Houtdraaibank hulp gezocht

Arathonk

Actieve deelnemer
1 mei 2016
78
4
Eindhoven
Hallo,

Ik heb afgelopen week een 2e hands houtdraaibank gekregen,
Hier heb ik echter wat vragen over,
Waar is de hendel voor die aan de zijkant van het tailstock zit?
En de klauwen in de klauwplaat staan niet goed, de een staat verder naar binnen als de ander, hoe is dit op te lossen?
Ook lijkt het erop dat de klauwplaat altijd op de as moet blijven zitten,
En je vervolgens in de klauwplaat een ander opspanningsonderdeel(vast te schroeven in hout of in het hout tikken) kan doen, klopt dit?

Ook de vraag of jullie ideen of voorbeelden hebben voor het maken van een bank waar dit alles op gemonteerd kan worden,
Ik heb nog veel staal liggen dus ik zou een bankje kunnen lassen.

Graag info!

Wouter











 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.050
2.580
Die handel bij de pinole was om hem op het bed van de draaibank waar hij van af komt vast te zetten. De klauwen van de klauwplaat zijn genummerd van 1 t/m 3 . Als je ze er uitdraait,zie je op de zijkant van de klauwen de nummertjes staan. op de klauwplaat zelf staan ook nummertjes. Als je ze in de goede volgorde monteert, sluit de bek als het goed is weer netjes.
 

Arathonk

Actieve deelnemer
1 mei 2016
78
4
Eindhoven
Die handel bij de pinole was om hem op het bed van de draaibank waar hij van af komt vast te zetten. De klauwen van de klauwplaat zijn genummerd van 1 t/m 3 . Als je ze er uitdraait,zie je op de zijkant van de klauwen de nummertjes staan. op de klauwplaat zelf staan ook nummertjes. Als je ze in de goede volgorde monteert, sluit de bek als het goed is weer netjes.
Wat bedoel je precies? Waar is de hendel voor? Als ik hem verzet lijkt er niks te gebeuren, Het bed zit aan de onderkant vast met een moer.
Nummers zijn goed gemonteerd, maar sluit helaas niet zoals het hoort.

Deze klauwplaat is ongeschikt om hout in te klemmen.
Deze is bedoeld voor metaaldraaiwerk.
daarbij zijn de klauwen echte vingervreters.
Mijn advies niet gebruiken voor houtdraaiwerk.
Alleen de klauwplaat dus niet? Kan ik die vervangen? Zo ja, hoe los te krijgen, aan de achterkant zitten wel 4 bouten waar je niet bij kunt op deze manier, maar dat is om de klauw op de achterplaat vast te zetten als ik het goed heb.

De leunspaan (dat bruine ding in het midden) kan me ook niet echt bekoren - die is zo plat, dat je er bijna niet snijdend mee kan werken.
En over de verstelbaarheid heb ik zo mijn twijfels.
Inderdaad plat, maar die kan ik wel vervangen indien nodig,
Ook kan ik hem goed verstellen, alleen niet in hoogte.
 
Alleen de klauwplaat dus niet? Kan ik die vervangen? Zo ja, hoe los te krijgen, aan de achterkant zitten wel 4 bouten waar je niet bij kunt op deze manier, maar dat is om de klauw op de achterplaat vast te zetten als ik het goed heb.

De klauwplaat zit vast op een schroefdraad van de as. Die moet los te krijgen zijn.
Probeer eens met een stalen staaf tussen de klauwen van de klauwplaat zodat je een hefboom hebt.
Je moet dan op de een of andere manier je as vast zetten en door de hefboom werking van de stalen staaf de klauwplaat los zien te trekken.
Zelf vind ik de multistar spankop zie http://www.drechseltechnik.de/hp/produkte/artikel2.php?r=4&hg_id=61&g=177 een ideale spankop.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.669
2.554
Gaanderen
Je hebt de bekken niet juist erin gezet. Je hebt bij een bek een tandje gemist. Haal ze eruit en begin overnieuw. Als ze eruit zijn zet je de sleutel erin en begint te draaien tot je het begin ziet, erin stoppen, en verder met de volgende etc.
Je hebt een bek in het tweede gleufje gezet. Ik heb zelf ook een klauwplaat met schroefdraad voor mijn houtdraaibank. Gebruik ik als ik wat messing wil bewerken en heel soms voor hout. Zoals Jan van de Ploeg al aangaf is deze kop slechts voor zeer beperkte doeleinden bruikbaar op de houtdraaibank. Ja ook ik heb de bekken wel een aangeraakt tijdens het draaien. Dat moet je dus niet doen.:eek:
Het was misschien verstandig om voor je dit ding ging kopen even een vraag over deze bank te stellen op ons forum.
Weet je zeker dat de klauwplaat niet te verwijderen is? Deze klauwplaat is het enige van echte waarde (voor metaaldraaiers dan) aan deze bank. imho
 

Arathonk

Actieve deelnemer
1 mei 2016
78
4
Eindhoven
De klauwplaat zit vast op een schroefdraad van de as. Die moet los te krijgen zijn.
Probeer eens met een stalen staaf tussen de klauwen van de klauwplaat zodat je een hefboom hebt.
Je moet dan op de een of andere manier je as vast zetten en door de hefboom werking van de stalen staaf de klauwplaat los zien te trekken.
Zelf vind ik de multistar spankop zie http://www.drechseltechnik.de/hp/produkte/artikel2.php?r=4&hg_id=61&g=177 een ideale spankop.

Dat zal ik proberen zodra ik een manier gevonden heb om de as vast te zetten!
Die spankop vind ik toch wel aan de prijzige kant, het liefst geef ik niet te veel aan deze bank uit, vaak zal hij ook niet gebruikt gaan worden, maar een rammelaar, handvat, bal of misschien een stoelpoot wil ik er toch wel op kunnen draaien.

Je hebt de bekken niet juist erin gezet. Je hebt bij een bek een tandje gemist. Haal ze eruit en begin overnieuw. Als ze eruit zijn zet je de sleutel erin en begint te draaien tot je het begin ziet, erin stoppen, en verder met de volgende etc.
Je hebt een bek in het tweede gleufje gezet. Ik heb zelf ook een klauwplaat met schroefdraad voor mijn houtdraaibank. Gebruik ik als ik wat messing wil bewerken en heel soms voor hout. Zoals Jan van de Ploeg al aangaf is deze kop slechts voor zeer beperkte doeleinden bruikbaar op de houtdraaibank. Ja ook ik heb de bekken wel een aangeraakt tijdens het draaien. Dat moet je dus niet doen.:eek:
Het was misschien verstandig om voor je dit ding ging kopen even een vraag over deze bank te stellen op ons forum.
Weet je zeker dat de klauwplaat niet te verwijderen is? Deze klauwplaat is het enige van echte waarde (voor metaaldraaiers dan) aan deze bank. imho

Bedankt voor de info, ik heb het gedaan zoals je beschreven hebt, 2 tanden raken elkaar nu mooi, 1 tand komt echter niet dichtbij genoeg, dus nog steeds sluit het niet mooi.. kan ik hier nog wat aan doen?
Is deze klauwplaat wel bruikbaar, of echt not done? Vaak zal ik de bank niet gebruiken, en als het bevalt zal ik toch een ander opspanstuk kopen.
Dat van de tanden aanraken is inderdaad wel een goede, dat zou je zo over het hoofd zien, ver genoeg van afblijven dus :p
Ik heb er niks voor betaald, maar zover ik gehoord heb heeft de oude eigenaar er in deze staat gewoon mee gedraaid.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.669
2.554
Gaanderen
Ik zal mij anders uitrukken. Je stopt de bek die niet sluit er een gang te laat in. Je moet ze alle drie binnen een omloop erin stoppen.
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Die losse kop is niet origineel, en misschien nog wel meer waard als de drieklauw, want die komt van een Zwitserse Schaublin draaibank.

Als de klauwen op nummer en op de juiste manier gemonteerd zijn, en ze zitten nog niet gelijk, zijn het niet de originele bekken.
Ik denk echter dat ze wel origineel zijn, maar nog steeds niet goed gemonteerd.

Misschien overbodig om te zeggen, maar de bekken zijn genummerd 1, 2 en 3, maar moeten OOK IN DIE VOLGORDE gemonteerd worden. Dus niet bij 2 of 3 beginnen. Denk dat dat hier fout is gegaan.
 

Arathonk

Actieve deelnemer
1 mei 2016
78
4
Eindhoven
Die losse kop is niet origineel, en misschien nog wel meer waard als de drieklauw, want die komt van een Zwitserse Schaublin draaibank.

Als de klauwen op nummer en op de juiste manier gemonteerd zijn, en ze zitten nog niet gelijk, zijn het niet de originele bekken.
Ik denk echter dat ze wel origineel zijn, maar nog steeds niet goed gemonteerd.

Misschien overbodig om te zeggen, maar de bekken zijn genummerd 1, 2 en 3, maar moeten OOK IN DIE VOLGORDE gemonteerd worden. Dus niet bij 2 of 3 beginnen. Denk dat dat hier fout is gegaan.
Dat zal mijn fout geweest zijn,
Nu net heb ik eerst gedraaid tot ik bij 1 de opening zag, klauw 1 erin, aanduwen en doordraaien,
Dan gaat hij 3 voorbij, tot ik bij 2 de opening zie, klauw 2 erin, aanduwen en doordraaien,
Dan gaat hij 1(met klauw) voorbij, tot ik bij 3 de opening zie, klauw 3 erin en doordraaien,
Dan nog sluit hij niet helemaal..

Je bedoeld met de losse kop degene die aan de andere kant dan de klauw zit toch?
 
Laatst bewerkt:

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Maak eens een foto van de drieklauw met de bekken eruit. En dan ook 1 van de bekken, met de nummers zichtbaar. Dan kunnen we beter helpen.

Bovendien zijn je foto's uit het eerste bericht verdwenen, dan ga je geen antwoord van anderen meer krijgen. Gebruik de functie voor het uploaden van de foto's op de forumserver, dan kunnen ze nooit verloren gaan.

Zie onderstaand screenshot van het forum:

Foto uploaden.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.