Beal system gaat niet goed.

Roestige Spijker

Post veel
5 okt 2013
1.198
118
52
Landgraaf
Hallo allemaal.

Ik sinds een tijdje het beal buffing system.
Deze heb ik een paar dagen terug gebruikt om deze kom aan de buitenkant en hoogglans afwerking te geven.

20160427_114209.jpg

Ik heb de kom eerst 2 lagen verdunde Tung-olie gegeven en deze 2 weken laten drogen.
Dus een paar dagen terug het beal system er op los gelaten.
Dit ging redelijk voor een eerste keer.

Maar een paar dagen later de kom meerdere keren in handen te hebben gehad merkte ik dat de bij wrijven de Carnauba wax een soort witte poeder werd op het kopse hout dus niet op het langs hout.

20160429_172343.jpg

20160429_172403.jpg

Weet iemand wat hier aan de hand is ?
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Hallo allemaal.

Ik sinds een tijdje het beal buffing system.
Deze heb ik een paar dagen terug gebruikt om deze kom aan de buitenkant en hoogglans afwerking te geven.

Bekijk bijlage 47599

Ik heb de kom eerst 2 lagen verdunde Tung-olie gegeven en deze 2 weken laten drogen.
Dus een paar dagen terug het beal system er op los gelaten.
Dit ging redelijk voor een eerste keer.

Maar een paar dagen later de kom meerdere keren in handen te hebben gehad merkte ik dat de bij wrijven de Carnauba wax een soort witte poeder werd op het kopse hout dus niet op het langs hout.

Bekijk bijlage 47600

Bekijk bijlage 47601

Weet iemand wat hier aan de hand is ?

Twee keer verdunde Tung olie maakt geen finish, wel een goede ondergrond, twee of meer lagen on-verdunde Tung olie daar over, met minstens genoeg tijd tussen ieder laag om iedere laag hard te laten worden en dan een week of langer het te laten uitharden voordat je het polijst, dat zou je dus wel een finish geven die voldoende is.

Na een paar dagen is de Tung olie niet hard genoeg dat je het kunt polijsten, Ik wacht minstens een week in meestal langer, en krijg dan zoiets, alhoewel Ik niet van hoog glans houd.
Osage.jpg Black Wanut inside.jpg Black Walnut outside.jpg


Dat witte poeder is (Denk Ik) van de witte block (diamond ) die nog op/in het hout zit, ben er niet zeker van, het is wel de reden dat Ik dat niet op donker hout met open porien gebruik, (en soms toch nog, zonder te denken, en het dan later te voorschijn komt :eek:) zoals je kunt zien in deze foto.

Diamond powder.jpg
 

Roestige Spijker

Post veel
5 okt 2013
1.198
118
52
Landgraaf
Hoi Leo.

Heel erg bedankt voor je reactie. .....zeer leerzaam.
Wat kan ik nu het beste doen ?
De Carnauba wax ervan af halen ? (En waarmee?)
En dan opnieuw In oliën zodat ik het buffing system opnieuw kan gebruiken.

Hmmmm. ....is het dan mogelijk om de witte blok over te slaan ?
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Hoi Leo.

Heel erg bedankt voor je reactie. .....zeer leerzaam.
Wat kan ik nu het beste doen ?
De Carnauba wax ervan af halen ? (En waarmee?)
En dan opnieuw In oliën zodat ik het buffing system opnieuw kan gebruiken.

Hmmmm. ....is het dan mogelijk om de witte blok over te slaan ?


"De Carnauba wax ervan af halen ? (En waarmee?)", goede vraag, Tung olie die hard is lost niet op, zo je kan misschien de was er met spiritus of was benzine er af halen, (Ik weet niet of dat werkt, heb dat zelf nooit gedaan).

Als de was er af is kun je dus opnieuw de olie er op zetten, nadat je dat allemaal gedaan hebt kun je het weer polijsten en ook met de witte diamond, gebruik niet teveel op je buffing wheel, geld voor al de soorten polijst en ook voor de was.



Ja je kunt altijd of de ene of de andere polijst pasta overslaan, maar het werkt wel beter als je ze allemaal gebruikt, je kunt ook zonder de was er op, carnauba wil vlekken als er water druppels op komen.
 
Laatst bewerkt:

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
48
zwolle
www.masave.nl
Yep...ik dacht ook aan het niet goed uitharden van de lagen tungolie. Hier heb ik laatst weer eens mee gewerkt en ik merkte ook al dat het droogproces niet erg snel gaat....nu ben ik ook niet echt een geduldig mens hoor...:p
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Yep...ik dacht ook aan het niet goed uitharden van de lagen tungolie. Hier heb ik laatst weer eens mee gewerkt en ik merkte ook al dat het droogproces niet erg snel gaat....nu ben ik ook niet echt een geduldig mens hoor...:p

Puur Tung olie droogt (polymeriseert)niet heel vlug, vooral als het niet warm en droog is, maar Polymerized Tung olie doet dat wel, overnacht dat is, niet in minuten maar wel in uren, de reden is dat de olie verhit word in een proces zonder enig lucht/zuurstof, daardoor is een groot gedeelte van het polymeriseren al gebeurd, bovendien word deze bewerkte olie harder en gladder, maar door de bewerking word de olie wel dikker en daarom is er een verdunningsmiddel bij gedaan.

Er is wel informatie te vinden als je daar interesse in hebt dat de hele verandering in de olie laat zien,waar de lange ketens die gevormd worden duidelijk te zien zijn, en waar met de pure Tung olie die ketens eigenlijk een ruw oppervlak geven, (onder de microscoop dan wel) terwijl de verhitte olie dit niet niet veroorzaakt in het gebruik na de verhitting.


Tung oil.jpg
 
Laatst bewerkt:

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Ik heb een schaal in padoek afgewerkt met een mengsel van carnaubawas en tungolie. Daar is het zelfde probleem opgetreden. Na enkele weken vormt zich een wit poeder en in de poriën zit een witte schijn. Ik heb er niet echt een oplossing voor gevonden. Enkele lagen pure tungolie gecombineerd met polijsten verminderd het probleem, maar laat het niet volledig verdwijnen.
 

Roestige Spijker

Post veel
5 okt 2013
1.198
118
52
Landgraaf
Vandaag de wax eraf kunnen krijgen.
Ik hef geen spiritus of wasbenzine maar wel bio-ethanol.

20160505_094300.jpg

En stukje grijze scotch-brite dompelen in de bio-ethanol een dan met de hand ''schuren''.
Na het opdrogen zag ik dit. .....

20160505_094804.jpg

Dus ik ga er vanuit dat de was er vanaf is een ook withe dimant.
Na een uur ben ik weer begonnen met een laag Tung-olie.

Nog een tip. .....als je met bio-ethanol werkt. ...doe dit dan buiten. .....vraag niet hoe ik dit weet :p
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Vandaag de wax eraf kunnen krijgen.
Ik hef geen spiritus of wasbenzine maar wel bio-ethanol.

Bekijk bijlage 47794

En stukje grijze scotch-brite dompelen in de bio-ethanol een dan met de hand ''schuren''.
Na het opdrogen zag ik dit. .....

Bekijk bijlage 47795

Dus ik ga er vanuit dat de was er vanaf is een ook withe dimant.
Na een uur ben ik weer begonnen met een laag Tung-olie.

Nog een tip. .....als je met bio-ethanol werkt. ...doe dit dan buiten. .....vraag niet hoe ik dit weet :p
Van werken met bio-ethanol wordt je erg vrolijk...
Gisteren ook gemerkt bij het verwijderen van shellawax.
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Ik heb een schaal in padoek afgewerkt met een mengsel van carnaubawas en tungolie. Daar is het zelfde probleem opgetreden. Na enkele weken vormt zich een wit poeder en in de poriën zit een witte schijn. Ik heb er niet echt een oplossing voor gevonden. Enkele lagen pure tungolie gecombineerd met polijsten verminderd het probleem, maar laat het niet volledig verdwijnen.

Ik weet niet waarom je Tung olie met Carnauba was gaat mengen ??, niet aanbevolen om dat te mengen.

Maar Ik moet wel zeggen dat Ik Padauk had gekregen in Nederland van mijn vriend met de zagerij, (rond 1960) en dat heeft altijd en krijgt nog steeds een witte uitslag, vooral aan de binnenkant van een doosje met deksel, had nog nooit van Carnauba gehoord of gebruikt, zo daar light het niet aan met mijn Padauk, waarom wel weet Ik niet, juist een vraagteken voor mij.
 

Roestige Spijker

Post veel
5 okt 2013
1.198
118
52
Landgraaf
Hier is het eindresultaat. ...tot zo ver.
De kom is voor de moeder van een collage en hij vindt de glans goed genoeg.

Nu ik weet hoe ik het beall systeem het beste kan gebruiken. ....kan er naderhand nog altijd meer glans op gezet worden.

20160508_193005.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.