Wereldkaart beschermen

Fluo

Actieve deelnemer
18 nov 2014
582
262
Koekelare
Voor mijn wereldkaart project ( http://www.woodworking.nl/showthread.php?16760-CNC-wereldkaart ) ben ik op zoek hoe het hout best te behandelen.

Het hout (es,limba,wenge,noot,padoek,kers en teak) komt aan een muur op ons overdekt terras te hangen. Er kan zeker geen regen aan en pas in de avond kan er beperkt zon aan.

Hoe kan ik dit hout best gaan beschermen? Ik was van plan Woca Natural olie te gaan gebruiken, maar misschien kennen jullie betere producten? De kleur moet zeker behouden blijven.

Bedankt voor jullie suggesties
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.767
738
Enschede, Twente
Ik denk dat er weinig reacties zijn omdat het een moeilijke vraag is. Elke houtsoort verhoudt zich anders tot afwerkingsproducten. Ik zag net een YT-filmpje waarin een kastje uit kersen en esdoorn gemaakt werd. Voor elke houtsoort koos de maker een verschillende afwerking. Een olie/was mix voor het kersenhout (die het rood intensiveerde), maar een 'poly', dus een urethaan-lak voor de esdoorn om dat 'witter' te maken en te houden.

Je hebt in de wereldkaart diverse soorten gebruikt. Ik zou een paar proefstukjes maken met verschillende afwerkingen (een klein strookje per is al genoeg), om zo te kunnen bekijken wat het mooist oogt. In principe is elke afwerking (of het nou olie of vernis is) goed in de geschetste situatie, maar niet elke afwerking zal het mooiste resultaat opleveren voor iedere houtsoort. Jouw keuze!
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.496
344
Torhout, België
Inderdaad moeilijk om advies te geven als het over afwerking gaat. Mijn voorkeur gaat altijd uit naar olie, maar bij lichte houtsoorten kleurt het sowieso donkerder. Daarvoor zou je dan synthetische vernis kunnen gebruiken zoals bv. Skylt 2-componenten mat. Zoals Bert zegt: testen op proefstukjes en kijken of je het goed vindt. Tungolie droogt wel traag, dus kleur kun je pas na week beoordelen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.