advies gevraagd voor uithollen blad

ErnstKuhne

Actieve deelnemer
19 nov 2011
304
186
Deventer
www.ernstkuhne.nl
Voor een bankje heb ik het volgende blad gemaakt, met heel veel moeite en weggooien van mislukkingen:
P1040955.jpg
Helaas kan ik niet het hele werkstuk tonen omdat het ontwerp niet van mij is en men het nog niet wil vrijgeven.
Het gaat om een blad dat aan de randen 35mm hoog is en daartussen 15mm dik.
De buitenradius van de hoeken is 30 mm, de binnenradius 20mm, de rand is 10mm dik en dus 20mm hoog.
Ik heb het voor mekaar gekregen door het binnenblad van 15mm te maken en en de kopse kanten "om te vouwen": met
domino's verlijmd.
Aan de beide zijkanten heb ik er latten van 30x35x1250mm tegenaan gelijmd en dan met een mal van bovenaf met de bovenfrees met bovenlager
de binnenradiuseen en al het overtallige hout aan de lange zijden (ongeveer 1200mmx20mmx20mm aan hout) ertussenuit gefreesd.
Dat ging een paar keer mis, doordat de diepteinstelling van de bovenfrees verliep, en ik in het blad zakte, doordat ik de mal met het freesje raakte....kortom, niet voor herhaling vatbaar.
Ik heb het ook een keer gedaan door eerst de zijlatten te frezen op een freestafeltje, met invallen van de frees aan de uiteinden en daarna pas de zijlatten aan het blad te lijmen, ging ook, maar daarna moet je nog veel handmatig bijwerken vwb hoogteverschillen en aansluiting in de hoeken. Die versie was arbeidsintensief maar zag er heel netjes uit, maar daarna kwam ik erchter dat ik met in de maat had vergist....kortom wordt en duur bladje (voor mij dan)

Iemand een betere methode voor ogen?
 
Laatst bewerkt:

houtmans

Actieve deelnemer
14 jul 2012
49
1
Heel mooi werk, maar waarom heb je de rand aan de kopse zijde ook niet gewoon langshout genomen in plaats van
kopse stukken?
 
P

Pel

Guest
Door op de kopse kant van de tafel langshout te lijmen met de kopse kant omhoog is m.i. een gevalletje van, waarom makkelijk als het moeilijk kan. Ik vraag mij af wat de meerwaarde is, om een tafelblad zo te verlijmen, maar dat in mijn persoonlijke mening. Ernst, ik heb je vraag diverse keren gelezen maar kwam er niet aan uit wat je precies bedoelde?

Groet Pel.
 

ErnstKuhne

Actieve deelnemer
19 nov 2011
304
186
Deventer
www.ernstkuhne.nl
Heel mooi werk, maar waarom heb je de rand aan de kopse zijde ook niet gewoon langshout genomen in plaats van
kopse stukken?

Om twee redenen:
1) ik wilde zo dicht mogelijk bij het oorspronkellijke idee blijven: een uitgehold blad met de nerf in de lengterichting maar ik durfde geen rand van 10mm te laten staan, omdat dat direct zou uitbreken of daarna in het gebruik zo breken.
Daarom het hout maar aan de kopse kant 90 graden omhoog geklapt, valt overigens flink mee vwb werk: gewoon meelijmen met het blad, afzagen en weer aanlijmen

2) ik wilde de krimpspanning tussen langshout zoals jij voorstelt en het dan daarop dwars gemonteerde blad voorkomen, om kromtrekken te voorkomen, ben ik daarin te voorzichtig?
 

ErnstKuhne

Actieve deelnemer
19 nov 2011
304
186
Deventer
www.ernstkuhne.nl
Door op de kopse kant van de tafel langshout te lijmen met de kopse kant omhoog is m.i. een gevalletje van, waarom makkelijk als het moeilijk kan. Ik vraag mij af wat de meerwaarde is, om een tafelblad zo te verlijmen, maar dat in mijn persoonlijke mening. Ernst, ik heb je vraag diverse keren gelezen maar kwam er niet aan uit wat je precies bedoelde?

Groet Pel.

Pel,

het waarom heb hierboven geprobeerd uit te leggen, daarbnaast vind ik het ook gewoon wel mooi...
Mijn probleem betreft het frezen van de zijkant, met de afronding, vooral die aan de binnenkant...
 

ErnstKuhne

Actieve deelnemer
19 nov 2011
304
186
Deventer
www.ernstkuhne.nl
Daar heb ik over gedacht, Tuoh, maar hoe doe ik dat dan met de kopse kanten van het blad.
De ontwerpster had inderdaad bedacht dat ik het hele blad wel kon (laten) uithollen uit een 35mmm dik paneel maar ik heb haar ervan overtuigd dat de randje van 10mm dik en 20mm hoog dat ik dan aan de kopse zijden zou laten staan erg zwak zou worden.
Vandaar het omzettten van de kopse kanten.

Maar als ik dat binnenblad moet verlijmen en omzetten, en daarna zijlatten erop moet lijmen van 35x30mm en die weer moet laten CNC-frezen naar (gedeeltelijk) 15mm dikte wordt dat wel erg moeilijk te organiseren. Vandaag mijn handmatige pogingen, die uiteindelijk weliswaar zijn gelukt, maar erg bewerkelijk zijn.

Als het bankje goed wordt gekeurd moet ik er waarschijnlijk nog een heel stel (ik heb zelf gezegd niet meer dan 10) gaan maken vandaar mijn zoektocht naar een efficientere werkwijze.
 

tuoh

Oud hout
Het is misschien een idee om dat kwetsbare kopshouten randje iets dikker te laten (12 à 13mm) en inplaats van haaks te frezen de rand naar onder toe te laten verdikken, top 12mm, basis 18 à 20mm? Alle beetjes helpen om een en ander wat meer sterkte mee te geven. Nu lijkt een "bankje" met dergelijke scherpe randen mij niet bepaald gebruiksvriendelijk, komt er nog iets in die "verdieping" te liggen?

Met zo een "ouderwetse" verticale freesmachine zou dit klusje ook makkelijk te doen zijn, moet je wel een goede mal maken, maar voor seriewerk is dat geen probleem.
 

Tomtom

Actieve deelnemer
16 dec 2013
124
0
Groningen
Is het essentieel dat de langshouten zijkanten en het blad uit hetzelfde stuk hout komen?

Zo niet: dan is denk ik de makkelijkste manier het los van elkaar maken van het blad en de "rand"

De binnenradius in de rand zou je dan met een 40mm forstner kunnen maken, het rechte stuk met lintzaag of frees. Buitenradius met frees+mal
Vervolgens de rand op het blad lijmen, en met de kopieerfrees de buitenkant gelijk trekken.

Als de zijkant wel helemaal door moet lopen zou je het blad van onderaf in de rand kunnen verzinken, maar dat levert wel weer veel meer werk op...

Groetjes,

Tom
 

ErnstKuhne

Actieve deelnemer
19 nov 2011
304
186
Deventer
www.ernstkuhne.nl
Het is misschien een idee om dat kwetsbare kopshouten randje iets dikker te laten (12 à 13mm) en inplaats van haaks te frezen de rand naar onder toe te laten verdikken, top 12mm, basis 18 à 20mm? Alle beetjes helpen om een en ander wat meer sterkte mee te geven. Nu lijkt een "bankje" met dergelijke scherpe randen mij niet bepaald gebruiksvriendelijk, komt er nog iets in die "verdieping" te liggen?

Met zo een "ouderwetse" verticale freesmachine zou dit klusje ook makkelijk te doen zijn, moet je wel een goede mal maken, maar voor seriewerk is dat geen probleem.

Er komt inderdaad wat in te liggen: heel strakke rechthoekige kussens. Ik heb zelf al de dikte van de rand van de 8 mm uit het ontwerp naar 10 mm weten op te rekken maar meer gaat men niet mooi vinden....
Wat is een ouderwetse verticale freesmachine? een soort boorkolom met frees om van bovenaf recht in te vallen?
 

ErnstKuhne

Actieve deelnemer
19 nov 2011
304
186
Deventer
www.ernstkuhne.nl
Ik geloof niet dat men het essentieel vindt om het uit één stuk hout te maken.
Fostnerboor is wel een plan, en dan vlakzagen en op het blad plakken met overstek en vervolgens de buitenkant glad en afgerond frezen.
Ook wel veel handelingen en een aantal aansluitingen die kritisch zijn maar is wel te proberen, bedankt.
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Ik denk dat je problemen krijgt met dat kopse hout, namelijk het werken van dat hout, en hout werkt altijd, dus als dat kopse hout zwelt duwt het de andere kanten los en als het krimpt krijg je spleten.
 

ErnstKuhne

Actieve deelnemer
19 nov 2011
304
186
Deventer
www.ernstkuhne.nl
Leo,

Dat is nu juist waarom ik het op deze manier heb verlijmd, de voornaamste zwel en krimprichting ligt nu overal in de zelfde richting zodat geen krimspanning kan optreden.
Als ik dwars op de kopse kant van het blad een latje had gelijmd, had ik daar zeker last gekregen, nu toch niet? of zie ik iets over het hoofd?
 

Houtmoet

Actieve deelnemer
22 okt 2013
189
39
De manier waarop je het op de foto hebt gemaakt vind ik echt schitterend. Het staande kopse hout is een extra mooi detail. Dit is een bewerkelijk ontwerp, ik kan 2 dingen bedenken, die misschien sneller/goedkoper zijn.
1. Je maakt massieve bladen van 35mm dik en benaderd een bedrijf met cnc om ze uit te hollen en de ronde buiten radius te geven. Je verlegd dan in ieder geval een hoop tijd en risico's.
2. Je maakt met een bovenfrees en mallen de stappen van de cnc. Eerst weer massieve bladen 35 mm maken. Dan met een mal en kopierfrees de buiten radius maken, dan met een mal de binnenradius en binnenrand maken. Mal 1 is een plaat van de buitenmaat blad met ronde hoeken. Mal 2 is een plaat van de afmeting blad minus 2x dikte rand, minus dikte frees. Je eindigt met het wegfrezen van het overige materiaal mbv een slede/2 latten waarover je bovenfrees loopt. Hoop dat je er wat aan hebt.
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Leo,

Dat is nu juist waarom ik het op deze manier heb verlijmd, de voornaamste zwel en krimprichting ligt nu overal in de zelfde richting zodat geen krimspanning kan optreden.
Als ik dwars op de kopse kant van het blad een latje had gelijmd, had ik daar zeker last gekregen, nu toch niet? of zie ik iets over het hoofd?

Even opnieuw kijken,,, als dat blad allemaal van planken is gemaakt heb je totaal gelijk, mijn gedachte was dat je een meubelplaat gebruikte die dus niet werkt, en zodoende de gedachte van het probleem :eek:
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.777
932
Leeuwarden
Het idee van Houtmoet lijkt me werkbaar. Als je er dan voor kiest om alleen langs de kanten het blad op te dikken of dikker materiaal te gebruiken hoef je ook niet zo veel weg te frezen.

Fons
 

ErnstKuhne

Actieve deelnemer
19 nov 2011
304
186
Deventer
www.ernstkuhne.nl
Houtmoet en Athanor, als ik dat zou doen zou ik inderdaad een CNC bedrijf bellen, alleen geloof ik niet dat het resultaat stevig wordt: aan de kopse kanten van het blad zou een randje van 20mm hoog en 10mm dik hout blijven staan, dat direct zou (uit)breken. Vandaar mijn pogingen.....
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.