Aanpassen Makita zaagtafel

ad.vanholten

Actieve deelnemer
15 aug 2012
192
107
Middelharnis
Ik gebruik al jaren een zaagtafel van Makita, prima zaag ben er ook best tevreden over maar aan een ding erger vreselijk en dat is het inlegstukje rond de zaag (geen idee hoe dat officieel heet) Het is gemaakt van 3mm aluminium en is zeg maar vanaf de achterkant ingezaagd waardoor het een tweebenig ding wordt wat bij de minste druk doorbuigt.
IMG_0143.jpgIMG_0145.jpgIMG_0147.jpg
Toch maar een keer de daad bij het woord gevoegd een 2 stukken aluminium besteld. Hier en daar gelezen dat het met een hout frees bewerkt moest kunnen worden. De oude als een mal op de nieuwe geplakt, één kant gelijk gehouden en met een kopieerfrees de ander kant en de ronde hoeken bewerkt en warempel dat ging nog best goed. Daarna een verzetje aan de achterkant gevijld
IMG_0148.jpgIMG_0152.jpg
en het past als gegoten.
IMG_0158.jpg

Groeten Albert
 
Laatst bewerkt:

ad.vanholten

Actieve deelnemer
15 aug 2012
192
107
Middelharnis
De brug waar de zaag aan hangt zit echter zo hoog dat er aan de achterkant van de inleg ter plekke van die brug wat af moet:
IMG_0153.jpgIMG_0154.jpg

Dat dacht ik ook mt een frees te doen, maar dat kun je dus gevoegelijk vergeten. Mijn toevlucht maar tot slijptol genomen:
IMG_0160.jpg

Nu moet de zaagsnede er nog in. Ik had gelezen dat aluminium ook met een tafelzaag te bewerken was. Maar dat vond de zaag niet zo fijn:
IMG_0161.jpg

....en het resultaat was een ondiepe snede in het aluminium
IMG_0164.jpg

Geen idee hoe ik dat verder aan moet gaan pakken, iemand een idee? Zou dat met een 6 mm frees kunnen? Het aluminium is 5 mm dik.

Groeten Albert
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Dat noemen ze een insert.
Ik zou het als in het filmpje doen. Met een zero clearance insert. Is hier op het forum genoeg over te vinden.

 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Aluminium bewerken met houtgereedschap is kinderspel. Het frezen en zagen gaat makkelijk, alleen zie ik bij jou gesmeerd aluminium, in plaats van gesneden. Het bouwt op op de snijkant, en dan wil het niet meer.

Spuit een beetje WD40 op het aluminium om het te smeren en je vliegt er doorheen. Op werk hebben we een Elcon wandzaag staan, die maximaal 40 mm dik mag zagen, en daar zagen we 50 mm dik aluminium op:cool:

Met WD40 dus! En niet zo snel doorvoeren als hout, de spanen kunnen dan niet weg.

Breek de stukjes aluminium van de snijkant af, en je kunt weer verder. Als je aluminium helemaal kwijt wil, kun je het gereedschap even in de gootsteenontstopper leggen. Dan beits je het aluminium er vanaf.
 

Willempie

Post veel
22 jan 2012
1.019
360
Alphen aan den Rijn
Eerst een gat boren en dan de zijkant van de frees gebruiken , dan blijft je frees ook scherp .
En inderdaad WD40 gebruiken , je frees loopt dan minder snel vol door het hoge toerental .

Succes Willem
 

ad.vanholten

Actieve deelnemer
15 aug 2012
192
107
Middelharnis
Het was even wachten op het tapsetje om de schroefdraad voor de stelschroefjes er in te kunnen tappen, maar het geheel is nu af. De zaagsnede heb ik met 6 mm frees gemaakt. Inderdaad een paar mm per keer dat ging prima. Ik ben er erg tevreden over en bij dat ik eindelijk van dat slappe fabrieks ding verlost ben. Ik heb 2 plaatjes aluminium. Ga er nu ook nog een maken zodat ik de zaag onder 45 graden kan gebruiken.

IMG_0183.jpgIMG_0184.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.