerkt:

SilverApe

Actieve deelnemer
16 apr 2014
110
0
Lelystad
Ja en nee. Voor dat geld is het een mooie machine. Dus als ik iets zocht voor die prijs dan stond de HBM zeker op de lijst (met nog wat andere keuzes waarschijnlijk)
Heb ik een stuk meer geld dan zou ik ook voor iets anders kijken. Alleen ga ik dan wel mijn incra missen, daar ben ik echt blij mee :D

De zaaghoogte vind ik best redelijk. Heel af en toe kom ik wat hoogte tekort maar met de juiste afstelling kan ik mijn hout gewoon draaien en er nog een keer doorheen doen zonder dat je er wat van ziet.

groeten,
Aaron
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.