Fijn gezaagde veilingkantjes

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.277
215
't hoofd van Overijssel
In mijn project "Ha Buur" moet ik honderden meters veilingkantjes maken. Frees is te glad omdat het hout ook fijn bezaagd is wil ik de kantjes ook een beetje ruw hebben.

Zit te denken aan een klein handcirkelzaagmachientje van marktplaats (- € 50) en daarop een geleider te maken van underlayment die tegen de balk aan loopt. Alleen draait de zaag altijd net verkeerd om , in verband met de positie van de electro motor, en leg je de zaag met de smalle kant van het blad op het hout. Dus moeilijk om in heel lang in balans te houden.

Fijngezaagde vellingkant.jpg

Is er misschien een andere mogelijkheid met een bot freesje of zie ik iets simpels over het hoofd. Heb Essen en Robinia waar de kantjes aan moeten
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
707
Enschede, Twente
Als je aan de plaat links een haakse strook bevestigt, kun je de onderste velling makkelijk maken & dus ook de bovenste als de boel op de kop is. Je drukt dan op de haakse strook en tegen de kant, waardoor het beter in balans is.
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.271
167
Halverwege Utrecht en Amsterdam
als je zaag diep genoeg komt hoeft dit geen probleem te zijn, je begint door de metlen plaat te vergroten vaaraol richting de smalle kant door een plaat tegen de onderkant van de cirkelzaag vast te makendaaronder zet je waar je zaag door de plaat heenkomt nog een dikte plaat materiaal, die als aanslag dient tegen de voorkant van de plank, dan is hij wel goed op zijn plek te houden en meters maken is geen probleem...
Nadat je de plaat en strook erop hebt gezet laat je het blad erin zakken zodat je blad er in komt te staan en dan haal je hem een stukje terug zodat hij alleen de te zagen rand nog raakt.

Hoop dat je snapt wat ik bedoel, anders maak ik wel ff een tekeningetje.
 

tuoh

Oud hout
Ik zou wel weten wat kiezen:D Gewoon met een handschaaf(je), redelijk grof instellen en met één of twee passen over de scherpe kanten heb je een enigszins ruw aanvoelend kantje. Hoef je niet constant in het lawaai en rondvliegend stof te staan, het kost veel minder moeite en is bijna even snel.
 

ferdydesmet

Actieve deelnemer
18 dec 2014
355
80
Breda
En kies je toch machinaal, dan gewoon een elektrische schaaf. Als je het 'ruwer' wil laten ogen kun je op sommige delen een de schaaf er een keer extra overheen halen. Wordt ook veel bij balkhout gedaan dat oud moet lijken. Dat noemen ze volgens mij disselen.

Edit: of zoiets misschien? https://youtu.be/CUPtViS9qL8
 
Laatst bewerkt:

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.277
215
't hoofd van Overijssel
Decoupeerzaag met geleider?

De zaagsnelheid en daarmee de aanvoersnelheid is te laag. Denk ook niet zo stabiel als een handcirkelzaag.

Als je aan de plaat links een haakse strook bevestigt, kun je de onderste velling makkelijk maken & dus ook de bovenste als de boel op de kop is. Je drukt dan op de haakse strook en tegen de kant, waardoor het beter in balans is.

als je zaag diep genoeg komt hoeft dit geen probleem te zijn, je begint door de metlen plaat te vergroten vaaraol richting de smalle kant door een plaat tegen de onderkant van de cirkelzaag vast te makendaaronder zet je waar je zaag door de plaat heenkomt nog een dikte plaat materiaal, die als aanslag dient tegen de voorkant van de plank, dan is hij wel goed op zijn plek te houden en meters maken is geen probleem...
Nadat je de plaat en strook erop hebt gezet laat je het blad erin zakken zodat je blad er in komt te staan en dan haal je hem een stukje terug zodat hij alleen de te zagen rand nog raakt.

Hoop dat je snapt wat ik bedoel, anders maak ik wel ff een tekeningetje.

Beide opmerkingen maken er iets van dat ik denk..................... volgens mij gaat het zo lukken. Zaag mooi ingepakt. Even aan zien wat er gebeurt met het zaagstof, dat is het enige wat ik nu zo kan bedenken. En de zaag is mooi beschermt en dus lekker veilig. Het blauwe iets van 18 mm underlayment en of betonplex. Ga morgen een is op zoek naar een goedkope zaag, lekker licht in gewicht en met mogelijkheden. Mischen de GaPpKa iets met bonnetjes scoort altijd lekker.

fijngezaagde kantjes ZAAG GELEIDER.jpg

Ik zou wel weten wat kiezen:D Gewoon met een handschaaf(je), redelijk grof instellen en met één of twee passen over de scherpe kanten heb je een enigszins ruw aanvoelend kantje. Hoef je niet constant in het lawaai en rondvliegend stof te staan, het kost veel minder moeite en is bijna even snel.

Ja lekker met een paar honderd meter kantjes te gaan. Nu kan ik het delegeren aan iemand die redelijk vertrouwd is met een machine.

En kies je toch machinaal, dan gewoon een elektrische schaaf. Als je het 'ruwer' wil laten ogen kun je op sommige delen een de schaaf er een keer extra overheen halen. Wordt ook veel bij balkhout gedaan dat oud moet lijken. Dat noemen ze volgens mij disselen.

Edit: of zoiets misschien? https://youtu.be/CUPtViS9qL8

Wil het dan weer wat strakker dan de oude verweerd look. Meer in de trand van het oude snijwerk (voegewerk) waarbij de kroming van de stenen werd gemarkeerd. Al het hout is ook niet strak uitgelijnd dus met een strak, fijnbezaagd, veilingkantje hoop ik wat rechtere lijnen in het hout te krijgen. Gelukkig hoeft het tegenwoordig allemaal niet zo strak meer. Dankzij de steigerhout en teak tafel cultuur van de laatste jaren.

Allemaal bedankt voor de ideeën. Komt zeker een vervolg hoe het uiteindelijk allemaal uitpakt.
 

Ad Beumer

Actieve deelnemer
4 aug 2011
322
24
Ik zou wel weten wat kiezen:D Gewoon met een handschaaf(je), redelijk grof instellen en met één of twee passen over de scherpe kanten heb je een enigszins ruw aanvoelend kantje. Hoef je niet constant in het lawaai en rondvliegend stof te staan, het kost veel minder moeite en is bijna even snel.
Ik weet niet zeker of ik het hier helemaal mee eens ben, het kan zomaar zijn dat een handschaaf sneller gaat. De te verwerken lengte blijft gelijk maar het gereedschap is een stuk lichter en je hebt geen gedoe met snoeren, batterijen, gehoorbescherming, enzovoort.

Ja lekker met een paar honderd meter kantjes te gaan. Nu kan ik het delegeren aan iemand die redelijk vertrouwd is met een machine.
Na vijf minuten uitleg en vijf meter kantjes is die iemand ook redelijk vertrouwd met een handschaaf. Het enige risico is dat die persoon het leuk gaat vinden en je met een partij te dunne latjes blijft zitten.
:p
 

Okke

Actieve deelnemer
29 mei 2010
521
15
Hier bij de (fijngezaagd robinia) buurtboomvlonder hebben we ook de vellingkantjes geschaafd. Is weinig werk en iedereen kan het.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Ik zou zeker voor een handschaafje gaan. Dan kan je mensen bij het project betrekken die anders maar staan toe te kijken. Of enkele kinderen/jongeren. Je kan dan meteen de liefde voor hout mee geven.
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.277
215
't hoofd van Overijssel
Net een Bosch Cirkelzaag PKS40 voor € 72,-- nieuw in doos kunnen kopen inclusief gratis thuisbezorgen.

[h=3]Technische gegevens[/h]
Opgenomen vermogen850 W
Afgiftecapaciteit530 W
Nom-Ø cirkelzaagblad130 mm
Cirkelzaagblad boorgat-Ø20 mm
Onbelast toerental5.300 min-1
Geleideplaat135 x 260 mm
BeschermkapKunststof
Machinegewicht2,6 kg
Zaagdieptebereik bij 90°0 – 40 mm
Zaagdieptebereik bij 45 °0 – 26 mm
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.277
215
't hoofd van Overijssel
Ik zou zeker voor een handschaafje gaan. Dan kan je mensen bij het project betrekken die anders maar staan toe te kijken. Of enkele kinderen/jongeren. Je kan dan meteen de liefde voor hout mee geven.

De liefde voor hout krijgen ze nu al met hun zit/speelboom die ze koesteren. Ook de jeugd alle jaarringen laten tellen van de bomen, fanatiek dat ze waren. En ik dacht dat de bomen in 1970 geplant waren. Enkele bleken ongeveer tien jaar ouder te zijn en overgeplant te zijn van een stukje verder. Kon weer bevestigd worden door de ouderen in de straat. Nee komt allemaal wel goed met onze jeugd..........
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.277
215
't hoofd van Overijssel
Eind van de morgen een enorme doos met een klein zaagmachinetje, rest van de verpakking was lucht.

Eerst maar eens de grote en de kleine naast elkaar gelegd.

IMG_0001-010.jpg

Doordat de zaagdiepte beperkter is dan verwacht maar 9 mm er onder geschroefd.

IMG_0002-009.jpg

Probleem is dan dat je niet van die korte schroefjes hebt. Haakse slijper en afvijlen. Haakse geleider er op geschroefd.

IMG_0003-009.jpg

Test geslaagd voor mij. Doordat er een holle kroming in de balk zit wordt de vellingkant kleiner. De lijn van de vellingkant maakt dus visueel uiteindelijk de balk rechter.

IMG_0008-007.jpg

Kopse kant lukt ook makkelijk.

IMG_0004-009.jpg

Haakse geleider was net te hoog dus even het andere zaagje er langs gehaald

IMG_0009-008.jpg

Nu lijken ze bijna op elkaar wat betreft de grote.

IMG_0010-008.jpg
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.277
215
't hoofd van Overijssel
Eind van de morgen een enorme doos met een klein zaagmachinetje, rest van de verpakking was lucht.

Eerst maar eens de grote en de kleine naast elkaar gelegd.

Bekijk bijlage 47838

Doordat de zaagdiepte beperkter is dan verwacht maar 9 mm er onder geschroefd.

Bekijk bijlage 47839

Probleem is dan dat je niet van die korte schroefjes hebt. Haakse slijper en afvijlen. Haakse geleider er op geschroefd.

Bekijk bijlage 47840

Test geslaagd voor mij. Doordat er een holle kroming in de balk zit wordt de vellingkant kleiner. De lijn van de vellingkant maakt dus visueel uiteindelijk de balk rechter.

Bekijk bijlage 47841

Kopse kant lukt ook makkelijk.

Bekijk bijlage 47842

Haakse geleider was net te hoog dus even het andere zaagje er langs gehaald

Bekijk bijlage 47843

Nu lijken ze bijna op elkaar wat betreft de grote.

Bekijk bijlage 47844
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
De vellingkanten op getoonde foto's zijn ook wel wat groot om met een handschaaf te doen, tenminste als je vlot wilt werken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.