Hout beschermen tegen scheuren

HBhout

Actieve deelnemer
17 aug 2015
268
0
capelle
Hoihoi,

Ik heb laatst een lading houten stammetjes gekregen. Deze wil ik laten drogen. De kopsekanten wik ik insmeren om zo het scheuren tegen te gaan. Wat kan ik hier het beste voor gebruiken? Ik heb wel gehoord dat hier houtlijm of het plastic laagje dat om de kaas heen zit voor wordt gebruikt. Zijn er nog andere oplossingen, die goedkoop en effectief werken?

Hermen
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
ik heb eikendelen die ik heb laten zagen per verf gedaan
Kaaslak is wel duur
Zou je de stammen niet beter eerst laten zagen ?
 

HBhout

Actieve deelnemer
17 aug 2015
268
0
capelle
ik heb eikendelen die ik heb laten zagen per verf gedaan
Kaaslak is wel duur
Zou je de stammen niet beter eerst laten zagen ?

Oh gewoon latex verf er overheen. Moet dat nog verdund worden? En is dat er daarna af makkelijk af te halen?

Helaas zijn de stammetjes niet zo groot dat er planken van gezaagd kunnen worden :D
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ruim anderhalf jaar geleden bij mijn schoonouders is er een flinke pruimenboom omgezaagd
omdat ik niks anders voorhanden had heb ik deze afgesloten met zakken op de uiteinden en tape om ze er strak omheen te zetten
Ik kon ze toen niet meenemen maar nu ben ik er en heb er 1 open gemaakt en het ziet er verrassend goed uit
goedkoop en lekker snel zonder geklieder
 

HBhout

Actieve deelnemer
17 aug 2015
268
0
capelle
Latex sluit niet af. Potje watervaste witte houtlijm kost niet zo veel, zou dat er lekker op smeren.

Moet het perse watervaste houtlijm zijn, het licht namelijk droog onder een opslag. En kan ik het ook nog verdunen met water, of is het dan minder sterk?
 

Blom3dd

Actieve deelnemer
31 okt 2013
666
1
Stad Groningen
Ik verzamel kaarsvet stompjes en brand de kopse kant en noesten / kwasten goed dicht met de gasbrander. Het kaarsvet trekt er goed in en dan smeer ik er nog een laagje op. Muurverf / latex heb ik geprobeerd op mijn pruimenhout stammetjes maar het scheurde toch nog alle kanten op.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.