Alles over de bijl.

Capricorn

Actieve deelnemer
5 apr 2016
151
0
Groningen.
Hallo iedereen,

Na aanleiding van een gedeelde interesse ontdekt in het oude nieuwe gereedschap onderwerp hier een nieuw topic over de bijl.

In de huidige samenleving van elektrisch gereedschap en kettingzagen eigenlijk niet meer relevant, waar het vroeger het meest onmisbare gereedschap was. Kun je nu je gehele leven door zonder ooit een bijl aan te raken. Ik persoonlijk vind dit jammer, het heeft iets romantisch als je bezig bent met een bijl. Een flinke tijd terug toen ik net mijn eigen bos had gekocht had trok ik voor het eerst met een bijl het bos in. Er moest enorm veel gedaan worden, honderden kleine sparren die geveld moesten worden om het bos weer te laten ademen en de bijl heeft mij nooit in de steek gelaten en is tot vandaag mijn meest belangrijke gereedschap. ik voel mij verbonden met het verleden en kan totaal opgaan in het moment want op dat moment bestaan alleen de bijl,jij en de boom waar je mee bezig bent. Na een hele dag werken met de bijl kan ik compleet voldaan gaan slapen en de volgende weer opnieuw beginnen. Maar genoeg reclame voor de bijl hier een foto van mijn verzameling:

017.jpg

In de foto:
GB american felling axe
WL scandinavian forest axe
Hultafors Bruks 0.9kg
GB small forest axe
GB hand axe
WL small hunters axe
Fiskars x17+x27
2cold steel tomahawks (tomahawks hebben een friction fit en bijlen zitten permanent vast.)
Opgeknapte bijl voor het vellen van bomen met alleen maak datum van 2000.
en een ochsenkopf dissel.

Verder heb ik nog deze bijlkoppen die ik nog moet voorzien van een steel:

018.jpg

1928 Sager Chemical
S&J sheffield Never Blunt #1
Black diamond walters 1kg.

Dit topic is bedoeld als verzameltopic voor van alles over bijlen: Foto's, discussie's.vragen of nieuwe aanwinsten wat je maar wil.

Dus @aloga kom er maar in met de foto's.

Met vriendelijke groet,

Capricorn.
 

aloga

Actieve deelnemer
1 mei 2015
104
1
Hallo iedereen,

Na aanleiding van een gedeelde interesse ontdekt in het oude nieuwe gereedschap onderwerp hier een nieuw topic over de bijl.

In de huidige samenleving van elektrisch gereedschap en kettingzagen eigenlijk niet meer relevant, waar het vroeger het meest onmisbare gereedschap was. Kun je nu je gehele leven door zonder ooit een bijl aan te raken. Ik persoonlijk vind dit jammer, het heeft iets romantisch als je bezig bent met een bijl. Een flinke tijd terug toen ik net mijn eigen bos had gekocht had trok ik voor het eerst met een bijl het bos in. Er moest enorm veel gedaan worden, honderden kleine sparren die geveld moesten worden om het bos weer te laten ademen en de bijl heeft mij nooit in de steek gelaten en is tot vandaag mijn meest belangrijke gereedschap. ik voel mij verbonden met het verleden en kan totaal opgaan in het moment want op dat moment bestaan alleen de bijl,jij en de boom waar je mee bezig bent. Na een hele dag werken met de bijl kan ik compleet voldaan gaan slapen en de volgende weer opnieuw beginnen. Maar genoeg reclame voor de bijl hier een foto van mijn verzameling:

Bekijk bijlage 47854

In de foto:
GB american felling axe
WL scandinavian forest axe
Hultafors Bruks 0.9kg
GB small forest axe
GB hand axe
WL small hunters axe
Fiskars x17+x27
2cold steel tomahawks (tomahawks hebben een friction fit en bijlen zitten permanent vast.)
Opgeknapte bijl voor het vellen van bomen met alleen maak datum van 2000.
en een ochsenkopf dissel.

Verder heb ik nog deze bijlkoppen die ik nog moet voorzien van een steel:

Bekijk bijlage 47855

1928 Sager Chemical
S&J sheffield Never Blunt #1
Black diamond walters 1kg.

Dit topic is bedoeld als verzameltopic voor van alles over bijlen: Foto's, discussie's.vragen of nieuwe aanwinsten wat je maar wil.

Dus @aloga kom er maar in met de foto's.

Met vriendelijke groet,

Capricorn.

Hallo allemaal
Voorlopig géén foto's , wel iets over oa BIJLEN .
Pasgeleden een leuk boek over hout gekocht , hierin word veel aandacht besteed aan de Skandinavische manieren van vellen - drogen - stapelen en stoken van hout .
Het boek :De man & het hout : van Lars Myting .
Jammer dat ik zo weinig verstand heb van computeren/fotograferen .
Ga straks een paar markten in België bezoeken , ik beloof dat ik alles wat maar enig zins met andere dan HTK bijlen te maken heeft en redelijk betaalbaar is zal aanschaffen .
Afgelopen najaar een workshop :Vers Hout : gevolgd en daar gereedschap ontdekt dat ik al jaren had , maar het gebruik ervan niet kende .
Heb ook nog enkele andere gereedschappen die voor vers hout gebruikt worden .
Nl kloof wiggen - kloofmes - froe/frou - duigenhouwer , denk dat dergelijke gereedschappen ook wel in deze rubriek thuis horen .
Mvrgr Adr
 

tom op eigen houtje

Actieve deelnemer
23 nov 2014
729
1
41
Rimburg
tomopeigenhoutje.webnode.nl
Hee dit is een topic naar mijn hart :)
heb zelf 10 jaar in de bosbouw gewerkt
en heb zelf ook leuke kettingzaag
maar toch geeft het me veel meer voldoening
om een stam te bewerken met een bijl
ik heb maar 1 mooi / goed bijl en dat is een oud kantrechtbijl uit de mijn wat ooit scheefgeslagen is
en dus erg moelijk in een steel te zetten was :)
ben altijd wel aan het uitkijken voor meer want wie kan er nu teveel bijlen hebben :)
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.277
215
't hoofd van Overijssel
Hallo allemaal
Voorlopig géén foto's , wel iets over oa BIJLEN .
Pasgeleden een leuk boek over hout gekocht , hierin word veel aandacht besteed aan de Skandinavische manieren van vellen - drogen - stapelen en stoken van hout .
Het boek :D De man & het hout van Lars Mytting .
Mvrgr Adr

9200000040281103.jpg


Dacht dat ik wel het een en ander wist van hout. Helaas na het lezen en herlezen van dit boek tot het bijna stuk was. Kan ik één conclusie trekken ben een echte beginner. Nooit geweten dat het belangrijk was de schors tijdens het stapelen naar boven of onder te leggen. Dat je hout kachels hebt en echt houtkachels. De manier van stapelen je af kan lezen wat voor een soort of man of vrouw bent. Ik schaam mij nu voor mijn houtstapel en dat heb ik nooit eerder gehad. En om niet off topic te gaan er staat ook een heel stuk in, wetenschappelijk onderbouwd, over bijlen.

Dit is onvervalste reclame, maar voor iedere hout bewerker een echte aanrader ook al heb je geen vuurplaats..................
 
Laatst bewerkt:

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Bijlen vind ik ook interessant, maar k ben een absolute beginner! Ik had 1 bijl, een of ander huismerk van de bouwmarkt, maar wel scherp geslepen. Vorige maand een bijltje gesmeed in Alkmaar, maar om eerlijk te zijn, dat was meer voor de lol dan dat er een heel bruikbaar product is ontstaan.

Bijlen werden vroeger overal voor gebruikt waar hout kleiner gemaakt moest worden. Niet alleen in het bos, voor de bouw of de brandstapel. Ook voor klein werk, in de meubelbouw, houten gebruiksvoorwerpen maken ed. De bijl was nooit ver weg. Maar het is wel een stuk gereedschap met een leerweg. Een plank smaller maken met een schaaf is makkelijk maar duurt lang. Doe het met een bijl en het gaat snel maar de kans op een mislukking is veel groter.
 

aloga

Actieve deelnemer
1 mei 2015
104
1
Bijlen vind ik ook interessant, maar k ben een absolute beginner! Ik had 1 bijl, een of ander huismerk van de bouwmarkt, maar wel scherp geslepen. Vorige maand een bijltje gesmeed in Alkmaar, maar om eerlijk te zijn, dat was meer voor de lol dan dat er een heel bruikbaar product is ontstaan.

Bijlen werden vroeger overal voor gebruikt waar hout kleiner gemaakt moest worden. Niet alleen in het bos, voor de bouw of de brandstapel. Ook voor klein werk, in de meubelbouw, houten gebruiksvoorwerpen maken ed. De bijl was nooit ver weg. Maar het is wel een stuk gereedschap met een leerweg. Een plank smaller maken met een schaaf is makkelijk maar duurt lang. Doe het met een bijl en het gaat snel maar de kans op een mislukking is veel groter.

Hallo bijlvrienden
Van morgen de zon op zien komen in België .
Drie markten afgelopen , de eerste was gelijk raak , zes bijltjes gevonden , waarvan één ongebruikt met een mij onbekend merk met een vogel , één met een goede steel en met een merkteken van (tweede wereldoorlog?) tw W.G.H 1943 met een pijltje .
Dan een klein zgn (breedbijltje) met een onleesbaar merk en een merkloos bijltje met hamerkop en nageltrekker , mogelijk ook militair .
Dan twee door het leven getekende bijltjes die op/aan gelast zijn , de steeltjes zijn over het algemeen slecht .
Verder twee holtdown's , drie stuks klompenmakersmessen , vier spookschaafjes in niet zo geweldige conditie .
Een Sorby vermetgutsje een wetsteen voor de zeis en een gereedschapskist voor een scheepstimmerman .
Ook nog een rooiijzer/rooihaak voor een leidekker en een soort van slagmes/snoeisabel om heggen ed te snoeien .
Foto's volgen .
Mvrgr Adr
 

markvanzee

Actieve deelnemer
4 okt 2011
469
1
langerak
leuk topic, heb zelf ook een bijl van GB en nog een paar bijlkoppen, 1 van true temper en 3 verschillende kantbijlen.

laat je zo'n bijlkop van sager chemical overkomen vanuit amerika of zijn die in europa ook te vinden? naar mijn weten werden die voornamelijk gebruikt bij de grote redwoods te vellen.
 

Rob van Rotterdam

Actieve deelnemer
16 okt 2010
142
2
Capricorn,
ik deel je interesse voor bijlen en voor het handmatig bewerken van hout zonder gebruik te maken van motoraangedreven kettingzagen. Het is heerlijk om zo in stilte buiten in het bos bezig te zijn. Als je met handgereedschap in het bos werkt hoor je af en toe ook nog eens een vogel fluiten en ook dat geluid maakt onderdeel uit van natuurbeleving. Dat boek van Mytting heb ik. Ik was zelfs de eerste die er bij Bol.com een review over plaatste.
Eén ding, wellicht off-topic: over het uitdunnen van bos om het 'te laten ademen,' zoals je schrijft, lees ik in een ander lezenswaardig boek enige kanttekeningen. Ik bedoel het boek 'het verborgen leven van bomen,' van Peter Wohlleben.
Wat mij betreft is dit boek ook een aanrader.
Hartelijke groet,
rob
 

Capricorn

Actieve deelnemer
5 apr 2016
151
0
Groningen.
leuk topic, heb zelf ook een bijl van GB en nog een paar bijlkoppen, 1 van true temper en 3 verschillende kantbijlen.

laat je zo'n bijlkop van sager chemical overkomen vanuit amerika of zijn die in europa ook te vinden? naar mijn weten werden die voornamelijk gebruikt bij de grote redwoods te vellen.

mocht je ooit van de true temper af willen dan weet je mij te vinden:)

Ja de sager 1928 heb ik via ebay kunnen krijgen via verkopen christine44troy: http://www.ebay.com/usr/christine44troy

Capricorn,
ik deel je interesse voor bijlen en voor het handmatig bewerken van hout zonder gebruik te maken van motoraangedreven kettingzagen. Het is heerlijk om zo in stilte buiten in het bos bezig te zijn. Als je met handgereedschap in het bos werkt hoor je af en toe ook nog eens een vogel fluiten en ook dat geluid maakt onderdeel uit van natuurbeleving. Dat boek van Mytting heb ik. Ik was zelfs de eerste die er bij Bol.com een review over plaatste.
Eén ding, wellicht off-topic: over het uitdunnen van bos om het 'te laten ademen,' zoals je schrijft, lees ik in een ander lezenswaardig boek enige kanttekeningen. Ik bedoel het boek 'het verborgen leven van bomen,' van Peter Wohlleben.
Wat mij betreft is dit boek ook een aanrader.
Hartelijke groet,
rob

Fijn om te horen, wanneer je bezig bent met een bijl ben je ook veel meer met de natuur aan het werken naar mijn gevoel dan wanneer je alles verstoort met de kettingzaag. Natuurlijk gebruik ik de kettingzaag erg graag voor brandhout bijvoorbeeld want om dat op de oude manier te doen met de tweemans zaag is ook erg vermoeiend en tijdrovend maar er gaat niks boven de bijl.
 

Lars.

Post veel
26 nov 2014
848
63
Thuis
Toch ook maar even mijn bijlen laten zien, hoe oud ze zijn weet ik niet en ik gebruik ze ook nooit maar leuk vind ik ze wel:)
SAM_5609.jpg

De steel van de grote bijl heeft nog wel wat aandacht nodig, deze is ook niet origineel.
SAM_5610.jpg
Het kleine bijltje blijft een apart ding...
SAM_5611.jpg
Een rare knik bij de steel en een platte achterkant... zou een kantbijltje geweest zijn??
 
P

Pel

Guest
Nou Ernest, dat is een hele mooie serie bijlen, wat is de functie van de bijl rechts boven, het vogelbek model, zo'n model heb ik nog nooit eerder gezien?

Groet Pel.
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Zo ver als ik het begrijp is dat klein bijl van Lars geen kantbijl in de zin van het kantrechten van en stam of bewerken van een plank of iets dergelijk, maar is op de ene of andere manier door de wijnboer gebruikt om zijn druiven planten te onderhouden. Die bijlen zie je bijna alleen in Duitsland en Frankrijk.
Prachtige verzameling, prachtige goosewing ook trouwens, als ik die ooit vind gaat die ook mee naar huis.

Welke bedoel je met goosewing?

Leuk, zo'n verzameling.

Ik heb er nu vier, waarvan de nieuwste zelf gesmeed is van damast. Daar moet nog een steel aan en dan neem ik wel een keer een foto.

Toevallig krijg ik binnenkort een bijl terug van de smid in Frankrijk. Hij was er voor reparatie en de vraag was een nieuw koolstof stalen snij er op lassen of de oude weer uitsmeden. Ik heb voor dat laste gekozen en wat blijkt? Tot mij en de smidse zijn verassing was dat oorspronkelijke snijkant van damast staal. Ik vind het ook vreemde en wacht tot ik die weer in handen hebben.

Nou Ernest, dat is een hele mooie serie bijlen, wat is de functie van de bijl rechts boven, het vogelbek model, zo'n model heb ik nog nooit eerder gezien?

Groet Pel.

Die is een bijl gebruikt door de kuiper om de duigen te bewerken of door de houten dakleien maker om shingles te bewerken zoals ik het doet.
 

aloga

Actieve deelnemer
1 mei 2015
104
1
Mooi boek over damaststaal .
Manfred Sachse :DAMASZENER STAHL: Mythos - Geschichte - Technik - Anwendung .
Heel mooi boek in Duits , er staat géén isbn nr in , mogelijk in eigen beheer uitgegeven .
Hoewel het hoofdzakelijk over zwaarden - messen - krissen en geweren gaat komen er ook enkele BIJLEN in voor .
Omdat er hier nogal over damaststaal gesproken word denk ik dat dit boek ook wel in deze topic thuishoort .
Mvrgr Adr
 

aloga

Actieve deelnemer
1 mei 2015
104
1
Merken - Benamingen

Mooi boek over damaststaal .
Manfred Sachse :DAMASZENER STAHL: Mythos - Geschichte - Technik - Anwendung .
Heel mooi boek in Duits , er staat géén isbn nr in , mogelijk in eigen beheer uitgegeven .
Hoewel het hoofdzakelijk over zwaarden - messen - krissen en geweren gaat komen er ook enkele BIJLEN in voor .
Omdat er hier nogal over damaststaal gesproken word denk ik dat dit boek ook wel in deze topic thuishoort .
Mvrgr Adr

Bij het MOT Grimbergen is veel kennis over Merken en benamingen van diverse gereedschappen wo bijlen .
Via ID - DOC is te zoeken op vorm - naam en gebruiker .
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.