Bostitch tacker

Erik701

Actieve deelnemer
7 okt 2015
205
27
Genk (BE)
Ik ga binnenkort zo'n 20 m2 afrormosia tand en groef planken als gevelbekleding bevestigen, vertikaal, tegen een houten frame. Graag zou ik de planken onzichtbaar bevestigen, vastschieten met brads in de groef dus. De planken zelf zijn 15mm dik, het houten frame is 40mm.

Mijn schoonvader had nog een Bostitch MIII pneumatische tacker liggen, een oud model, ziet er zo uit:
NkSmqly.jpg


Is dat toestel daarvoor geschikt? Het lijkt mij nogal redelijk zwaar, en als ik zowat rondkijk op internet wordt dat vooral gebruikt om vloerdelen vast te schieten in beton?
Indien het geschikt is, wat voor brads zou ik hiervoor nodig hebben? Ik neem aan dat ik best met RVS werk?
Indien toch niet het juiste gereedschap, zou zo'n bradtacker van Ecotools dan wel geschikt zijn? Deze bijvoorbeeld?
https://www.ecotools.nl/da-bradtacker/

Bedankt voor jullie advies!
 
Laatst bewerkt:

Erik701

Actieve deelnemer
7 okt 2015
205
27
Genk (BE)
Ik heb ook nog een electrische Tacker gevonden, een Black & Decker DN 428. Volgens de specificaties op het toestel kan dat brads of nietjes aan van 16 tot 30mm, 30mm lijkt me voldoende. Maag zou die sterk genoeg zijn? Dan moet ik eens zien of ik daarvoor de juiste brads vind.
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
924
Leeuwarden
Ik heb ook zo'n elektrisch ding gehad, vond ik waardeloos, probeer maar eens uit.... Ik gebruik een airpress bradnailer, de uitvoering voor de lichte nagels, er zijn twee typen, moet je die met het hoogste gauge nummer hebben. Overigens is Bostitsch een professioneel merk, dus kan goed werken. Maar check eerst of hij brads schiet of dikkere spijkers.

Succes! Fons
 

Erik701

Actieve deelnemer
7 okt 2015
205
27
Genk (BE)
De electrische tacker wordt het niet, want die is inderdaad niet krachtig genoeg. Maar ik had nog een Makita A638 nietpistool liggen dat ik een beetje vergeten was (ooit aangekocht om stucanet tegen het plafond te schieten), en die doet het wel prima! Nietjes van 35mm schiet die er vlotjes in. Gezien dat nietjes ook goed zijn denk ik, ga ik die gebruiken. Nu enkel nog RVS of Inox nietjes vinden hiervoor.
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
924
Leeuwarden
Mischien nog wel een betere oplossing zo, de nieten zullen sterkere weerstand bieden tegen mogelijke werking van het hout.


Fons
 

Erik701

Actieve deelnemer
7 okt 2015
205
27
Genk (BE)
Met die Makita is het prima gelukt! Ben tevreden met het resultaat. Ik hoop wel dat het hout snel vergrijst, want de kleur val me niet helemaal mee :)
http://imgur.com/a/EGJvs

Enkel nog een venstertabletje laten plooien en lakken in de kleur van het raam, dat houten plankje ligt er maar voorlopig.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.