Uithollen van kopshout bij ronde stukken

louis DV

Nieuw lid
4 mei 2016
4
0
Hallo iedereen!

Ik ben momenteel bezig met het ontwerpen van een stoel waarbij het onderstel volledig bestaat uit ronde stukken en waarvan enkele ook gebogen zijn.
Mijn plan was om deze stukken te buigen wanneer ze nog vierkant zijn om ze dan achteraf rond te frezen. Het idee is dat ik de kopse kanten van mijn regels
uithol zodat ze mooi aansluiten op het afgeronde vlak van mijn staanders en centraal met deugels werk om zo een sterke verbinding te bekomen.

Ik vroeg mij enkel af hoe ik deze uitholling op de kopse kanten het best kan maken. Ik heb namelijk geen flauw idee of hiervoor toestellen bestaan of hoe ze zo'n
uithollingen maken in grote productie bedrijven. Het is ook zo dat ze niet altijd loodrecht op elkaar staan.

mijn vraag is dus of er hier handgereedschappen of andere machines voor bestaan die dit vlug en nauwkeurig kunnen doen. of iemand professionele bedrijven kent
die zo'n bewerkingen gemakkelijk kunnen uitvoeren. Want als dit handwerk is zou dit wel een zeer tijdrovende handeling zijn.

Alvast bedankt

Louis
 

louis DV

Nieuw lid
4 mei 2016
4
0
Aaah dus mijn stukken eigenlijk op maat boren en niet achteraf proberen uit te hollen. En wanneer mijn stukken niet onder een hoek van 90° staan
kan ik ze eigenlijk ook gewoon schuin onder de boor opspannen!

Merci Althanor ;)

Als andere mensen nog varianten kennen om deze bewerking uit te voeren zijn ze natuurlijk ook nog steeds welkom! ;)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.