tearout vermijden

Dries

Actieve deelnemer
10 jul 2015
82
5
Wetteren
Hey iedereen,

ik zit met volgende vraag. Wat is jullie manier om zogenaamde tearout te vermijden als je in verschillende vezelrichtingen moet handschaven.
Ik heb hier een oud beuken werkbankblad dat gevlakt moet worden. De vezelrichting van 1 van de 3 balken is verschillend, als ik van rechts naar links schaaf is er geen probleem voor 2 balken, bij de 3e balk worden overal grote splinters meegetrokken. Daarbij komt nog eens een extra moeilijkheid dat links en rechts van het blad dwarse balken zijn bevestigd die mee moeten gevlakt worden.

Het mes is gescherpt en gewet, geprobeerd met een lichte "camber", dan een schaafmes met afgeronde hoeken, keerbeitel halve millimeter van het schaafmes, dan 2 mm van het schaafmes, etc. maar niets schijnt te werken. Kort gezegd, wat zie ik over het hoofd als ik onderstaand blad wil vlakken met zo weinig mogelijk tearout?

Schermafbeelding 2016-05-01 om 15.40.09.jpg
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
je blijft een probleem houden omdat je de zijkanten erop hebt zitten.
Als je een bandschuurmachine hebt kan je met een iets fijne korrel eerst de lengte richting doen en daarna de zijkanten (dat kan dan ook met de schaaf eventueel) en dan met de hand met fijn schuurpapier nabewerken zodat het oppervlak weer glad wordt.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.112
517
Moordrecht
De derde balk de andere kant op schaven en de dwarse zijkant ook ieder hun kant op, je merkt het vanzelf. Bij tearout ga je de verkeerde kant op.. Ik heb niet zo heel veel ervaring met beuken, maar mahonie, vuren en noten werken ieder zo en zolang de nerf maar recht is en niet warrig, zoals bij gevlamd hout oid...
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.761
734
Enschede, Twente
Eerst twee gangen onder een hoek van 45 graden (1 van lo naar rb, dan 2 van ro naar lb), dan om het glad te maken nog een heel klein beetje eraf overlangs, per plank met de draad mee - eigenlijk om de randjes van het schuin schaven weg te werken.
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.778
933
Leeuwarden
Ik heb in de vandiktebank goede ervaringen met het nat maken van de plekken waar de uitbreeksels zich voordoen. Flinke plasjes water laten intrekken in het hout en het probleem werd aanzienlijk minder. Ik echter niet of dat bij een handschaaf ook werkt.....

Fons
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
De keerbeitel NOG dichter bij de snede zetten. Ik gebruik soms wel een afstand van slechts 0.2 mm. Natuurlijk is dat niet te meten, het idee is dat je de keerbeitel nog dichter bij zet zolang je nog die splinters er uit trekt.

Ik zou niet teveel camber toepassen, net genoeg dat de hoeken van de beitel niet mee doen. Meer camber maakt er meer een ruw werk schaaf van. en natuurlijk niet te diep willen schaven.

En ik zou die ene balk die de verkeerde kant opgaat zoveel mogelijk in de goede richting schaven. Alleen de overgang naar de buurman is dan een probleem zone. Maar dat moet te doen zijn met een goede handschaaf!

En zit je na een tijd frutsen nog steeds met een paar slechte plekjes: pak een schraper.
 

Dries

Actieve deelnemer
10 jul 2015
82
5
Wetteren
Bedankt voor de reacties. Seek z'n opmerking om de keerbeitel nog dichter bij te zetten kan ik gemakkelijk testen dus dat doen we vanavond eerst eens. Het hout eerst nat maken heb ik nog niet gehoord maar kan ik desnoods ook eens testen op een aantal plaatsen.

Ik denk er ook aan de zijdelingse balken te vernieuwen, heb hier nog wat restbeuk liggen van de verbouwingen, dat bespaart meteen wat extra gevloek. Nogmaals dank voor de tips.
 

Tomtom

Actieve deelnemer
16 dec 2013
124
0
Groningen
Een andere optie is nog voor een grotere snijhoek gaan in je schaaf.
Bij een bevel up schaaf betekent dit een grotere hoek aan je bijtel, bij een bevel down schaaf (zoals je nu gebruikt, met keerbijtel) kan dit verkregen worden door een "micro-bevel" van een graad of 15 aan de spiegelzijde te slijpen.

Ook het zo dun mogelijk houden van je shavings helpt.

Groetjes,

Tom

Edit: Zie ook dit artikel:
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.