houten bar die demonteerbaar is

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.495
343
Torhout, België
Dag iedereen,

mag ik even jullie expertadvies ivm constructie van een houten bar? Mijn broer is amateurbrouwer en zijn 2 bieren blijken toch wel in de smaak te vallen bij het grote publiek. Daarom is hij ook geregeld standhouder op bierbeurzen, en had hij mij gevraagd een houten bar te construeren die demonteerbaar moet zijn, en liefst nog in een auto past. Voorlopig gebruikt hij een inklapbare tafel uit multiplex die weinig om het lijf heeft, en die al helemaal niet bestand is tegen hardnekkige tooghangers :) Alles wordt gemaakt uit gerecupereerde balken van 4x15x220cm, meeste is denk ik grenen:
IMG_20160329_165446.jpg
Bestaande ontwerpen heb ik niet zo direct gevonden, dus dan maar zelf aan het tekenen geweest. Het voorste paneel bestaat uit 2 delen (gescheiden door rode lijn):
bar1.jpg
De zijpanelen worden met zwaluwstaarten verbonden met het voorste paneel:
bar2.jpg
Het werkblad (met ingebouwde spoelbakken) ligt in een inkeping op dragers:
bar3.jpg
Het toogblad past met een soort tand en groef in de rest, en wordt nog eens extra ondersteund door driehoekjes, zowel langs binnen als buiten:
bar4.jpg

Nu is mijn vraag: is dit een degelijke constructie? Liggen het werkblad en toogblad stabiel door hun eigen gewicht? Zijn er dingen waar jullie eventueel problemen voorzien?
 

bhengeveld

Actieve deelnemer
2 dec 2014
357
9
Gaan de zwaluwstaarten blijven passen als het hout gaat werken / nat wordt? Het moet wel in en uit elkaar blijven kunnen. Zou een scharnier op de hoeken niet ook prima werken? Is ook een stuk sneller op te zetten. Als die lui goed bier hebben zitten proeven gaan ze weinig aandacht voor je mooie verbindingen hebben :p
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.495
343
Torhout, België
Ja, ik had ook beetje mijn twijfels over de zwaluwstaarten. Vandaar dat ik jullie advies nodig heb. Het zou inderdaad kunnen dat ze na verloop van tijd te veel spannen of te los zitten. Hoe zie je het gebruik van scharnieren? Welke heb ik dan nodig zodat de bar demonteerbaar blijft?
Wat denken de andere leden over de zwaluwstaarten? Kan het lukken, of moet ik die optie laten varen?
 
P

Pel

Guest
Ik zou hem in zoveel mogelijke delen demontabel maken, voorkant, twee zijkanten, klein bovenblad, en werkblad. Dit kun je d.m.v. slotbouten en vleugelmoeren aan elkaar maken, ik zou van het hout een raamwerk maken, en bekleden met betonbekistingsplaat, van 12 mm.

Groet Pel.
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.495
343
Torhout, België
Haha, schitterend Ronald :) Knap staaltje design! Ik leg het even voor aan mijn broer, maar ik vrees ervoor. Het ontwerp moest stoer, robuust, vintage en authentiek zijn. Ik mag zelfs de planken niet schaven. Je kent het wel, de steigerhoutenmeubelenheisa :rolleyes:
@3Dmazter: heb "duimhengen" even moeten googlen, maar lijkt me inderdaad goed geschikt. Dat wordt plan B (zie hieronder)
@pel: de delen zijn al zoveel mogelijk apart. Alle onderdelen moet je alleen kunnen dragen eigenlijk. Betonbekistingsplaat is helaas geen optie, want het moet er een beetje ambachtelijk uitzien, zoals hun bier.
@houtenklaas: heb de driehoekjes dan maar weggelaten in het nieuwe ontwerp, als ze toch niet veel bijdragen. Misschien voeg ik ze achteraf nog toe als decoratief element.

Ik heb de zwaluwstaarten vervangen door dit:
bar1.jpg
bar2.jpg
Zou dit kunnen werken denk je? De wiggen maak ik dan van beuk of eik.
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.271
167
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Dat zou wel kunnen alleen zou ik toch kijken om dan de wig niet als een echte wig te laten werken ivm demontage, je kan m dus gewoon recht maken maar dan met een bredere bovenkant zodat hij er niet doorheen valt en het net is of het een echte wig is...
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.495
343
Torhout, België
Waarom geen echte wig? Loop ik dan kans dat ik het niet meer uit elkaar krijg? Ik kan toch tikje geven aan onderkant om wig er terug uit te slaan? Ik ga er vanuit dat mijn verbindingen verre van perfect gaan aansluiten, dus ik denk dat de wiggen nodig zullen zijn om de bar minder te doen wankelen :)
 

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
Wat Fantic bedoeld is dat je wel een wigvorm moet maken, maar een wig met meer vlees aan de onderkant. Dit zorgt ervoor dat je ook voldoende slagvlak hebt aan de onderzijde voor het demonteren.
 

WR1944

Oud hout
Maak van de voor- en zijkanten losse schotten. Met onder en boven bedhaken zet je de drie delen aan elkaar vast. Dit is echter niet stevig genoeg maar je laat de bartop over de rand vallen van de schotten. Een lip aan de bovenkant van de schotten is onnodig, het is alleen een extra bewerking en voegt verder niets toe. Het blad met de spoelbakken laat je met haaklatten (French cleats) aan drie zijden in de opbouw vallen. Een nagenoeg onwrikbare constructie. Je moet wel de bartop fixeren aan de verticale delen met knippen om te voorkomen dat met het leunen op de voorkant de zaak gaat kantelen.
Proost. ;)
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.495
343
Torhout, België
Wat Fantic bedoeld is dat je wel een wigvorm moet maken, maar een wig met meer vlees aan de onderkant. Dit zorgt ervoor dat je ook voldoende slagvlak hebt aan de onderzijde voor het demonteren.
Bedankt voor het advies. Ik maak de wiggen dan best zo?
wig.jpg
@WR1944: bedhaken zijn zeker een goeie optie. Ik probeer toch eerst eens pen-en gatverbindingen omdat ik vind dat het wel iets rustieks heeft. Als dat mislukt, gebruik ik jouw alternatief. Wat bedoel je precies als je zegt dat lip niet nodig is? Zou je geen lip maken aan bovenste schot waar toogblad dan inpast? Ik heb ook al zitten bedenken dat het toogblad naar voor kan kantelen bij teveel gewicht. Kun je eens een afbeelding tonen over hoe ik het toogblad kan fixeren (liefst onzichtbaar)? Dat van de french cleats voor het blad met spoelbakken is ook een goed idee. Heb eens een rekje met veel belasting opgehangen met dit systeem en het is inderdaad onwrikbaar.
 

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
Ik denk dat je die lip op elke balk maakt, zodat je gemakkelijk kunt stapelen. Die bovenste is dan logisch. Wat WR bedoeld is dat je die lip niet per SE nodig hebt, je kunt het blad ook over de hele breedte van de balk verzinken.
Ook al heb je de scheggen, fixeren moet je altijd doen. Datzelfde geld voor de bar delen halverwege (bij de rode lijn).

Waarvoor heb je dat sprongetje in de wig bedacht?
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
waarom maak je die balken niet met mes en groef?
Dan zet je ze makkelijk in elkaar en met die wiggen aan de zijkant vergrendelen.
Blad leg je erop met haken en scharnieren die je omklapt (ik weet even niet de naam van die verbinding) en je blad ligt vast.
 
Laatst bewerkt:

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Ik zou het zo doen als wr1944. Je kan dan als extra de wiggen als decoratie gebruiken. Hoef je niets meer los en vast te slaan.
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.495
343
Torhout, België
Ik denk dat je die lip op elke balk maakt, zodat je gemakkelijk kunt stapelen. Die bovenste is dan logisch. Wat WR bedoeld is dat je die lip niet per SE nodig hebt, je kunt het blad ook over de hele breedte van de balk verzinken.

Waarvoor heb je dat sprongetje in de wig bedacht?

Ik ging sowieso niet iedere balk van een lip voorzien (teveel werk), maar dat die bovenste eigenlijk ook niet nodig is, had ik zelf nog niet bedacht. Ik kan inderdaad gewoon groef maken in het toogblad en klaar. Bedankt voor de tip. Dat sprongetje in de wig laat ik dan ook maar achterwege.

waarom maak je die balken niet met mes en groef?
Dan zet je ze makkelijk in elkaar en met die wiggen aan de zijkant vergrendelen.
Blad leg je erop met haken en scharnieren die je omklapt (ik weet even niet de naam van die verbinding) en je blad ligt vast.

Bedoel je dan iedere balk apart monteren? Daarvan ben ik niet zo overtuigd, omdat je dan al die aparte balken moet versleuren van auto naar opzetplek. Panelen zijn dan wel zwaarder, maar met 2 man lijkt het me wel handiger verplaatsen.
Kun je even een afbeelding tonen over hoe ik best het toogblad fixeer? Daar heb ik momenteel nog geen oplossing voor.
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Voor een paar tientjes koop je een goeie opvouwbare steekwagen. Ik zou die erbij nemen in het plan, sjouwen wordt je gauw zat.

Dan kun je panelen maken die iets zwaarder zijn, maar sneller en steviger in elkaar te monteren. Hou de maatvoering zo, dat als de panelen op de steekwagen staan, je niet breder ben als 70 cm. Dan kun je ermee door een deur, want je broer zal niet altijd buiten staan neem ik aan.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.