Salontafel van licht hout olien?

texaslex

Nieuw lid
5 mei 2016
1
0
Hallo,

Recentelijk heb ik bij bol.com onderstaande salontafel aangeschaft:

DSC_0015.jpg

https://www.bol.com/nl/p/laforma-me...urel/9200000025957491/#product_specifications

In de bijgeleverde onderhoudsinstructie wordt gesproken over de noodzaak om de tafel bij ontvangst en vervolgens ieder half jaar te olien met Teak, Linseed of Danish Oil. Ik kan nergens terugvinden wat voor soort hout het precies betreft. Mijn persoonlijke ervaring met olien is dat het hout meestal een stuk donkerder wordt en dit wil ik graag voorkomen, omdat we de tafel juist gekozen hebben vanwege het lichte hout.

Kunnen jullie mij adviseren over welke olie en behandeling ik het beste kan toepassen of dat het wellicht beter is om de tafel ongemoeid te laten? Zoals aangegeven zou ik het zonde vinden als de tafel een stuk donkerder wordt.

Met vriendelijke groet,
Alex
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.496
344
Torhout, België
Die vraag is hier nog al gesteld geweest. Het antwoord is altijd: Skylt 2-componenten matte lak. Dan zie je geen verschil ts. behandeld en onbehandeld. Enig nadeel: het is een vernis dus je verliest een beetje het gevoel van hout bij het aanraken. Bij olie heb je dit nadeel niet, maar dan krijg je inderdaad sowieso donkerder kleur. Er bestaan ook white wash oliën, waardoor je minder kleurverandering krijgt en toch het houtgevoel behoudt. Maar die heb ik zelf nog niet getest.
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
868
184
Laagje Osmo hardwax wit, lekker dun doen anders wordt het heel erg licht. Erna eventueel nog wat gewone hardwax erover. Zelf heb ik Osmo topoil op de salontafel zitten, dat is ook vrij licht en daar hoef je echt niet ieder half jaar iets aan te doen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.