Hoe te drogen?

Koekie1982

Actieve deelnemer
25 aug 2014
79
1
Hallo allemaal. Ik heb van de week bij Eug3ne een mooie schijf eik opgehaald. Geweldig mooi en groot stuk hout! Het koste wat moeite en kracht maar hij paste in de auto. (Aanhanger was stuk...). Gelukkig kwam het ook weer uit de auto. Eug3ne heel erg bedankt nog!! De lineaal op de foto is 30 cm lang!

Nu wil ik het laten drogen in de schuur (1 a 2 jaar). Ik wil het insmeren met houtlijm. Is dit ook het beste of zijn er andere, mogelijk betere manieren om het drogen geleidelijk te laten verlopen? En maakt het nog uit of ik het op zijn kant heb staan of plat? Momenteel ligt het plat op 2 latten. Maar zoals op de foto te zien is neemt het op zijn kant minder ruimte in.
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    21,7 KB · Weergaven: 249
  • image.jpg
    image.jpg
    24 KB · Weergaven: 244

Capricorn

Actieve deelnemer
5 apr 2016
151
0
Groningen.
Ik wrijf het in met een eigen gemaakte wax (1deel bijenwas 1 deel kokosolie en een flinke eetlepel olie).

Wat je ook gebruikt je wil ervoor zorgen dat het vocht er zo langzaam mogelijk uitgaat om scheuren te voorkomen.
 

rik ruig

Actieve deelnemer
21 okt 2013
160
39
er is ook een vochtvervanger te koop , ze gebruiken dit om scheepswrakken te conserveren , daar leg je het een poosje in , dit materiaal vervangt het vocht in de celstructuur en voorkomt vervorming en scheuren
 

rik ruig

Actieve deelnemer
21 okt 2013
160
39
het is een vloeistof , ik kocht het jaren terug , toen ik nog heeeel veel hout draaide in Engeland via zo'n heerlijke catalogus waarin alles wat je op het gebied van hout kon kopen .
Ik ben al de hele avond aan het nadenken hoe dat spul nu toch heette , maar ja , 50 geweest en dan word de harde schijf even wat minder .
Maar het voldeed prima , ik heb er menig stuk gouden regen en taxus in heel rap tempo mee kunnen draaien .
 

CorK

Nieuw lid
19 apr 2015
3
0
informeer eens bij het RISA in lelystad conserveren er momenteel een schip mee
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.239
655
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
PEG / polyethyleenglycol. Het molecullgewicht is natuurlijk wel van belang, en dat weet ik niet.
Wel heb ik diverse keren gelezen dat de afwerking daarmee na het drogen minder gemakkelijk is.
Bij een scheepswrak niet belangrijk, voor je tafel natuurlijk wel...
 

rik ruig

Actieve deelnemer
21 okt 2013
160
39
[h=2]Pentacryl lijkt inderdaad het zelfde spul , maar wel een pak duurder dan dat ik voor ogen had , maar wat ik in de foto zie is exact de zelfde methode , en wat ik lees is de zelfde werking .
Ik meen dat ik indertijd een 4 pond per liter betaalde , maar ja inflatie he ....
[/h]
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.