Werkbank materiaalkeuze

cverkooyen

Actieve deelnemer
25 okt 2015
129
0
Goede morgen!

Binnenkort wil ik gaan beginnen onze schuur anders in te delen. Helaas moet ik mijn schuur delen met de rest van de familie en met twee kinderen komt daar een hoop rotzooi aan fietsjes etc. bij. Het plan is om tegen de achterwand over de hele breedte een werkbank te maken. Onze schuur is 2 meter breed, over de gehele breedte wil ik lades maken (4 lades breed en 4 hoog) daarboven het werkblad en daar weer boven nog wat opbergruimte.

IMG_20160507_083746.jpg

De muren zijn opgebouwd uit één laag bakstenen. Zou ik voor dit meubel gewoon underlayment kunnen gebruiken doordat het hier alleen wat vochtig zou kunnen worden? Of zijn er beter alternatieven die ook nog betaalbaar zijn? Alvast bedankt voor het meedenken!
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.537
Kijk op marktplaats voor een massief multiplex deur. Ze zijn goed watervast en gebruikt heel betaalbaar.
 
P

Pel

Guest
Niels, het is zaak om de beperkte ruimte optimaal te benutten, wat jezelf voorsteld is m.i. een goed idee, hou er met de lades rekening mee met wat er in komt i.v.m hoogte van de lade. Boven de werkbank zou je gebruikte keukenkastjes kunnen nemen, spullen die de kinderen nauwelijks gebruiken zou je via een soort van takelsysteem aan het plafond kunnen hangen, Aldi maakt regelmatig reclame van een fiets ophang systeem. Ik zou eerst beginnen met het schuurtje uitruimen, en dan sorteren wat weg kan, en wat een ander plek kan krijgen, zodat je zoveel mogelijk ruimte in het schuurtje over houd, succes ermee.

Groet Pel.
 

cverkooyen

Actieve deelnemer
25 okt 2015
129
0
Daar heb je zeker gelijk in mbt hoogtes van laden. Het lijkt erger op de foto dan het is in werkelijkheid =)
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Ik zou inderdaad eerst even flink opruimen zodat je een goed idee hebt van de ruimte die overblijft en maak daarna bijv een schets van de ruimte.
Wat ook soms wel handig kan zijn is het uitknippen van kranten op ware grootte van je kastjes of werkbank en neerleggen of aan de muur plakken, dat geeft je een goed idee hoe je een kleine ruimte zo efficiént mogelijk indeelt.
Het idee van multiplex van chevy zou ik ook aan denken.
Aangezien je ruimte beperkt is zou ik denken aan een opklapbare werkbank en daarnaast bijv een ladeblok op wieltjes wat je makkelijk even in de hoek rijdt als het in de weg staat.
Hier is een idee voor een opklapbare werkbank; https://www.youtube.com/watch?v=aJKBsCs7ZFk
Hier nog meer werkbanken om ideëen op te doen; https://www.youtube.com/results?search_query=workbench
Aangezien het wel vochtig kan worden in de schuur zou ik wel alles wat je maakt afwerken met olie of lak.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Maar is underlayment met bijvoorbeeld lijnzaadolie dan een goed idee?

Tuurlijk kan dat, maar het is niet zo gebruikelijk, ook op youtube zie je dat eigenlijk ook niet zo ongeveer.
Ik vind zelf underlayment niet zo lekker om mee te werken behalve als vloer dan.
Kan natuurlijk niet in je portemonnee kijken maar als je een werkbank maakt waar je jaren mee doet zou ik een paar tientjes meer voor materiaal geen probleem vinden.
Multiplex lijkt me ook wat beter als in een schuur het vochtgehalte nog wel'ns kan verschillen.
 

cverkooyen

Actieve deelnemer
25 okt 2015
129
0
Het is jammer dat het dan gelijk zoveel voudig duurder word. 30 euro per 18mm plaat ga je dan bij lange na niet halen
 

cverkooyen

Actieve deelnemer
25 okt 2015
129
0
Ik ben weer een stapje verder met de ideeën voor mijn schuur waarbij ik jullie advies graag wil hebben. Ik wil tegen de achterwand, over de volledige breedte, twee planken ophangen. Die planken worden 50 cm diep en moeten stevig worden uitgevoerd omdat mijn afkortzaag en nog wat zwaar spul erop komt staan.

Hoe kan ik dit het beste ophangen. Ik zat zelf te denken om met balkdragers op de linker en rechtermuur eerst twee balken van 50x70(x270) te plaatsen waar de onderste plank op rust. De bovenste plank kan op een zelfde manier of bijvoorbeeld met verticale planken bevestigd aan de onderste.

Is dit de meest handige manier? Vanwege de belasting durf ik geen kastophanging te gebruiken zoals bij keukenkastjes of is mijn angst onzin?
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
8882788696094_8711247833307_1_119030_tif_picture_220Wx220H[1].jpg
Ik gebruik deze met ongeveer 1 meter tussenruimte, je kan ze ook in kleur in meerde maten en prijzen bij veel zaken kopen.
Het kan soms handig zijn (ook met monteren) dat je de schuine staander kan uitnemen.
Mvg, :).
 

cverkooyen

Actieve deelnemer
25 okt 2015
129
0
Het nadeel van die beugels is dat het schuine deel boven het werkblad zit waardoor je je hoofd kan stoten =)
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.402
295
omgeving Rotterdam
Bekijk bijlage 54230
Ik gebruik deze met ongeveer 1 meter tussenruimte, je kan ze ook in kleur in meerde maten en prijzen bij veel zaken kopen.
Het kan soms handig zijn (ook met monteren) dat je de schuine staander kan uitnemen.
Mvg, :).
Deze plankdragers heb ik in onze garage gemonteerd. Zeer flexibel en door hoh afstand te varieren ook draagkrachtig. De grote dragers zijn iets van 30/35 lang. Het vinden van een passende lange en korte schroeven om de dragers aan de plank van te maken kost wat tijd.
Mijn ouders hadden 30 jaar geleden al het huis volhangen met dit systeem.
 

Bijlagen

  • plank dragers.jpg
    plank dragers.jpg
    93,5 KB · Weergaven: 645

Arthurdeboer

Actieve deelnemer
14 apr 2016
283
0
Doetinchem
hou aub met je ontwerp rekening met een terugvallende plint van ongeveer 10 cm hoogte, anders sta je de hele tijd voorover gebogen omdat je met je tenen tegen de kast aan staat.
succes met je ontwerp en het bouwen!
 

cverkooyen

Actieve deelnemer
25 okt 2015
129
0
hou aub met je ontwerp rekening met een terugvallende plint van ongeveer 10 cm hoogte, anders sta je de hele tijd voorover gebogen omdat je met je tenen tegen de kast aan staat.
succes met je ontwerp en het bouwen!

Bedankt voor de tip. Ik noem het wel werkbank maar ik gebruik het vaker als opberg plek voor spullen waar ik mee bezig ben. Als ik iets maak dan sta ik altijd buiten met een workmate / schragen. Daarom maak ik de laden onder het werkblad tot de grond
 

cverkooyen

Actieve deelnemer
25 okt 2015
129
0
Het is uiteindelijk toch multiplex geworden! Ik ben bezig om een Jay Bates style achtige opslag te maken. Uiteindelijk word het 3 kasten breed. Ik ben nu bezig met de eerste kast zodat ik de spullen uit de stellingkast kwijt kan.IMG_20170404_193813.jpg

Ik heb rampa moeren met stelschroef om de kast te kunnen stellen
IMG-20170329-WA0003.jpg

Boven de nieuwe kasten heb ik extra planken gemaakt om bijvoorbeeld de afkortzaag op te bergen
IMG-20170322-WA0000.jpg

Uiteindelijk komt er ook een bord achter de kastjes om gereedschap op te hangen.
 
Laatst bewerkt:
P

Pel

Guest
Ziet er goed uit, de voldoening dat je het zelf hebt gemaakt zal je al een kik geven denk ik.

Groet Pel.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.