[Frees/zaag-tafel] ideeën, indeling, bouw en gebruik

Atmoz

Actieve deelnemer
Beste allemaal,

Binnenkort wil ik gaan beginnen met het bouwen van mijn eerste frees/zaag-tafel. Ik maak al jaren met veel plezier gebruik van een bovenfrees, maar nu vind ik het tijd worden voor het iets serieuzere werk: een (stationaire) freestafel. En omdat ik dan toch bezig ben zou ik daar ook graag mijn tafelzaag in bouwen. Uiteindelijk is het dus de bedoeling een combinatie van beide in één tafel te hebben. Ik heb inmiddels al heel wat filmpjes en forumposts bekeken, en weet dus ongeveer wat ik wil. Ik heb daarom ook alvast wat materiaal aangeschaft:

40x40 profiel voor de "omlijsting" van de tafel:
ITEM40x40_profiel_1.jpg


ITEM40x40_profiel_2.jpg


Zo gaat het ongeveer worden:
ITEM40x40_profiel_3.jpg


Met freesplaat erin:
ITEM40x40_profiel_INCRA_freestafel_1.jpg


ITEM40x40_profiel_INCRA_freestafel_2.jpg


En de tafelzaag:
Bosch_GTS10j.jpg



Ik zit echter nog met wat redelijk belangrijke vragen...

1) Wat is volgens jullie de beste indeling? (tafelzaag links of rechts van de freestafel?)
2) Moet de T-track van de freestafel aan de rechter of linkerkant?
3) Ik wil het onder-frame gaan maken van 40x40 staal kokerprofiel, is dat slim/handig?
4) Normaliter is een 3 poot stabieler, maar als ik 4 (lage) poten maak, en ik draai daar afstelbare (M8) voetjes in, dan werkt dat toch ook prima?
5) De gedachte was om het aluminiumprofiel naast de freestafel te maken (dus niet eronder), het probleem daarbij is dat de T-track dan niet meer bereikbaar is, en er dus een stukje (+/- 5cm breed en 1,5cm diep) uit het bovenste gedeelte van het profiel moet. Hoe zouden jullie dat doen? Kan ik dat gewoon met mijn bovenfrees doen?

Ik kijk uit naar jullie reacties/antwoorden/hulp :cool:

Alvast super thanks weer!!

Met vriendelijke groet,

Atmoz
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
1: Volgens mij hebben de meest fabrikanten (bv Incra) de freestafel links, zodat het blad van de freestafel als ondersteuning bij het zagen van een groter stuk kan dienen. Ook kun je in de problemen komen met de langsgeleider van de zaagtafel als je de freestafel rechts van de zaagtafel hebt.
2: De T-track zou ik links van de freestafel doen, zodat dat de fence niet in de weg zit.
3: Dat kan. Het is een mooie, maar dure oplossing. Hou er rekening mee dat wat gewicht in de zaagtafel goed is (stabieler, minder trillingen, etc.), dus dan is alles van aluminium maken niet heel handig.
4: 4 poten is stabieler dan 3, maar verstelbaar is handig als je op een ongelijke vloer werkt.
5: ik heb nooit in aluminium gefreesd, dus kan jou geen antwoord geven

Hou je met het ontwerp ook rekening dat de langsgeleider van de zaag uit moet kunnen schuiven?
Wil je een fence bij de freestafel gebruiken? Zo ja, hoe ga je die bevestigen?
Waar heb je de alu profielen gekocht?
 

Atmoz

Actieve deelnemer
Thanks voor je snelle reactie en heldere antwoorden L.N. :D

Wat bedoel je met "uitschuiven van de langsgeleider van de zaag?"
Dat de fence nog naar links/rechts moet kunnen? (en dat ik die überhaupt nog erop/eraf kan halen?)

Ja, ik wil inderdaad een fence gaan gebruiken bij de freestafel. Maar ik had de gedachte om deze ook voor de zaagtafel te gebruiken, of is dat niet handig?
Ik heb onderstaande gekocht:

INCRA_LS_positioner_25.jpg


De bevestiging wilde ik doen doormiddel van een aluminium platstaf (10mm dik, 150mm breed en dan over de hele lengte van de tafel (880mm)).
Die kan ik dan altijd heen/weer schuiven over dat 40x40 profiel om hem verderweg/dichterbij te zetten. [edit] Dat is ook de reden om de profielen NAAST de freestafel te maken zodat alles op één hoogte zit [/edit]

De profielen komen van bij ITEM (www.item24.nl) een vertegenwoordiger is me dat gisteren persoonlijk komen afleveren.
Hij had tevens een demo-koffer bij zich... wat een mooi spul hebben ze daar toch :cool: (ik voelde me als een kind in een snoepwinkel met al die mooie profielen en verbinders)

ITEM_demo-koffer.jpg


Grtz,

Atmoz
 
Laatst bewerkt:

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
Grappig, ik wil ook een gecombineerde zaag/freestafel maken en heb daarvoor ook een Incra LS Positioner gekocht (de versie zonder wonder fence). Maar ik ga de tafel maken met een Festool CMS TS 55 R, zodat mijn invalzaag erin past. Deze module kan er uit en dan kan mijn zelfbouw freesmodule erin. Althans, dat is het idee. Ik wil ze er niet beide tegelijk in hebben, omdat ik dan bang men niet genoeg ruimte heb om grotere stukken te zagen. De Incra heeft een bereik van 630 mm en als die over de zaagtafel naar de freestafel gaat, dan moet deze behoorlijk dicht bij de zaagtafel staan. Hierdoor is het stuk tussen het zaagblad en de Incra te klein. Maar met jouw oplossing van het op en neer schuiven van het plaatstaal heb je dat probleem niet.

Als je de Incra ook voor de zaag gebruikt, dan is mijn opmerking over de langsgeleider niet relevant meer.

ps, nog een toeval: ik woon ook in Maastricht.
 

Atmoz

Actieve deelnemer
Ah das toevallig inderdaad van die LS positioner, maar zeker ook van je woonplaats :) (ik woon eigenlijk in Eijsden, maarja das redelijk in de buurt he...)
Ok, dus je gaat die invalzaag op de kop gebruiken om als tafelzaag te gebruiken?! Wist niet dat zoiets bestond, maar ziet er erg fancy uit die module. Gaaf!

Ja ik weet eigenlijk niet hoe stabiel die LS positioner precies is, maar het leek me handig om die dan ook meteen voor de zaagtafel te gebruiken.
Maar als ik het slim aanpak kan ik altijd die standaard fence van de zaagtafel nog gebruiken. De zaagtafel is iets minder diep dan de freestafel is, dus dan kan ik zorgen dat er vooraan + achteraan nog wat plaats vrij is om die fence erop te klikken en de verschuiven. Hopelijk krijg ik het wel goed vastgemaakt allemaal met al deze "extra" mogelijkheden...
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Een frame maken van staal als je al met Item aan het werk bent. Dat is vloeken in de kerk.

Zonder gekheid, Item is machinebouwprofiel, ik zou alles daar mee maken. Op werk gebruiken we dit alleen nog maar, stalen frames worden niet meer gemaakt. Wij zijn laatst met een aantal collega's bij Item op bezoek geweest, was zeer interessant. Wij zitten er praktisch naast, dus we gaan nog wel eens "winkelen" daar.

Ik zie dat je ook al het zware profiel hebt, dus dat is beresterk.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
Ah das toevallig inderdaad van die LS positioner, maar zeker ook van je woonplaats :) (ik woon eigenlijk in Eijsden, maarja das redelijk in de buurt he...)
Ok, dus je gaat die invalzaag op de kop gebruiken om als tafelzaag te gebruiken?! Wist niet dat zoiets bestond, maar ziet er erg fancy uit die module. Gaaf!

Ja ik weet eigenlijk niet hoe stabiel die LS positioner precies is, maar het leek me handig om die dan ook meteen voor de zaagtafel te gebruiken.
Maar als ik het slim aanpak kan ik altijd die standaard fence van de zaagtafel nog gebruiken. De zaagtafel is iets minder diep dan de freestafel is, dus dan kan ik zorgen dat er vooraan + achteraan nog wat plaats vrij is om die fence erop te klikken en de verschuiven. Hopelijk krijg ik het wel goed vastgemaakt allemaal met al deze "extra" mogelijkheden...

Eijsden is inderdaad vlakbij, ik woon in Heugem.

Ja, mijn Festool komt in de zaagtafel. Ik ben mij bewust dat dit ook nadelen heeft (steeds inbouwen, beperkte zaaghoogte, vermogen van de motor, etc.). Maar het is een stuk goedkoper dan een zaagtafel en neem minder ruimte in. Maar het zou mij niet geblazen als er op termijn een zaagtafel komt. Op mijn werk staat een Robland combine en dat zaagt toch wel fijn.

Volgens mij kun je de LS Positioner wel gebruiken op bij een zaagtafel. Hij is er niet voor gemaakt, maar als je Googled zie je genoeg voorbeelden van een zaagtafel met een LS Positioner. Eventueel zou je een manier kunnen zoeken om de uiteinden van de Positioner vast te zetten in de alu profielen voor extra sterkte.

Ik heb er Jessem Clear Cuts bij gekocht. Misschien is het niet perse nodig, maar het leek mij erg gemakkelijk.
 

Atmoz

Actieve deelnemer
Een frame maken van staal als je al met Item aan het werk bent. Dat is vloeken in de kerk.

Ik weet het, zo voelt het voor mij ook een beetje.
Maar het gaat van kwaad tot erger deze hobby... :p
Zo'n 2 maanden geleden had ik bijvoorbeeld nog nooooit van Incra gehoord. Nu "moet" ik er ineens alles van weten/hebben.
En zo kun je natuurlijk doorgaan met dit alles. Het is "maar" gewoon voor bij me thuis in de garage. En veel extremer wilde ik het echt niet maken.
Alles van Item kan zeker, maar levert dat (behalve zeer snel/makkelijk bouwen) nog veel extra op?

Een mooi (zwart gespoten) stalen frame is toch ook al mooi?!
Of zijn er andere redenen die ik even vergeet?

Zonder gekheid, Item is machinebouwprofiel, ik zou alles daar mee maken. Op werk gebruiken we dit alleen nog maar, stalen frames worden niet meer gemaakt. Wij zijn laatst met een aantal collega's bij Item op bezoek geweest, was zeer interessant. Wij zitten er praktisch naast, dus we gaan nog wel eens "winkelen" daar.

Ik zie dat je ook al het zware profiel hebt, dus dat is beresterk.

Ik vind het ook echt waanzinnig vet mooi spul.
Heb ook tegen die man van Item gezegd dat ik zeer waarschijnlijk "later" een hele shitload van hun spul kom kopen om gewoon wat met te prutsen ;)
Als ik in de buurt woonde ging ik zéker eens kijken daar. Hij tipse me overigens op een of andere beurs in Duitsland waar ze altijd flink uitpakte. Ook misschien een ideetje om eens te gaan checken...


Eijsden is inderdaad vlakbij, ik woon in Heugem.

:)


Ja, mijn Festool komt in de zaagtafel. Ik ben mij bewust dat dit ook nadelen heeft (steeds inbouwen, beperkte zaaghoogte, vermogen van de motor, etc.). Maar het is een stuk goedkoper dan een zaagtafel en neem minder ruimte in. Maar het zou mij niet geblazen als er op termijn een zaagtafel komt. Op mijn werk staat een Robland combine en dat zaagt toch wel fijn.

Zo goed ken ik deze business (nog?) niet. Ik heb zelf alles van Bosch Blauw, veel verder dan dat kom ik niet... (maar wel interessant allemaal natuurlijk!)

Volgens mij kun je de LS Positioner wel gebruiken op bij een zaagtafel. Hij is er niet voor gemaakt, maar als je Googled zie je genoeg voorbeelden van een zaagtafel met een LS Positioner. Eventueel zou je een manier kunnen zoeken om de uiteinden van de Positioner vast te zetten in de alu profielen voor extra sterkte.

Ja precies, dat idee had ik dus ook.
Eens kijken of ik er makkelijk zo'n draaiknoppen op kan zetten om e.e.a. snel te kunnen verstellen.


Ik heb er Jessem Clear Cuts bij gekocht. Misschien is het niet perse nodig, maar het leek mij erg gemakkelijk.

Haha, toevallig. Die heb ik me ook gekocht, zo'n 2 of 3 weken geleden. Samen met nog vanalles:

Spul_van_GereedschapPro.jpg


Verder van Incra de Miter HD 1000:
INCRA_Miter_1000_HD_super.jpg


En nog allemaal van dat "kleine" gerei zoals T-tracks, push guards, clamps, etc...
Veel te mooi om niet te kopen allemaal he :rolleyes:

Grtz,

Atmoz
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Wat een mooi spul zeg! Gepast jaloers ben ik wel! :D

Wat je vragen aangaat: Ik zou het frame in ieder geval van die profielen maken en dan dit eventueel op een houten onderstel zetten. Of, als het qua kosten uitkan, er een rollend geheel van maken waarbij je het frame voorziet van 4 zwenkwielen met rem. Dan kan je met gemak 'm neerzetten waar je wilt. Ook kan je dan de ruimte onder de frees/zaag nog gebruiken voor opslag. :)
En links of rechts, lastig. Bij mij zit de moduledrager bij de MFT links, wat inhoud dat ik alles van links moet doen. Dat gaat best aardig. Ik wil ook ooit een Incra zoals jij deze hebt en dan is dat de juiste plek, maar als je er rechts een zaag naast hebt, dan twijfel ik. Wat je zou kunnen doen, is het zo maken dat je de frees en zaag nog 180 graden kan draaien op hun plek. Op die manier kan je beide opstellingen proberen en het eventueel later pas definitief maken. :D

Heb je toevallig een prijslijst van Item? Ik kon op de site zo snel geen prijzen vinden en ik ben wel benieuwd! Er komt hier een rollend onderstel onder mijn MFT en ik zit nog een beetje te twijfelen tussen multiplex en aluminium. :)
 

Rossi 46

Actieve deelnemer
9 apr 2013
142
0
Ik heb mijn volledige tafel van alu profielen, gemaakt. Veeeeeeeeeeeeeel sterker dan hout, en je het één geheel. Zal natuurlijk iets meer kosten.

 

Vin_d

Actieve deelnemer
22 apr 2013
132
0
Wingene
In dat aluminium kan je zeker frezen met een bovenfrees. Maar de uitsparing die je gaat maken lijkt me niet zo'n goed idee.
in zo'n frofiel frezen geeft je alleen maar scherpe hoeken en lelijke bramen. (Zelfs al ontbraam je het) het zal volgens mij altijd de bron zijn van lelijke schrammen op je hand of beschadigingen op je werkstuk.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
Zo, je hebt goed uitgepakt zeg! Dat is geen half werk met al die spullen van Incra. Wat ga je als schakelaar gebruiken? Ik heb deze gekocht. Deze is wel erg groot.

image.jpg

Ik twijfel nu over de CMS module. Ik neig er nu naar om alleen de hoogte-instelling te kopen en het te doen zoals hier:

image.jpg

image.jpg

Dat scheelt €200 en die kan ik dan mooi in een Miter set steken.......
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Als je de zaag niet in een CMS tafel of een MFT/3 moduledrager gaat hangen, dan zou ik het zo doen als op de plaatjes. Je krijgt bij de complete module namelijk ook de zijgeleider en daarvoor heb je toch een CMS of MFT/3 nodig. Anders krijg je die nergens op bevestigd.

Ik weet zo even niet meer waar je woont L.N., maar in Utrecht heeft mijn lokale gereedschapsboer dit jaar (dacht ik, misschien was het alleen in april) een "geen BTW" actie op Festool, ook op onderdelen. Scheelt toch weer. Je bent met BTW ongeveer een 80,- kwijt voor de onderdelen (bij Kruis bijvoorbeeld), maar je kan nog wat besparen op dingen zoals de haak voor de startknop.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
Als je de zaag niet in een CMS tafel of een MFT/3 moduledrager gaat hangen, dan zou ik het zo doen als op de plaatjes. Je krijgt bij de complete module namelijk ook de zijgeleider en daarvoor heb je toch een CMS of MFT/3 nodig. Anders krijg je die nergens op bevestigd.

Ik weet zo even niet meer waar je woont L.N., maar in Utrecht heeft mijn lokale gereedschapsboer dit jaar (dacht ik, misschien was het alleen in april) een "geen BTW" actie op Festool, ook op onderdelen. Scheelt toch weer. Je bent met BTW ongeveer een 80,- kwijt voor de onderdelen (bij Kruis bijvoorbeeld), maar je kan nog wat besparen op dingen zoals de haak voor de startknop.

De TS55 komt in een zelfbouw zaag/freestafel, dus niet in een CMS of MFT. De zijgeleider zal ik dus niet gebruiken. Ik heb al een Incra set besteld. De tafel is gebaseerd op een soort eigen versie van de MFT die ik al eerder had gemaakt en is circa 73 x 112 cm. Zo past deze nog net door een deuropening. De onderdelen zijn voor amelijk hergebruik van een inklapbare MFT die ik had gemaakt, maar waar ik niet zo tevreden over was. De tafel is al redelijk ver:

image.jpgimage.jpg

Ik woon in Maastricht, dus Utrecht is niet in de buurt. Qua onderdelen kwam ik rond de €135 uit bij Kruis. Daarvan is ongeveer €27,50 BTW, daarvoor kan ik niet naar Utrecht rijden. Ik moet inderdaad een goede afweging maken welke onderdelen ik koop. Ik heb al snel, zoals bij de inschakelklem, dat ik die toch koop omdat het maar €2 is. Natuurlijk kan ik die maken, maar dan bespaar ik €2 en weet niet om ik dat de tijdsinvestering waard vind.
 
Laatst bewerkt:

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
Hoe gaat het met de tafel? Ik ben benieuwd....

Vandaag is mijn Incra set binnen gekomen en ben er direct mee aan de slag gegaan. Nu is het vooral wachten op de rest van de onderdelen voor de freeslift en de hoogteinstelling voor de invalzaag.

image.jpg

image.jpg
 

Atmoz

Actieve deelnemer
De kombinatie van staal en aluminium levert meestal corrosie op, dus is het beter om toch ook voor de poten alumimnium te gebruiken.

Hmzzz, is dat ook bij goed gespoten staal? Ik wilde het onderframe namelijk van 3mm dikke 40x40 stalen kokers maken, en dat goed/mooi zwart spuiten.
Redelijk goedkoop, en toch netjes en super stevig en zwaar. Het leek mij echt een goed idee...


Waarschijnlijk ken je dit topic al, mocht je hem nog niet kennen is het wel een leuk gerelateerd topic.

http://www.woodworking.nl/showthrea...-Bosch-PRO-GMF-1600-CE-verwerken-in-werktafel

Thanks!
Prachtig topic inderdaad. Kan ik nog wat van leren :D


Wat een mooi spul zeg! Gepast jaloers ben ik wel! :D

Haha, thanks!

Wat je vragen aangaat: Ik zou het frame in ieder geval van die profielen maken en dan dit eventueel op een houten onderstel zetten. Of, als het qua kosten uitkan, er een rollend geheel van maken waarbij je het frame voorziet van 4 zwenkwielen met rem. Dan kan je met gemak 'm neerzetten waar je wilt. Ook kan je dan de ruimte onder de frees/zaag nog gebruiken voor opslag. :)

Het frame zelf (rond/vlak onder de freestafel) ga ik inderdaad sowieso van dat alu-profiel maken.
Maar het onderstel van hout? Dan lijkt me staal toch (veel) beter?!

En links of rechts, lastig. Bij mij zit de moduledrager bij de MFT links, wat inhoud dat ik alles van links moet doen. Dat gaat best aardig. Ik wil ook ooit een Incra zoals jij deze hebt en dan is dat de juiste plek, maar als je er rechts een zaag naast hebt, dan twijfel ik. Wat je zou kunnen doen, is het zo maken dat je de frees en zaag nog 180 graden kan draaien op hun plek. Op die manier kan je beide opstellingen proberen en het eventueel later pas definitief maken. :D

Ah, das een goede tip ja. Thanks!!

Heb je toevallig een prijslijst van Item? Ik kon op de site zo snel geen prijzen vinden en ik ben wel benieuwd! Er komt hier een rollend onderstel onder mijn MFT en ik zit nog een beetje te twijfelen tussen multiplex en aluminium. :)

Ja, die heb ik van die vertegenwoordiger laatst gekregen. Een hele klapper :cool:

Ik heb mijn volledige tafel van alu profielen, gemaakt. Veeeeeeeeeeeeeel sterker dan hout, en je het één geheel. Zal natuurlijk iets meer kosten.


Heel mooi inderdaad!
Ik ben aan 't twijfelen...
Als het met staal toch gaat (even kijken hoe dat gaat met die corrosie) heeft dat toch mijn voorkeur. Lekker lomp en stevig ook.


In dat aluminium kan je zeker frezen met een bovenfrees. Maar de uitsparing die je gaat maken lijkt me niet zo'n goed idee.
in zo'n frofiel frezen geeft je alleen maar scherpe hoeken en lelijke bramen. (Zelfs al ontbraam je het) het zal volgens mij altijd de bron zijn van lelijke schrammen op je hand of beschadigingen op je werkstuk.

Thanks, je hebt helemaal gelijk. Nog niet zo over nagedacht.


Zo, je hebt goed uitgepakt zeg! Dat is geen half werk met al die spullen van Incra. Wat ga je als schakelaar gebruiken? Ik heb deze gekocht. Deze is wel erg groot.

Bekijk bijlage 47689

Ik twijfel nu over de CMS module. Ik neig er nu naar om alleen de hoogte-instelling te kopen en het te doen zoals hier:

Bekijk bijlage 47687

Bekijk bijlage 47688

Dat scheelt €200 en die kan ik dan mooi in een Miter set steken.......

Hmzz, goed idee zo'n schakelaar inderdaad. Daar moet ik nog iets moois voor zoeken.
Thanks voor de tip, en succes met jou project!!


Hoe gaat het met de tafel? Ik ben benieuwd....

Vandaag is mijn Incra set binnen gekomen en ben er direct mee aan de slag gegaan. Nu is het vooral wachten op de rest van de onderdelen voor de freeslift en de hoogteinstelling voor de invalzaag.

Bekijk bijlage 47828

Bekijk bijlage 47829

Wow, prachtig!!!
Heel gaaf.

Toevallig via DHL ontvangen? (er zijn gisteren 2 pakketten van DHL bij de buren afgeleverd...)
Want volgens mij komt dat Incra allemaal met één lading uit Amerika, dus zou de mijne er ook bij moeten zitten...
SPANNEND hahaha ;)

Ik laat zo snel mogelijk iets weten!

Thanks voor alle reacties.

Groet,

Atmoz
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.