Bouw freestafel

Bartvdl

Actieve deelnemer
20 jun 2015
340
179
's-Hertogenbosch
Eindelijk heb ik na lang denken en wachten toch maar besloten te beginnen aan de bouw van een freestafel.
Voor het ontwerp heb ik de SketchUp bestanden van http://www.crestonwood.com/router.php gebruikt en zelf een simpel tekeningetje gemaakt. Een tafel die volgens mij al vele malen is gereproduceerd.

Ik ga hem bouwen uit 18mm hardhout multiplex, hiervoor ben ik met een proefstukje mdf (met een 18mm groef erin) naar de winkel geweest.
Aangezien die 18mm platen vaker een fractie dikker zijn zou het veel moeite kosten om dit passend te maken in een groef van 18mm, hiervoor heb ik gezocht naar twee platen die een fractie smaller zijn met behulp van het proefstukje.
In de tafel komt een kreg insertplate met een 1400w triton.

Dit worden mijn eerste ervaringen met frezen dus dat wordt nog wat haha. Vooralsnog heb ik alleen gevlakt met mijn frees. Daarnaast wordt het op twee beuken sergeant klemmen ook mijn eerste echt serieuze project:rolleyes:.
Het zal een project van véél vallen en opstaan denk ik maar hopelijk kom ik met twéé keer meten één keer frezen een heel eind.

Deel van het ontwerp:
freestafel.jpg
De totale hoogte zal ongeveer 93cm zijn

Het begin:
Al het hout heb ik op een zaagwand gezaagd waarbij ik rekening heb gehouden dat ik tussen delen met de zelfde maten de instellingen niet hoefde te veranderen. Mocht 1 deel dan een mm breder zijn, dan zijn ze dat in ieder geval allemaal.
DSC_0237.jpg

Eerste groef, ik frees in drie fases van 2mm (1/3 van het hout leek me wel geschikt). Ik heb mijn frees op de drie dieptes in gesteld en gedurende het project ga ik hier niet meer aankomen.
IMG_20160508_163536.jpg

De zijwanden zijn klaar en ik ben tot nu toe er erg blij mee. De afstanden en dergelijke kloppen en ik had geen last van tear out of iets. Het viel niet tegen voor een eerste keer.
DSC_0239.jpg
Dit is het voor nu, hoop snel weer verder te kunnen

Ik heb nog wel meer foto's waarbij ik een lat als geleider heb geklemd etc. maar dat spreek denk ik voor zich.:p
 

Bartvdl

Actieve deelnemer
20 jun 2015
340
179
's-Hertogenbosch
Dankjewel, ja ik probeer ook niks te overhaasten en tot nu toe werkt dat goed.

Ik ben verder gegaan met het frezen van de groeven in de twee liggers,
detail foto.png
voor de staander die tussen de twee planken komt moesten de groeven uiteraard goed uitlijnen, en volgens mij is dat best goed gelukt.
DSC_0240.jpg

Nu kon ik alle delen passen om te kijken of het goed uitkomt.
IMG-20160508-WA0008.jpg
Aan de bovenzijde van de tafel heb ik nog een lat bevestigd voor extra versteviging. Ik heb in de zijpanelen een uitsparing gehakt en in de twee staanders een deel uitgezaagd, hiervoor heb ik er eerst één uit gezaagd en door middel van mijn frees met een flush trim bit de tweede gelijk gemaakt.
DSC_0243.jpgDSC_0244.jpg
DSC_0245.jpg

DSC_0248.jpg

Het volgende zal het verlijmen zijn, bevestigen van de zwenkwieltjes en het verlijmen van het blad
 

Bijlagen

  • DSC_0247.jpg
    DSC_0247.jpg
    35,9 KB · Weergaven: 1.210

WR1944

Oud hout
Heb je al geprobeerd hoe solide de kast is? Omdat de vertical schotten niet doorlopen van de top naar de bodem heb je een theoretisch slappe constructie. Als test zet je vier blokjes op de hoeken onder de kast om de wielen na te bootsen en leun je op de bovenkant. Als het niet aanvoelt als een blok beton dan wordt het tijd voor enige ondersteuning.
 

Bartvdl

Actieve deelnemer
20 jun 2015
340
179
's-Hertogenbosch
Dankjewel voor de tip wr1944;) maar hij is behoorlijk solide. heb er flink op geleund en er zit geen beweging in, ook buigt het niet door.

In plaats van alleen verlijmen heb ik alles ook maar goed vast geschroefd.
De zijwanden waren namelijk niet geheel recht en ik had geen lijmklemmen met een bereik van 80 cm om het vlak te krijgen, en het zorgt zeker voor wat extra stevigheid.
 

Bartvdl

Actieve deelnemer
20 jun 2015
340
179
's-Hertogenbosch
Hier het resultaat na het lijmen en schroeven.
DSC_0258.jpg
De wielen staan er ook al onder en het geheel wordt al zichtbaar.
DSC_0259.jpg
DSC_0261.jpg
Ik heb even het hout voor de geleider erop gelegd en het begin er al uit te zien als een freestafel:D
DSC_0262.jpg

De geleider heb ik al wat vormgegeven om het wat subtieler te laten ogen.
DSC_0264.jpg


DSC_0265.jpg
DSC_0266.jpg

Nu heb ik al en korte poging gedaan om wat stukken formica te snijden, nou wat een..... dat viel een beetje tegen.
Eerst met een mes een groef gemaakt en daarna proberen te breken, niet geheel een succes.
Daarna heb ik maar gewoon een doodgewone ikea schaar gepakt en dat ging werkelijk voortreffelijk!.. soms wil je gewoon te moeilijk.

Morgen maar contactlijm halen en het proberen te verlijmen..
Ben wel benieuwd hoe het frezen van een groef gaat wanneer de formica er al op zit. zou dit veel splinteren of uitbreken? iemand ervaring
 

Bartvdl

Actieve deelnemer
20 jun 2015
340
179
's-Hertogenbosch
Nu wil ik net bij gereedschapPro wat t-tracks en dergelijke bestellen maar nu ben ik toch weer aan het twijfelen.
Ik wilde naast de t-tracks waar de geleider in komt ook in eerste instantie een t-track over de volledige lengte zoals je vaak zit. Leuk voor een featherboard enzo maar hoe vaak gebruik je die track nou daadwerkelijk? iemand die kan spreken uit ervaring? Is dit nou echt zo handig of meer een overbodige luxe? ik hoop dat jullie me kunnen helpen.
 

WR1944

Oud hout
Er zijn verschillende systemen in tracks. Voor de freestafel wordt in het blad vaak een miter track gebruikt. Dat is een U-vormig profiel waar een rechthoekige staaf in kan glijden waar je dan weer hulpstukken op kunt monteren. Normaliter gebruik je de verticale geleider om je werkstuk te geleiden maar soms is het te smal om de opening rond de frees goed te overbruggen. Dan is het handig om een slede te hebben waar mee je het werkstuk langs de frees leidt. Ik heb er zelf veel profijt van gehad toen ik de holle profilering op panelen moest aanbrengen. De frees was zo groot dat die boven de tafel uit kwam. Met een plaat 1/2" multiplex en een geleider kon ik het werkstuk iets boven de tafel laten "zweven."
P7171529q.jpg

T-tracks in de verticale geleider zijn zeker nodig om feather boards of stops aan te brengen. Daarbij is het ook prettig als er twee helften zijn die kunnen verschuiven. Daarmee kun je de de geleiders goed op de diverse diameters frezen laten aansluiten.
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Zelf heb ik de C track van Baptist in mijn tafel zitten:
https://www.baptist.nl/houtbewerkers/frezen/hulpmiddelen-bij-het-frezen/t-track-c-60-cm

Met het idee de bovengenoemde Incra Miter te gebruiken.

Achteraf had de combitrack van Gereedschappro ook wel handig geweest:
http://www.gereedschappro.nl/frees-...-dit-is-een-t-track-en-mitertrack-in-een/2490

Hier kun je de Festool klemmen of klonen daarvan in kwijt, je featherboards die je vertikaal gebruikt ook horizontaal gebruiken, en in de brede sleuf de miter van Incra.
 

Bartvdl

Actieve deelnemer
20 jun 2015
340
179
's-Hertogenbosch
Dankjewel voor de informatie:) ik heb toch maar een extra lengte besteld om in te frezen over de gehele lengte. Voor dat geld is het zonde om er later bij een project spijt van te hebben.
Zit ik met spanning te wachten op het pakketje om snel verder te gaan heb ik er over heen gekeken dat het niet op voorraad was... dat is balen zeg toen ik het mailtje las dat het binnen twee weken weer op voorraad zou zijn. naja afwachten maar.
 

Bartvdl

Actieve deelnemer
20 jun 2015
340
179
's-Hertogenbosch
Het is al weer even geleden, het duurde wat langer voordat de t-tracks binnen waren.
Ondertussen had ik niet stil gezeten en heb ik alle formica verlijmd en een aantal testjes gedaan hoe het frezen en boren in de formica gaat.

DSC_0274.jpg
DSC_0270_1.jpg
DSC_0271_1.jpgDSC_0272.jpg
DSC_0276.jpg

en toen kwam een van de lastigste dingen althans voor mij:p het infrezen van de insert.
De hoeken wilde ik in eerste instantie uitboren met een speedboor maar dat bleek bij de test geen succes te zijn.. helaas.
En toen heb ik ''mischien'' een beetje uit een impuls maar besloten de hoeken uit de losse pols uit te frezen, dat was wel een beetje zweten.
Het viel niet geheel tegen, de ene hoek wat strakker als de andere maar kon slechter uitpakken.

slechte hoek:
DSC_0278.jpg

goede hoek:
DSC_0277.jpg

Ik had er misschien wat langer na moeten denken over een beter methode maar dat is achteraf.
 

Bartvdl

Actieve deelnemer
20 jun 2015
340
179
's-Hertogenbosch
Het volgende was het in frezen van de tracks. met behulp van wat latjes heb ik wat geleiders gemaakt en in een aantal stappen de groeven gefreesd.

DSC_0280.jpgDSC_0277_1.jpg

DSC_0278_1.jpg
De ronde hoek recht uitsteken en de track vast schroeven
DSC_0279.jpg

Daarna de sleuven gefreesd en de geleider zo goed als afgemaakt.

DSC_0283.jpg

DSC_0284.jpg

DSC_0285.jpg
 

Bartvdl

Actieve deelnemer
20 jun 2015
340
179
's-Hertogenbosch
Dankjewel voor de complimenten :) ben er ook erg blij mee. Binnenkort lades maken en met behulp van de tafel direct handgreepjes proberen te maken
 

Bartvdl

Actieve deelnemer
20 jun 2015
340
179
's-Hertogenbosch
Een deel van de lades zijn al gemaakt, maar ik ben nu wat meer bezig met het kijken hoe ik de schakelaar wil gaan bouwen. Je hebt daar natuurlijk hele chique schakelaars voor van €50 + maar ik vroeg me af of het volgende ook kan.

Ik zou graag in me freestafel een stekkerdoos willen bevestigen en de kabel waarmee deze na het stopcontact gaat onderbreken en deze er tussen plaatsen.
https://www.baptist.nl/houtbewerker...s/onderdelen-en-toebehoren/aan-uit-schakelaar

is dit eigenlijk ook zo simpel als het klinkt en is het überhaupt mogelijk, want dan bestel ik hem snel.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.