Eikenhout in een snijplank, kan dat?

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
924
Leeuwarden
Ik ben momenteel de resten van de houtvoorraad in mijn werkplaats aan het verzamelen om daar snijplanken van te maken. Daar zit veel Robinia bij en ook eikenhout. Nu vraag ik me af of dat zonder problemen in snijplanken verwerkt kan worden. Op Youtube zie ik dat wel gebruikt worden. Maar ik vraag me af of je geen blauwe plekken krijgt wanneer je met stalen messen werkt en natuurlijk met vochtig materiaal aan de slag gaat. Ik denk dan aan de combinatie looizuur, ijzer en water......

Iemand daar ervaring mee?

Fons
 

elmo 45

Actieve deelnemer
25 mrt 2016
73
3
Noord Holland
Hallo Fons,

Voor brood e.d. zal het niet veel uitmaken. Voor vlees en andere vochtige etenswaren kan misschien de smaak van het eten beinvloed worden. Ook al duurt het maar kort dus valt het misschien mee. Bij wijn e.t.c duurt het contact natuurlijk veel langer.
Echte hak en snijplanken zijn altijd van beuken. Net als houten lepels. Beuken is smaak neutraal.
Als je zorgt dat de plank na gebruik altijd weer op droogt zit je ook veilig met besmetting (bacterien).

Groet
 

elmo 45

Actieve deelnemer
25 mrt 2016
73
3
Noord Holland
Hallo,

Een grote Deense fabrikant van houten werkbladen,die mij zo nu en dan inhuren, levert ook hak en snijplanken in allerlei houtsoorten. De meeste klanten laten zich leiden door wat ze mooi vinden niet geremd door enige kennis. De meeste klanten waar ik thuis kom weten niet eens van welk hout hun werkblad is.
Volgens mij zie je bij de particulier alle hout soorten als snijplank voorbij komen. Professioneel alleen beuken.

Groet
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
924
Leeuwarden
Tsja, zal dan wel op een testje uitdraaien:rolleyes: Ik vraag me af of het nog uitmaakt wanneer de plank flink doordrenkt is met olie.

Fons
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Hier word meestal hard Esdoorn gebruikt, ook wel ander soorten maar kops hout moet wel dicht zijn, Red Oak (Amerikaanse Eik) is dus a NONO, en ander open porien hout, Ik zou verwachten dat Eik inderdaad wel zal verkleuren met gebruik van zure dingen zoals Appelmoes, ook ijzer als de plank vochtig is.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.