Wat zouden jullie voor lintzaag kiezen

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
Hey hallo ik wil binnenkort mij. Eerste lintzaag aanschaffen
Hij moet niet te groot ook niet te klein zijn
Met een minimale zaag hoogte van 15 cm
Waar ga ik hem voor gebruiken
Kleine stammetjes herzagen
Fineer zagen
En gebogen werk wat met de decopeerzaag niet lukt
Ik heb op het oog
De dewalt dw 876
Of de makita Lb 1200 f
Zijn er mensen die advies kunnen geven
Of zijn er mensen die dezelfde machine in huis hebben en hun ervaringen willen delen
Alvast dank voor jullie reacties
Mvg Leroy
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Ik heb een meber 320p met een zaaghoogte van 17,5 cm, die kom je nog wel 'ns tweedehands voor een leuk prijsje tegen.
Ook een hbm 350 of een Metabo/electrabeckum, Scheppag met wielmaten 300 a 400 mm zijn allemaal goed.
Zoiets kan je rustig tweedehands kopen want een lintzaag is een eenvoudige machine.
Kijk wel of ie goed rustig rond loopt anders heb je kans dat je meteen aan lagers vervangen zit, da's trouwens niet duur hoor.
Tussen de 2 en 400 euro afhankelijk van de wielmaat moet wel lukken.
Ik heb de HBM 350 profi uitvoerig bekeken en maakt een hele goede indruk, zaaghoogte 22,5 cm en veel tevreden gebruikers op het forum.
Is een stuk goedkoper dan deWalt als je nieuw wilt kopen
Paar zaaglinten van Tufsaws, breed voor schulpen en smal voor de bochten en je kan van alles doen.
 

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
Bedankt voor je reactie
Ik ben vooral op zoek naar een kleine kracht patser die mobiel is
Ik heb geen wereld grootste werkplaats dus hij zal ook weleens naar buiten gereden moeten worden
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Bedankt voor je reactie
Ik ben vooral op zoek naar een kleine kracht patser die mobiel is
Ik heb geen wereld grootste werkplaats dus hij zal ook weleens naar buiten gereden moeten worden

Ik heb een schuur van 2 bij 3 dus waarschijnlijk niet veel groter dan jouw werkplaats.
Ik heb onder m'n meber een onderstel met wieltjes gemaakt waarvan 2 een rem hebben.
Normaal staat hij in de hoek en als ik ga zagen verrijd ik 'm aan de kop van de werkbank.
Ik heb het onderstel zo gemaakt dat mijn zaagblad dan een 1/2 cm boven m'n werkbank komt zodat m'n werkbank een verlengstuk van m'n tafel van de lintzaag vormt, zo kan ik ook lange planken zagen op de lintzaag want ik heb geen plek voor en een lintzaag en een zaagtafel.
 
Laatst bewerkt:

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.073
2.598
Er staat nog een mooie huvema voor 125 euro op marktplaats. Kun je een verhogingsset voor kopen zodat je een grotere doorlaat krijgt.
 

Ad Beumer

Actieve deelnemer
4 aug 2011
322
24
Gewoon uit nieuwsgierigheid: heb je nog een tweedehands Inca overwogen? 15cm haalt hij (net), fineer zagen doet hij perfect, stammetjes herzagen is geen enkel probleem.
De mijne staat vastgeschroefd op een karretje dus dat is nu wat lastiger, maar anders pak ik hem met 1 hand op en loop zo de trap op en af.
Het vermogen is wel wat minder dan de genoemde Dewalt en Makita.
 

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
Hey hallo bedankt voor de reacties
Maar ik wil eigenlijk een machine waar ik zo mee kan beginnen
Als je een tweede hands koop is er altijd wel weer wat werk aan
En ik ben niet erg technisch
Dus als je je dan weer moet gaan sleutelen is het plezier weer gauw weg
Tuurlijk een onderstel zelf maken is een optie
Mijn werkplaats is 3x5 meter
Willem zou jij eens een foto kunnen maken van jouw indeling van je werkplaats
Verder zijn er bijna geen reviews
Van de makita en de dewalt te vinden
Het is dus moeilijk om een goeie keuze te maken
Of zouden beide machines van goede kwaliteit zijn
Mvg Leroy
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.444
538
Op dit forum staat heel wat over de Makita. Verdeelde reacties. Onlangs heeft een forumlid ( zoeken op dit forum) zijn exemplaar na een paar uur teruggestuurd wegens overdreven veel trillingen. Er zijn ook forumleden die zeer positief zijn over deze machine.

Indien je het ernstig meent: overweeg een Hammer. Dan heb je een totaal andere klasse, zeker voor wat stabiliteit betreft

groeten,
Ornament
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Met mijn tweedehandse kon ik ook zo beginnen (op een paar zaaglinten na dan)
Ja als je geld over hebt dan moet je het doen maar ik vind 7 of 800 euro meer uitgeven om gelijk te beginnen een boel geld.
Al de merken die genoemd zijn in dit topic zijn allemaal geschikt voor het betere hobbywerk en licht professioneel en ja, als je veel geld hebt dan koop je een Hammer.
Elke tweedehandse lintzaag van een redelijk merk kan je kopen als je zorgt voor goede zaaglinten., het steekt niet zo nauw.
Eventueel vraag je of een forumlid bij jou in de buurt die er verstand van heeft of hij mee wil kijken.
Ik heb maar even een paar foto's gemaakt op jouw verzoek, zo zie je dat ik echt met de ruimte moet schipperen en dan ligt het handgereedschap zoals beitels, schaven en japanse zagen nog in een kast in huis.

Hier met fiets

P1000736 [800x600].jpg

Hier zonder fiets

P1000737 [800x600].jpg

Hier m'n lintzaag

P1000738 [800x600].jpg

onder m'n werkbank nog meer gereedschap

P1000741 [800x600].jpg

En nog meer machines achterin

P1000742 [800x600].jpg

m'n hout zo hoog mogelijk

P1000739 [800x600].jpg

en naast de deur tegen de muur plus nog wat klemmen en nog een afkortzaag

P1000740 [800x600].jpg
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.