Te dikke (frees)tafel van onder infrezen

gekkewiebel

Nieuw lid
4 jan 2014
16
0
Hoi allen,

Voor wat klussen in en om het huis, en meer nog voor een gepland te maken meubelstuk, wil ik een freestafel maken. Vanmiddag op aanraden en na het lezen van goede reviews de Triton TRA001 gekocht, wat een beest zeg! :)

Omdat ik niet al te veel ruimte over heb bouw ik hem het liefst in in een tafel/werkbureau welke al in de garage staat. Probleem: de tafel is bijna 3cm dik, en ik heb juist die Triton gekocht om niet constant te hoeven bukken om een freesje te vervangen. Nu had ik het idee om aan de onderkant van de tafel zo'n 15mm weg te frezen, zodat de freesmachine wat hoger komt. In mijn gedachten zou dit moeten werken, maar ik hoor graag of ik iets over het hoofd zie? (Bijv. stabiliteit van het tafelblad?)

Overigens: het blad is volledig bedekt met een soort hard wit plastic, wat er van binnen precies in zit weet ik (nog) niet, nu ik dit zo opschrijf is dat wel de moeite waard even uit te zoeken vermoed ik.

Hoor heel graag wat jullie idee hierover is, bedankt!
 

Martijn.

Actieve deelnemer
15 okt 2014
69
0
hoe wil je de frees vastmaken? met zo'n speciale montageplaat of ga je zelf iets bouwen? ik heb zelf 2 plaatjes aluminium van 2mm op elkaar gelijmt met 2 componenten lijm. Deze netjes haaks vierkant gemaakt en voorzien van een gat voor de frees. Daarna in mijn tafelblad(deurplaat 4cm) met de decoupeerzaag een uitsparing gemaakt waar de bovenfrees in past. en een uitsparing gefreesd in de bovenkant van het blad om daar de plaat in te laten vallen. Om daarna met 2 boutjes de frees vast te kunnen bouten aan deze plaat
 

gekkewiebel

Nieuw lid
4 jan 2014
16
0
Precies, dat is ongeveer wat ik van plan ben ja. Of ik een kant-en-klare montageplaat koop of inderdaad op jouw manier zelf wat maak ben ik nog niet helemaal over uit, maar in beide gevallen zal het zo'n verzonken plaat worden. 4cm is dik ja, heb je dezelfde freesmachine als ik? Als ik hem in z'n huidige situatie inbouw denk ik niet dat ik van bovenaf de freesjes los kan maken namelijk?
 

Martijn.

Actieve deelnemer
15 okt 2014
69
0
ik heb een festool ebq- 1400 ik verwissel ze zelf meestal gewoon via de onderkant eigenlijk. Dacht dat je voor de triton via de bovenkant de hoogte kan instellen met zo'n zwengel. Ook wel leuke functie natuurlijk! denk trouwens dat die plaat wel eens spaanplaat zou kunnen zijn maar daar kom je vanzelf achter!
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.753
979
Omgeving Eindhoven
Bij mij (ook met dezelfde frees) een vlak van de dikte van de montageplaat gefreesd uit een bestaand bureaublad, en daarna een gat hierin gezaagd dat een paar cm kleiner is, zodat er een steunrand ontstond.
Ik heb een officiele montageplaat, maar in mijn vorige freestafel had ik er zelf een gemaakt van een plaatje trespa.
 

gekkewiebel

Nieuw lid
4 jan 2014
16
0
Steunrand, dat is het goede woord van wat ik me voorstelde ;) vermoed dus dat het wel gaat werken, ben benieuwd.

De hoogtezwengel trok me inderdaad over de streep, evenals de 1/2" en 12mm schacht, dat geeft toch veel meer vrijheid in freesjes kopen dan de 6mm die ik nu had (moet nog wel wat verloopbusjes kopen bedenk ik me nu)
Ik vermoed inderdaad ook een spaanplaat blad, de tafel is vrij licht voor z'n formaat.

Is het trouwens nog een noemenswaardig voordeel van zo'n 'echte' montageplaat dat je van die verwisselbare ringen kunt gebruiken afh. van de freesdiameter? Kan me voorstellen dat het gunstiger is voor het houtstof e.d., of is dat gewoon wat ze je willen doen geloven? ;)
 
Laatst bewerkt:

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Ik heb de tra 001 ingebouwd en gemonteerd op een kregplaat. Ook een setje ringen heb ik erbij. Het freest gewoon prettiger als het goed aansluit.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Als het spaanplaat is, kan je beter een freesplaat gebruiken. Als het multiplex is, is het blad misschien al sterk genoeg.

Ik heb betonplex gebruikt en de frees zover mogelijk ingefreesd. Zolang ik er geen last van heb, gebruik ik geen freesplaat. Het gat wordt bij gebruik van een grotere frees telkens iets groter, maar tot nu toe valt dat wel mee. Hier te zien hoe ik het heb ingefreesd.
 

Nova

Actieve deelnemer
17 nov 2014
512
57
Let ook wel op de lengte van de boutjes in je Triton, want dat is namelijk UNC draad.
 

gekkewiebel

Nieuw lid
4 jan 2014
16
0
Super, dank voor de reacties en adviezen! Ik hoop er tegen het eind van deze week mee aan de slag te gaan. Hoewel ik een uiterst precieze werker ben, ben ik compleet onervaren met het bewerken van aluminium e.d., m'n korte proefje om wat aluminium uit te zagen/frezen verliep niet heel soepel, dus de kans is groot dat ik toch maar zo'n inbouwplaat ga bestellen. Kan niet wachten tot de boel af is, heb hoge verwachtingen van een (goede) freestafel, heb er zin in :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.